GRØNT ER SKJØNT

Frodith har laget til en av sine mange fargerike sprell, nemlig Frodiths Fargeutfordring. Og selv om jeg sliter litt med å henge med for tiden, så er jeg såpass glad i farger selv, at jeg blir med jeg også. Jeg ser at mange har meldt seg på, så nå er det MYE farger i bloggverdenen. Og det passer jo fint, for det er jo VÅR ♥

Dag 1 er grønn. Og som kjent, grønt er skjønt. 
Jeg har vært på bytur i dag, eller byvandring eller hva man skal kalle det. Og da forsøkte jeg å fange så mange av fargene jeg klarte 🙂 Og siden grønn står først på lista, så blir det mitt valg også. Akkurat som løvet som nå spretter, grønt og fint, så er det mye grønt å se i bybildet også.

Sandnes kommune var ute med rengjøringspersonale i gågaten i dag da jeg ankom. Og byvåpenet til Sandnes er grønt, med en hvit leirgauk i. Og leirgauken er en keramikkfløyte. Og bare for ordens skyld, en gauk er en gjøk, som i fuglen. Sandnes er en leireby. Det har vært mye virksomhet med leire her fra gammelt av. Og både bruksting og bygningsmaterialer har blitt støpt i leire i uminnelige tider. Min eiendom er også full av leire. Det er faktisk partier med helt ren leire i hagen min. Irriterende som hageeier, men litt stilig også. Jeg mangler egentlig bare forbrenningsovnen, så kunne jeg også ha startet en produksjon.

Pottemaker Simonsen har pyntet med byvåpenet utenfor sitt utsalg. Og Pottemaker Simonsen må være en av byens eldste bedrifter. Hver gang jeg går tur til sentrum, går jeg forbi huset Simonsen bygde og bodde i den gang da, i gamle dager. Og det huset er så fint. Jeg synes det er et av de fineste husene i Sandnes. Men dette utsalget er i byens gågate, et stykke fra hans originale hjem. Og selv lever han jo ikke. Så jeg går ut i fra at det er slektninger som driver utsalget og produksjonen. Og leirgauken, den stammer så klart fra Pottemaker Simonsen.

I gågata, som heter Langgata, er det pyntet med fargerike kjempestoler. Her fant jeg et grønt eksemplar 🙂

Også i bygningsbransjen brukes grønt her i byen. Friskt og fint synes jeg.

Jeg liker veldig godt dyp grønn i klær. Og har flere plagg i den fargen. De er helst til vinterbruk. Og i går kjøpte jeg meg en topp i mintgrønn. Men den får du ikke se nå. For nå var det grønt i bybildet jeg ville vise deg.

Tusen takk til Frodith for artig utfordring

21 kommentarer

Siste innlegg