GLIMT FRA GAMLE STAVANGER

Det er en ting jeg liker veldig godt å gjøre i storbyen Stavanger, og det er å gå i Gamle Stavanger. Hver gang jeg er i Stavanger (noe som ikke er spesielt ofte) forsøker jeg å få til en rusletur i Gamle Stavanger. Jeg liker så godt sjarmen og idyllen som utstråles her. Og å tenke tilbake på historien, og hvordan det må ha vært å leve her den tiden disse husene er fra. Det har nok ikke vært noen kjære mor akkurat. Men likevel er mye veldig godt tatt vare på.

Bitte små hus, og noen litt større. Små smug, ørsmå hager, brostein i gatene, smalt og koselig.

I begynnelsen av mai var jeg og Pål en tur i Stavanger. Og da ruslet vi bort til Gamle Stavanger og kikket litt. Og når jeg nå har sittet og kikket litt på de få bildene jeg tok, så bestemt jeg meg for at jeg må få til en liten fototur igjen til Gamle Stavanger. Våren er en fin tid for sånt. Turistsesongen har ikke begynt, og det er så fint med blomster og blader som spretter.

Det bor jo mennesker i disse husene i dag også, og det ser unektelig koselig ut, når man ikke tenker på alle turistene om sommeren. Men det er en glede å rusle her og se hvor fint det tas vare på den dag i dag, det meste.

Da jeg gikk her med Pål den 3. mai, tok jeg noen få bilder. Så de får være en forsmak og en påminnelser for meg til å ta meg en fototur til Stavanger en dag i nær fremtid, om helsa holder 🙂

 

Dette var så fint. En litt slitt trapp, med et fint smijernsrekkverk. Hjerter og greier. Og jeg er svak for hjerter ♥♥♥

Et lite smug som leder inn til flere boenheter går jeg ut ifra. Krukker hvor blomsterprakten sikkert blir fin etterhvert, og litt ugress. Kanskje stelles det etterhvert, jeg vet ikke, men litt koselig og sjarmerende likevel 🙂

Dette overbygde smuget leder også inn til flere. Bare se på antallet postkasser inderst i gangen. Det ser ut til at noe er modernisert også, men likevel holdes den gamle nostalgiske idyllen.

Jeg måtte rett og slett zoome inn litt, for jeg syntes det var så fint. Jeg kunne så klart ikke gå inn dit, siden det står Privat på skiltet, men jeg tillatet meg å bruke den fine zoomen på kameraet mitt 🙂
Bortsett fra søppelposen som ligger til venstre i bildet, ser det veldig velholdt og fint ut her inne, og jeg hadde veldig lyst å gå inn og kikke litt nærmere 🙂 Det ser ikke ut til at rullestol/vognrampen er i bruk, siden det står en stor krukke rett ovenfor. Men det kan jo hende den ikke står så nært som det ser ut som.

Så da er det jo sånn at det finnes mange idylliske perler i Gamle Stavanger, som jeg helt sikkert kunne tenkt meg å fotografere. Så da må jeg rett og slett ta meg en tur en dag, og faktisk gjøre det. Og ikke bare tenke at jeg har lyst å gjøre det. Utforske, se detaljer, og fordype seg litt. La alle problemer, smerter og tanker fare, og kun se etter fine motiver 🙂
Det skal jeg jammen gjøre en dag det er litt fint vær 🙂

 

14 kommentarer
    1. Jeg har vært i gamle Stavanger og kikker en gang jeg også. Det var virkelig gøy å se alle de fine små husene i de trange gatene. Og ikke minst tenke på historien ja.

      Du må gjøre alvor av å ta deg en tur dit igjen med fotoapparatet😃 Drømme deg bort fra alt. Det er godt det noen ganger😊
      Ha en fin dag❤

      1. Så kjekt å høre at du også har vært der, og det er fint, gammelt og nostalgisk og sjarmerende.
        Jeg skal gjøre alvor av å dra på fototur dit ja. Det er god terapi for så mange ting 🙂
        Så blir jeg nok å skrive om det her i bloggen 🙂
        Ha en god kveld ♥

    2. Jeg har også ruslet rundt i Gamle Stavanger, for meg selv, sammen med kameraet mitt, en solrik sommerdag. Gode minner. Mange fine fotomotiv der, ja, husker jeg. Veldig fint bildet av trappa! ♥ Husker de koselige, smale og brosteinsbelagte gatene. Det var lunt og nesten litt magisk i disse gatene. Jeg tenker også på historien til hus og gater når jeg besøker slike steder. Forestiller meg hvordan det var i gamledager… 🙂

      1. Så kjekt at du også har vært der og gått rundt. Det er fint på sånne steder, lunt og koselig, og nostalgisk proppfullt av historie. Kjekt det å tenke seg tilbake i tid, hvordan det må ha vært der da 🙂

    3. Så kjempefine og nydelige bilder 🙂 Har vært i Stavanger en gang, og jeg har jo slekten min (tremennninger) i Stavanger. De ønsker at vi skal komme på besøk til dem, og det står på reisemålet 🙂

      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk 🙂
        Du har vært i Stavanger du også ja 😀 Kjekt det. Og kjekt med slekt der også. Skjønner godt de ønsker besøk av deg, så håper du får til en tur snart 🙂
        Veldig god lørdagskveld til deg ♥ Klem ♥

      1. Åh, jeg har faktisk aldri vært der i adventstiden. Har rett og slett ikke kommet på det. Tusen takk for idéen, jeg skal jammen sette det på programmet, og besøke Gamle Stavanger i adventstiden ♥
        Klem ♥

    4. Kjempefint i Stavanger, var i gamlebyen en tur når vi var der vi også. Flott der 🙂 Flotte bilder <3 Dere får dere garantert noe flere turer dit 🙂 Klemmer <3

      1. Veldig fint i Stavanger, og Gamle Stavanger er ekstra koselig 🙂 Det blir helt sikkert flere turer dit ja. Er jo bare 15-20 minutter å kjøre fra meg 🙂
        Klemmer ♥

    5. Fint å være på steder med sjarm og sjel.. Og du tar mange vakre og kreative bilder 🙂 Fint og positivt påfyll å være ute å se etter fotomotiver… Klem og fin morgendag til deg <3

      1. Tusen takk ♥ Ja, det er veldig positivt og litt terapeutisk å gå rundt og se etter fotomotiver. En viktig del av hverdagen.
        Klem og fine kvelden til deg ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg