FORGIFTET

Ja, det høres dramatisk ut, men er likevel sant.

Men det er ikke så dramatisk egentlig. Det er noe mange må gjennom, ved sykdom.

Men jeg skal likevel innrømme at det er en tanke jeg må legge bort. Tanken på at kroppen min er pumpet full av gift.

Giften skal drepe celler i kroppen min. Celler som angriper meg og gjør meg skadet. Permanent skadet.

Det er i dag 2 uker siden jeg fikk denne medisinen, som altså er en form for cellegift. Jeg var på sykehuset i nesten 6 timer i prosessen. Heldigvis ringte de fra sykehuset i forkant, og sa at jeg burde ha med noe som kunne hjelpe å få timene til å gå, strikketøy, bok, pc. Ja, dette var tipsene 🙂 Og det passer bra for denne strikkeglade dama her. Det ble strikket nesten et helt par Bernie-votter, pluss at jeg leste et ukeblad. Siden jeg likevel satt der 🙂
Og da timene var gått, og jeg skulle hjem, fikk jeg vite at om 2 uker er immunforsvaret mitt på bunn. Og etterpå vil det sakte bygge seg opp igjen.

Og det er nå. Nå er det 2 uker siden.

Jeg fikk også vite at jeg kunne få influensasymptomer de påfølgende dagene etter injeksjonen. Jeg hadde en halv dag med influensasymptomer, og over en og en halv uke med kvalme. De siste to dagene har vært helt kvalmefrie, takk og lov.

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle leve normalt, altså min normal. Men selvsagt være ekstra påpasselig, da jeg fra nå av vil være lett mottakelig for mye rart av smitte og infeksjoner. Og enda mer påpasselig når det gjelder covid.
Så jeg følte jo jeg gikk fra en vanskelig situasjon, til en enda vanskeligere. Men utfordringer er til for å løses.

 

Selv om jeg er livredd for covid, så har jeg besluttet at det ikke er noe poeng i å slutte å leve. Så jeg har våget meg både ut på shopping, på cafe og jeg har tatt imot besøk av venner og familie. Men jeg er nøye med munnbindet og håndspriten. Og jeg passer godt på å unngå store folkemengder.
Dette munnbindet med hjertene på fikk jeg skryt for i en butikk her om dagen. Betjeningen i butikken hadde aldri sett så fint munnbind før, og lurte på om jeg hadde laget det selv, eller hvor jeg hadde kjøpt det? Og ja, det er kjøpt, i en nisjebutikk i sentrum i Sandnes.

Jeg har merket at jeg har ME også nå i disse ukene. For kroppen er helt satt ut. Jeg er så utmattet, og det skal så lite til for å sette meg ut av spill. Jeg er mye mer sensitiv enn ellers. Og spesielt nå de siste dagene. Da har både lyd og berøringer vært utrolig ubheagelig.
Og likevel fant jeg ut at jeg skulle lytte til musikk i går. Jeg hadde behov for en aldri så liten tankeflukt, en distraksjon. For jeg hadde ubehagelige smerter i kroppen og var rett og slett skikkelig uvel i kroppen i går. Det hjalp med musikk, selv om det i seg selv også kan være slitsomt. Men denne gangen ble musikken et behagelig slit 😉

 

Det har blitt noen få turer også. Viktigst for meg er den faste turen i uken jeg går sammen med disse to damene, Monica og Kristine. Da pleier vi ha med oss mat, og så går vi litt, og spiser litt, skravler mye, og av og til har vi med oss strikketøy også. Det kommer jo litt an på temperaturen.
Men vi har ikke gått langt i det siste. Jeg har rett og slett ikke vært i form til å gå så langt. Jeg blir anpusten bare av å gå på flat mark i sakte tempo nå siste ukene. Så det å komme seg ut har blitt litt mer for å få ørlite bevegelse, frisk luft og sosial omgang.

 

Frisk luft har jeg også fått utenom turene. De siste dagene har det vært så fin sol, og den har varmet godt i solkroken min. Så da har jeg satt meg ut med en kopp te og strikketøy et par ganger. Nydelig, og med løfter om en fin vår, selv om temperaturen fortsatt er nokså kjølig.

Livet må nytes, selv om kroppen er full av gift. Det finnes mange former for gift, men den giften jeg har fått, den skal forsinke utviklingen av MS som jeg har fått. Og siden det var kommet så langt allerede, måtte jeg rett på sterkeste medisinene. Så kanskje ikke så rart at jeg har vært så kvalm?

Men nå er det helg. Og den skal bli rolig. Håper jeg 🙂 For det trenger jeg. Og jeg skal kose meg og nyte.

Og det håper jeg at du også gjør i helgen.
God helg til alle ♥

36 kommentarer
      1. Ja, sånn er livet, men det sies at man får ikke mer enn man kan tåle. Så føler at jeg tåler ganske mye i grunnen 😉
        Klem ♥

    1. Huff, ikke så mange gode dager for kroppen din og deg. Veldig bra at du allikevel kommer deg litt ut. Du er flink!
      Mange gode klemmer til deg 🥰❤

      1. Tusen takk for det 🙂
        Ja, jeg klamrer meg til de tingene som gir stor glede 🙂
        Gode klemmer til deg også i helgen ♥♥

    2. Du er optimist og ser glad ut! Tror det hjelper jeg..
      Fin er du på bildene og jammen er det mye greier hos deg! Men jeg synes du takler det bra..
      God venner og tur ble det 🙂 og sol og vår kommer for hver dag nå…Klem til deg.

      1. Tusen takk ♥
        Ja, man kommer ikke langt om man ikke ser litt fremover, tror også det hjelper.
        Mye å takle i disse dager, men har det bra, tross alt 🙂
        Nå er det våren vi ser frem mot, som motiverer.
        Gode klemmer til deg også ♥

    3. Uansett, så det hjelper fordi du er positiv og meg godt humør. Ja, vi må leve til tross for kroniske sykdommer.
      Ønsker deg alt godt.

      1. Ja, man kommer langt med å være positiv, for elendigheten kan ikke vare evig 🙂 Leve i nuet, superviktig.
        Tusen takk ♥♥

    4. Uff, uff….nå må det snart være nok for deg .
      Du har virkelig hatt mer enn nok i lange tider. Det er helt utrolig at du klarer å være så positiv som du er. Du er supertøff!!!
      Jeg håper formen din fort blir stigende nå.
      Ønsker deg ei fin helg, gode deg❤
      Varm klem er på vei😙

      1. Tusen takk, så pent sagt ♥
        Jeg har troen på at ting skal bli bedre enn de er nå, at dette bare er ei vond kneik. Så forhåpentlig kommer jeg tilbake til litt bedre enn der jeg er akkurat nå. Da skal jeg være fornøyd jeg. Viktigst er at jeg lever, tross alt ♥ Er glad for det.
        En riktig fin og god helg til deg også ♥
        Gode klemmer ♥♥

    5. God bedring <3 Veldig trist at du har fått MS. Godt du får raskt hjelp, og håper du slipper å bli så dårlig disse dagene. Så stilig at du strikker Bernie-vottene. Og enig i at munnbindet var fint. Ønsker deg en bra dag. Stor klem

      1. Tusen takk ♥
        Ja, det er ikke noen ønskedrøm dette her. Men det er i alle fall godt at det går å bremse utviklingen av sykdommen, selv om jeg ikke kan bli frisk.
        Ja, Bernie-vottene strikket jeg for en venninne som skulle gi de til kjæresten sin. Så fikk jeg prøvd meg på det også 🙂
        Ja, munnbindet er en favoritt, så ikke så rart at andre også liker det 🙂
        En kjempegod dag og fin uke til deg også ♥
        Goood klem ♥

    6. Når man vet at giften gjør deg “bedre” på andre måter er jo DET bra i alle fall 😊 Lykke til videre, fint å komme seg ut på småturer også, sånn for det mentale 😊

      1. Tusen takk ♥
        Ja, så lenge jeg vet at giften skal bremse utviklingen av sykdommen, så er jeg fornøyd jeg. Er jo heldig tross alt, for jeg kan jo enda gå, og dette ble oppdaget sent, men før det gikk ordentlig galt likevel ♥
        Så kan jeg holde på turene mine, når jeg har overskudd til det ♥
        Klemmer ♥

    7. Håper virkelig av hele mitt hjerte at det hjelper, og at kroppen din blir bedre ❤❤❤

      Når du vet at det vil gjøre deg bedre er det jo noe som vil hjelpe deg.

      Lykke, lykke til ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk ♥♥♥
        Jeg har forstått at jeg ikke blir bedre. Men at medisinene bremser ned utviklingen av sykdommen. Og det er jo positivt. Så akkurat nå er jeg nedkjørt pga. medisinene, så det blir forhåpentlig bedre når immunforsvaret bygges opp igjen, at jeg kommer tilbake til sånn jeg var før medisineringen i det minste ♥
        En herlig nye uke ønsker jeg deg ♥
        Klemmer ♥

    8. Du smiler så tappert, men jeg vet at du har det tøft. Hjelper ikke å sutre, men det er lov å bli lei og oppgitt. Håper det blir slutt på oppoverbakkene, og at det snart blir mange “unnabakker” på deg. Hurra for at deg og positiviteten din! ❤

      1. Tusen takk ♥
        Ja, det er tøft, men som du sier, det hjelper ikke å sutre. Og så har jeg pågangsmot. Men, jeg lover deg, jeg har grått noen bitre tårer iblant, når det har vært for tøft. Har ingen skulder å gråte på, ingen armkrok å trøste meg i. Men heldigvis har jeg mange gode venner, som gjør det de kan for å “løfte” meg gjennom denne vanskelige tiden ♥ Og det er jeg uendelig takknemlig for ♥
        Klem

    9. Hei på deg 😀

      Håper kroppen sakte men sikkert snur og går i bedringens vei <3

      lag deg så gode dager det overhodet er mulig å lage <3

      klem

      1. Tusen takk for det ♥
        Det går bedre dag for dag. Snart tilbake til det som i mange år har vært min normal 🙂
        God klem ♥

    10. Håper virkelig at behandlingen fører til noe positivt på sikt. Godt å komme seg ut i vårsola. Sollys er jo en viktig kilde til D-vitamin. Noe som igjen er godt for immunforsvaret.💜

      1. Ja, solen har jeg dratt god nytte av i mange år. Skal ikke rare solgløttet til før jeg stikker nesen ut ♥ Men ekstra viktig for oss med MS har jeg hørt 🙂
        Det vil være svært positivt om behandlingen klarer å bremse utviklingen mye. Og det har jeg en følelse av at den vil gjøre 🙂 Og i mellomtiden så skal jeg nyte hver dag, akkurat som den er. Det er alltid noe godt, i selv den dårligste dag 🙂

    11. Hadde ikke fått med meg dette innlegget ! Pleier å sjekke innom FB..men har vært dager jeg ikke har orka.. Håper virkelig denne behandlinga hjelper deg..syns du fortjener å ha det så bra som mulig.. <3 Hyggelig å se deg smile i finværet da.. selv om jeg vet man kan smile til tross for smerter og andre plager.. 🙂 Jeg tar også di annbefalte rådene ang Covid på alvor ..men har ikke panikk ! God bedring og så håper jeg du får en fin vår.. Klem <3

      1. Tusen takk ♥
        Det skal noe til å få med seg alt. Jeg har gått glipp av mye det siste halve året. Rett og slett fordi at jeg ikke har orka heller. Det blir litt innimellom bare 🙂
        Ja, jeg gjør regning med at behandlingen hjelper og klarer å bremse utviklingen av MS i alle fall. ME må jeg nok bare fortsette å leve med som den er.
        Ja, vi er flinke å smile, til tross for smerter og ubehag. Og jeg synes det er en bra ting egentlig 🙂
        Covidrådene skal vi holde oss til ja, men panikk er bare dumt. Så her skal jeg ut og spise lunsj i dag med en venninne. Og så blir det nok en rolig helg 🙂
        Jeg ønsker deg også en fin vår, og en veldig god helg nå. Håper den blir fylt med mye sol og god form ♥ Klemmer til deg ♥

    12. Sender inn masse gode tanker og håper denne kuren gjør underverker. Disse vanskelige tider gjør det slett ikke lettere for alle dere som plages med med kroniske sykdommer. Føler virkelig med dere på alle måter. Kanskje fordi min kjære har det mye på samme måten. Derfor har vi vært tilnærmet isolert dette året. Men vi takler det fint sammen. Har vært mindre aktiv på bloggen.. slett ikke alltid motivasjonen spretter til himmels… 🙂 Masse lykke til <3 Klem

      1. Tusen hjertelig takk ♥
        Ja, jeg satser på at denne medisinen gjør at jeg i alle fall ikke blir så mye dårligere. Og jeg har troen, så det skal nok gå bra. Var ganske dårlig i noen uker etterpå, men nå, i dag er det en måned siden, så føler jeg at det går mye bedre. Snart tilbake til det nivået jeg var på i fjor, før alt gikk i utforbakke for meg 😀
        Veldig leit at din kjære også har mye å stri med, jeg unner ikke noen det. Hun er heldig som har deg ♥
        Den isolasjonen er fæl. Jeg forsøker å komme meg ut, men møter bare de samme faste, som må være like forsiktige som meg. Og da tror jeg det går bra, selv om man også da kan være uheldig. Til nå har det gått bra, selv om jeg fikk besøk av selveste covid i min egen stue før jul. Jeg slapp unna med skrekken.
        Det er sant som du sier, motivasjonen for å blogge må være der, og når den ikke er det, så blir man mindre aktiv. Vi har hver våre ting og hindringer. Men forhåpentlig vil våren som er på vei, forhåpentlig gjøre oss lysere og lettere ♥ God klem til både deg og din kjære ♥

      1. Det går helt fint at du ikke la igjen noen spor 🙂 Men nå kom jo sporet 🙂
        Jeg håper at det skal gjøre nytten i alle fall på å bremse 🙂
        Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg