FRA MØRKT, ROTETE OG DYSTERT, TIL LYST, RYDDIG OG VELKOMMENT

Sist fredag tok min datter et viktig grep. Hun klarte med kløkt og iver å overtale sin mamma om å kjøpe maling til å male trappegangen/yttergangen.

Det har vel egentlig vært et behov lenge, men for meg er alt sånt slitsomt og tungt å sette i gang med. For selv om det er hun som gjør jobben, må jo jeg også gjøre noe. Som å ta et par bestemmelser, så må jeg være med ut å handle det som trengs, og bestemme hva vi trenger. Og så stresser det meg litt for jeg føler meg unyttig og unnasluntrende fordi jeg ikke er med å rydder og gjør klar. Så da rydder jeg litt, to/tre småting. Sånn helt uten at noen egentlig legger merke til det.

Det var når jeg skulle rydde unna i alle fall mine egne sko og jakker, jeg fant ut at jeg har da jammen en fantastisk stor mengde jakker. Jeg har ikke reflektert over det tidligere. Og endatil kvittet jeg meg med en del jakker også nå tidligere i vår. Så jakker trenger jeg ikke mer av i alle fall. Og nå må jeg se om jeg ikke kan kvitte meg med enda noen jakker. Men det norske klimaet er jo sånn, man trenger jakker til alle årstider og alle slagt værtyper. Det blir mye jakker av sånt.

Amalie satte i gang å male på fredag i kveldingen. Og hun holdt på i flere timer. Det var en krevende jobb, fordi det er en trappegang, høyt under taket, og trepanel av alle ting. Jeg er ikke helt der at jeg liker trepanel så godt. I mitt hode er liggende trepanel som vår gang er innredet med, en eneste stor støvsamler. Amalie fikk jo gjort rent før hun satte i gang å male. Og resultatet viste seg ganske snart.
Fra mørk grønn beis og trehvite lister og tak, ble alt nå hvitmalt, og det gjorde jo rommet dobbelt så stort, og så enormt mye mer velkomment å komme inn i.

Jeg innser jo at når det er noe man føler er håpløst i et rom, er det mye vanskeligere å holde det ryddig. Og nå når alt er malt og fint, er det så mye lettere og gledelig å holde det ryddig og fint.

Her skal du få se bildene, før og etter 🙂

Trapperommet er ikke lett å male, og enda mer komplisert når taket også skal males. Så her trengtes godt utstyr og stå-på-vilje. Og fra mørk grågrønn beis, trehvite lister, hylle og tak, ble alt malt hvitt. Uttrykket ble jo totalt annerledes, og så mye triveligere.

Inngangspartiet som var rimelig trangt med sko og jakkeknagger, er nå ryddet. Ny skohylle, ny knaggehylle, og kommode istedet for benk. I tillegg ønsker jeg å bytte ut skoskapet til ett som er hvitt. Pluss få en puff i en knæsj farge til ha ved siden av kommoden. Da vil rommet få mer karakter, pluss at jeg trenger noe å sitte på når jeg tar på meg sko og sånt. Dit har jeg kommet 😉
Også døra inn til badet, som var trehvit, er malt i samme hvite farge. Det ble så lekkert altså. Nå føles det som at rommet er bedre balansert.

Ved nedgangen til kjelleren og døren inn til resten av huset har jeg hatt vesker hengende i alle år. Der er knaggrekken byttet ut med store runde knotter, og da henger også veskene så mye finere og bedre.

De fleste bilder og pynteting blir nok satt på lager, og så kommer det kanskje opp noe nytt etterhvert. Vi får se. Enn så lenge synes jeg det er herlig, rent og ryddig sånn som det er nå.

Så her hviler en fred og ro akkurat nå, når det har blitt ett stk rom som har blitt så lyst og trivelig. Alt til sin tid. En gang var det mørke in. Nå er det i alle fall for min del, lyst som gjelder.

Og jakten på en puff har begynt. Mange fine puffer å få tak i, men jeg vil ha en puff med farge på, ikke en med nøytral farge. En vakker dag dukker den rette opp 🙂

18 kommentarer
      1. Takk for det, ja, jeg er veldig fornøyd selv. Det er en stor glede. Og hjelperen liker utfordringer og fysisk arbeid, så da er det ingen sak.
        Klemmer ♥

      1. Ja, vet du hva, jeg hadde samme tanken. Er dette virkelig det samme rommet? Helt utrolig hva det kan gjøre med en endring.

    1. Så fint og oversiktlig det ble!😊
      Helt enig i at rommet ser mye større ut nå som det ble hvitt. Koselig med litt fornyelse og veldig kjekt med god hjelp.🌸

      1. Takk, ja jeg synes det ble 1000 ganger bedre. Så glad for dette. Og så glad for at jeg har iniativrike og arbeidsomme barn ♥

      1. Ja, det var en stor jobb. Og jeg har hatt samme tanken, et stort løft, som vil være fordelaktig for en eventuell kjøper når den dagen kommer 🙂

    2. Veldig fint blei det hos deg nå med lyse vegger og tak😊
      Godt når det er gjort 😊

      Og jakker… mange her også 🙈 Men trenger dr jo – tilfelle rottefelle liksom 😅

      1. Hehe, ja, de jakkene, jeg tror de fleste av oss her i landet har mye jakker. Men feilen hos meg er vel at jeg lar alt henge fremme. Det er jo ikke nødvendig. Jeg bruker jo ikke alle jakkene hver dag 😉
        Godt når det er gjort ja, og når det har blitt en så stor forbedring ♥

      1. Ja, det er godt å få hjelp. Selv kan jeg ikke fordra å male. Det er nesten som en fobi….rare greier. Men heldigvis er vi alle forskjellig bygget 🙂
        Klem ♥

    3. Det ble kjempefint. 🙂 For ei dyktig datter du har! Maling kan virkelig gjøre susen. Jeg liker godt lyse farger på vegg og tak. Det behøver ikke være hvitt, men helst ganske lyst. I et stort rom kan man godt bryte opp og ha en mørkere farge på en vegg, men mørke vegger stjeler mye lys.

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, Amalie liker å ta i et tak, og liker å gjøre det fint. Så dette her ble så utrolig bra ♥ Denne hvite er ikke kritthvit. Den er litt varmhvit. I stua har jeg en mørkere vegg, og vi diskuterte det i gangen der, men fant at det var mest hensiktsmessig å ha alt bare hvitt, og så heller dekorere med kontrastfarger.

    4. Så fint det ble! Lyst og rent. Rart hvor mye det har å si å få malt litt, og som deg, så er jeg ikke så glad panel. Vi har litt her også, og noe skal vi male, annen original panel skal laseres. Har lyst til å male den også jeg, men mannen vil ha så vi ser panelen igjennom fordi den er gammel og original.
      Kan tenke meg det er godt å ha det gjort. Flink datter du har! 😀👏❤️

      1. Tusen takk ♥ Ja, det gjør seg mye å endre litt på farger og interiør, det skal ikke alltid så mye til for å gjøre en stor forskjell. Panel kunne jeg klart meg helt uten her. Jeg har det på badet også, både tak og vegger. På badet liksom? Jeg synes det er så stygt. Men er jo selvsagt av den kunnskapen at vi alle er forskjellige og liker forskjellige ting 🙂
        Det høres ut som dere har gode planer med deres panel, så jeg heier på dere, og masse lykke til ♥
        Ja, veldig godt å ha det gjort, og datteren min fullfører det hun har begynt på. Så flink og snill ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg