FANATISME ER FARLIG

Ja, nå skal ikke jeg komme med en altfor lang og avansert utredning om akkurat den påstanden. Men vi har jo sett det klart og tydelig, blant annet i religiøse sammenhenger, at fanatisme er farlig. Fanatiske mennesker er kapable til å gjøre de utroligste ting, i sin tro på det de selv mener er riktigst. Og det er ikke sunt, og kan være direkte livsfarlig.

Jeg sier ja til miljøet. Vi bør alle gjøre vårt for å spare miljøet. Men vi må ikke bli fanatiske. For det kan skade mer enn det gagner.

Jeg gjør min gjenvinningsplikt med glede, fordi jeg vet det er lurt, jeg vet det sparer miljøet, og jeg får god samvittighet. Jeg har forskjellige bøtter hjemme hvor hver av dem samler hver sin kilde. Glass og metall er en. Matavfall er en annen. Papir er en tredje. Og vi hadde også plast tidligere. Men fra i år av kunne vi her i Sandnes kaste plast med restavfall da de hadde investert i nytt anlegg som sorterer ut plasten fra restavfallet selv. Dette kom som en gledelig nyhet for meg. For alle disse søppelbøttene tar enormt med plass hjemme. Så når jeg da fikk slippe å sortere plasten, fikk jeg plutselig et mye bedre system til resten av kildesorteringen i hjemmet. En annen ting er at det stjeler energi også med all denne kildesorteringen. For man må jo gjerne vaske og demontere emballasjen for å putte alle delene i hver sin riktige beholder. Noe som krever både tid og energi. Og tid har jeg mye av, men energi har jeg svært lite av. Samtidig så synes jeg det er helt ok, og veldig riktig at vi gjør det sånn. Så jeg gjør det med glede. Av og til med et slitent sukk da, men likevel med glede.

Da de satte opp alle bomstasjonene her i distriktet, gjorde de det bl.a. i miljøets navn. Men herrejemini altså, hvor mye sparer man miljøet når man i stedet for å la bilen stå for å slippe bomringen, heller kjører en laaaang omvei for å unngå bomveien Da har man ikke spart miljøet på noen måte, vinninga går opp i spinninga. I tillegg satte politikerne i gang en klagesang om hvor mye mindre inntekt de fikk inn enn det som først var beregnet. Men om mulig, så kjører man heller rundt hele greia. Jeg gjør det selv. Men jeg bor heldigvis så nært mitt eget bysentrum, at jeg uansett ofte går dit. Og det gjorde jeg også før bomringen kom. 
Jeg kjører selvladende hybrid. Og jeg har fått høre at de er mer miljøvennlige enn elbil. Forklaringen på det er at den lader selv ( i nedoverbakker og når man bremser osv.). Jeg har merket at drivstoffutgiften har gått betraktelig ned etter jeg ga slipp på min bensindrevne gamle bil. Selvsagt om man velger å se bort i fra prisstigningen på drivstoffet da. I tillegg så er elbilene miljøsvin fordi batteripakken ikke akkurat er så miljøvennlig når den skal destrueres. Og elbilene er også veldig tunge, fordi batteriet veier mye, og bilene sliter desto mer på veien den kjører på. Og i tillegg når man lader en elbil, f.eks. om natten, kommer strømmen fra det store skumle utland hvor strømmen produseres på miljøuvennlige måter, og da sparer man jo ikke miljøet. Alt dette har jeg fått forklart av folk som jobber med sånne ting. 

Da vi skulle gå til valg nå, så leste jeg en haug med valgprogram fra forskjellige partier. Men jeg leste ikke MDG sitt program. For når jeg leser om alt hva de mener, så føler jeg meg hensatt 200 år tilbake i tid. Jeg ser for meg at vi skal tilbake til hest og kjerre, for å spare miljøet. Og da begynner det jo å ligne faretruende på noe fanatisk. En grøssende situasjon jeg aldri har lyst å havne i. Vi har kommet langt her i verden. Det vi gjør her i Norge for å spare miljøet, er jo utrolig bra. Klart vi kanskje kunne gjort litt til. Men vi må ikke gjøre sånn at det går på trivselen løs. Vi må jo tenke på oss selv her og nå også. I Norge er vi jo tross alt flinke til å tenke på miljøet. Vi har jo pantet tomflasker siden tidenes morgen, bare for å nevne noe. Noe vi her hjemme fikk berømmelse for i sommer da vi hadde amerika-besøk, og de lurte på hvordan det systemet fungerte? Og de syntes det var kjempesmart. Og akkurat det er jo ikke noe nytt her i Norge, men for dem var det jo helt fantastisk, og de lurte på hvorfor de ikke hadde det sånn back home?

Det utvikles jo stadig noe nytt og miljøbesparende. Der er jo forskning veldig til nytte. Så etterhvert blir det vel bedre, så lenge vi er så miljøbevisste her på bjerget, tross alt.

Så leste jeg i dag at Mannegruppen Ottar var i vinden igjen. Denne gangen for medlemmers hatytringer mot omdiskuterte Lan Marie Berg. Og det er da jeg tenker at fanatisme er farlig. Livsfarlig.

Lan er nemlig i mine øyne fanatisk i sin miljøvernsinteresse. For det hun tror så intenst på, presses ned på den store massen, uten tanke på konsekvenser. Og konsekvensen her, er jo mest dramatisk for henne selv egentlig, men også for andre. For noen blir så fortvilte over henne, at de ser rødt, for å si det pent. Og selv om de fleste som kommer med sine hatytringer og trusler aldri kommer til å gjøre noe for å skade henne, så kan fort noen andre og lettere påvirkelige mennesker la seg lede til å gjøre det, fordi de ser at andre tenker tanken. Og det er jo farlig for henne, og for den som kanskje kunne ledes til å gjøre noe sånt. For oss andre er det skadelig på andre måter, i det vi måtte bli tvungne til å finne oss i.

Så jeg sier ja til miljøet, nei til fanatisme. Jeg tar gjerne vare på miljøet, men jeg har ingen tanker om å bli fanatisk. 
Fanatisme skremmer meg. Og jeg tror ikke jeg er alene om det.

Jeg er ingen fan av Lan, men jeg ønsker henne ikke noe vondt fordet. Folk bør absolutt tenke seg om. Og det bør hun selv også! Da kan mye vondt og vanskelig unngås. 

Det var dagens hjertesukk 🙂

Hva er dine tanker rundt disse tingene? Kildesorterer du?

Ha en god ettermiddag og kveld ♥

 

#kildesortering #fanatisme #meninger #miljø

8 kommentarer
    1. Ja, fanatisme er skummelt, uansett SIDE og meninger. Det å holde seg litt midt på er ofte det beste, og da møtes man jo på et vis litt mer også 🙂 Klemmer <3

    2. Du har helt rett..den totalitære stilen til MDG byr meg imot. De har rett, alle andre feil, det skal gjøres som de vil uten hensyn til noe som helst. Lan Marie Berg minner for mye om mannen, samme ulla. Han var en gang redaktør i Klassekampen..så jeg kan ikke noe for det, jeg tenker på marxister og leninister, jeg. Han har opptrådt temmelig ufyselig mot andre i kommentarfelt mange ganger før i tiden. Fundamentalisme bringer aldri noe godt med seg i det lange løp. Samarbeid om løsninger og hensyn til at en del ting må endres gradvis er så mye mer ryddig.
      Og jeg er miljøvennlig så det holder! Ingen bil, ingen flyreiser, nøkternt forbruk, lite kjøtt, sorterer søppel som bare rakkern ( det gjorde vi flere år her i kommunen før Oslo i det hele tatt begynte.)
      Jeg har ingen problemer med at biltrafikken i storbyene må ned. Oslo har til tider ikke vært til å puste i ( har bodd der) Men det hadde vært en fordel å ikke fjerne parkeringsmuligheter for håndverkere, f.eks. De unge som stemmer MDG slutter med det når regningen kommer..altså når de er eldre og ferdig utdannet, tjener penger, vil ha råd til bolig, bil, unger og ferier , men oppdager at de skal skattes og avgiftsbelegges ihjel. Og de enda yngre uten stemmerett? Tja..ungdommer flest har et ganske stort forbruk. Mote og sånn. Klarer de å legge det av seg og bruke klær og sko til det er utslitt? Droppe all sminken? Det skal ta tid å snu vaner. Politikerne maser om økt vekst og velstand..det kan vi ikke ha, egentlig.

      Jeg tror ikke mennesker klarer å redde denne kloden uten at vi fjerner oss selv fra den så den kan bedrive egenhealing. Jeg er ikke pessimist, bare realist. 🙂

      1. Jeg har aldri bodd i Oslo, men jeg er ganske sikker på at mange klimatiltak har hjulpet allerede. Bare man ikke blir fanatisk, så kan mye bli bra. Men det er jo et godt poeng i det med at det er de unge og uerfarne som stemmer miljøpartiet. De er idealistiske, helt til virkeligheten kommer og biter dem i baken. Og det skjer, før eller siden. Bare så synd de ikke skjønner det med det samme.
        Tusen takk for kommentaren. Mange gode poenger der, om de samme tankene som jeg selv har hatt 🙂

    3. Veldig enig med deg. Det er ikke mye honnør for den teknoglogiske utvikling og velferd som er skapt siden krigens dager. Når de har fått stengt ned alt av verdiskapning her i landet, så er jeg spent på hva det skal leves av, hva som skal opprettholde en sosial velferd i landet. For ikke å nevne, hva som skal betale pensjonen for miljøfantastene når den tid kommer 🙂

      1. Nettopp, her skal landet rives, etter at man har brukt mange krefter på å bygge det opp. Ganske skremmende altså. Ja, jeg lurer også på hva de skal ha å leve av når de blir pensjonister. Men de skal vel bo i naturen, inni en hule eller noe sånt. Trenger ikke så mye penger da 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg