GRUFULLE NYHETER

Nyheter kan være så mangt. Det kan være noe nytt som gjelder ens egen person, eller noen man kjenner. Og det kan være de store verdensnyhetene som vi alle får kastet inn over oss, enten vi vil det eller ei.

For meg er de store verdensnyhetene litt sånn svart/hvitt. Enten er det grufullt, eller så er det forferdelig grufullt.

Det er mange år siden jeg sluttet å se og lese nyheter. Jeg leser overskriftene av og til, men det er som regel nok. Går jeg inn og leser artikkelen, kan det som står der prege meg i dagevis. Å se nyheter på TV-skjermen kan ha samme effekt.
De fleste nyhetene jeg får med meg er via venner og bekjente på Facebook, blogg og lignende sosiale medier.

Likevel abonnerer jeg på to aviser. Men det jeg helst leser er artikler som ikke inngår i de store grufulle kategoriene. Jeg liker best å lese det interessante, hyggelige, koselige, menneskelige.

Jeg er lettrørt, eller følsom, eller hva vi nå skal kalle det. Og den siste “verdensnyheten” som gjore inntrykk på meg (negativt), var da Taliban besøkte Norge. Da fikk jeg skikkelig frysninger på ryggen, og så følte jeg skam. Skam for at terrorister var ønsket velkommen med luksustransport til vårt lille, trygge og gode land.

Jeg fikk med meg at det skulle prates om menneskerettigheter, kvinners røst og rett til utdanning osv. Men nytter det å snakke fornuft med terrorister? Jeg syntes det var utrolig naivt.

Men nå skal jeg si såpass at jeg har ikke fordypet meg i dette, så jeg vet ikke hva som kom ut av dette mange dager lange besøket. Jeg var vel helst der at jeg gjorde som strutsen, stakk hodet i sanden og lot som det skumle ikke var der. Rett og slett for ikke å bruke opp alle kreftene mine på disse tingene.

Det siste året har jeg fått mange grufulle nyheter sånn helt personlig. Januar 2021 fikk jeg diagnosen MS (multippel sklerose). Etter å ha hatt ME diagnose i mange år, så var det nesten litt bedre å få en diagnose som var litt mer håndfast og forsket på. Jeg visste plutselig litt bedre hva jeg kunne forvente av fremtiden. Dette har gjort dypt inntrykk på meg. For da jeg begynte å lese litt om sykdommen, kom jo mye skummelt frem, og jeg fant ut at det var best å lese i små doser. For jeg ble skremt. Og jeg er fortsatt en nybegynner på MS.

Det positive var jo at det finnes bremsemedisiner. Og jeg fikk raskt oppstart på dette, med den sterkeste typen medisiner. Noe som også var en grufull nyhet for meg. Er det virkelig så ille? Ja, så ille var det. Jeg fikk vite at min MS mest sannsynlig startet for 15-20 år siden.
Og dette siste året har jeg grublet mye, og jeg kan faktisk se sammenhengen. Jeg tror at 20 år faktisk kan være nokså nært sannheten. Et lite sjokk akkurat det. For hadde min daværende fastlege brydd seg litt mer, kunne kanskje dette vært oppdaget for nesten 15 år siden. Og jeg kunne fått oppstart med lettere bremsemedisiner.
Men sånn gikk det jo ikke da. Så da må jeg gjøre det beste ut av sånn som det er nå.

Etter andre dose bremsemedisiner ble jeg skikkelig syk. Det var nå i høst. Så syk var jeg, at jeg var uvirksom i 3 måneder. Det var så ille at jeg noen ganger våknet etter jeg hadde sovet, og lurte på om jeg var død? Og enda verre, da det ble så ille at jeg faktisk begynte å tenke på døden som en fornuftig utvei. Uansett, jeg følte at livet mitt var enormt verdiløst mens jeg var syk og ikke klarte å tenke normalt.
Så fikk jeg beskjeden om at dette nok var Serumsyke, en hyperallergisk reaksjon på bremsemedisinen, og da var det bare en ting å gjøre, nemlig å slutte med akkurat den bremsemedisinen. Det var en skikkelig personlig grufull nyhet. Hvordan i alle dager skal dette ende? Livet mitt, fremtiden min, avhenger jo av akkurat denne medisinen.
Men samtidig har jeg jo ikke lyst å stryke med heller da, siden jeg ikke tåler den.

Og der står den saken akkurat nå. Nevrologen er rådvill, og må finne litt ut om disse tingene. Selvsagt er jeg den eneste på SUS med denne Serumsyken. I alle fall blant alle MS pasientene.
Alternativet er en annen medisin, som er like sterk. Frykten er jo at jeg skal reagere på den også. Men jeg tenker det må jo prøves. Ingen kan vite noe før det er prøvd. Men nå skal jeg til nevrologen i mars, så får vi høre hva han har kommet frem til.

Siste personlig grufulle nyhet jeg fikk var at det ikke er dannet noen antistoffer etter de 3 covid vaksinene jeg har fått. Det ble toppen på kaka altså. Rett og slett sånn at hvis jeg da hadde fått enda en dårlig nyhet, så hadde jeg ikke taklet det i det hele tatt. Jeg var på gråten, og måtte skjerpe meg da jeg brakte nyheten videre til mine barn.

Nå er jeg skikkelig klar for noen gode nyheter. Jeg vet ikke helt hva det skulle være, men potensialet for at det meste er bedre enn det jeg har vært gjennom til nå, er jo ganske stort. Både privat og på verdensbasis.
Covid som vi har blitt så vant til, en god nyhet ville jo være hvis den nå snarlig brant ut. Det tror jeg ville være den beste nyheten for absolutt hele verden. Så jeg krysser fingrer og tær for at det skal skje. Så får jeg unngå de fleste av de grufulle nyhetene etter beste evne.

Og i mens jeg venter på gode nyheter, skal jeg nyte en lat søndag (har ikke noe valg), og så er jeg glad stormen vi hadde i går og i natt er over, for den var ganske heftig.

Det blir noe godt i kopp  og glass, og litt boklesing, og litt strikking. En god søndag skal det bli.
Og det samme ønsker jeg deg som leser her, en riktig god søndag ♥

14 kommentarer
    1. Vi blir bombardert med dårlig nyheter hverdag og jeg leser heller ikke mye nyheter.
      Det er veldig trist at du reagerer negativ på medisin du har fått for å bremse MS. Håper at legene finner et bedre alternativ.
      Jeg reagerer negativ på en del medisiner og derfor bare prøve å leve med kronisk sykdom fibro på best mulig måte. Og det er klart at man blir så lei seg noen ganger når man ikke får gjøre noe.
      Ønsker deg god bedring på alle ting ❤

      1. Ja, nyheter kan fort bli for mye.
        Alle medisiner har bivirkninger. Det er jo ofte sånn at man løser ett problem med å skape et annet. Så får man bare håpe at det ikke er så ille at det ikke er til å leve med.
        Vi får bare gjøre det beste ut av det, og balansere medisinbruken på riktig måte 🙂
        Tusen takk ♥ Alt godt til deg også ♥

    2. Jeg leser ikke nyheter på samme måte som lenger jeg heller, det påvirker humøret for media skal jo hause opp det minste. Skjønner godt at du er mettet på dårlige nyheter og jeg syns også du hadde fortjent noe som virkelig hadde løftet deg opp.❤

      Du er ihvertfall en fantastisk fin dame, det er sikkert😊🥰

      Stooooor klem til deg fra meg

      1. Ååååå….tusen takk fine du ♥ Det var pent sagt ♥ Ditto ♥
        Ja, vi fortjener litt oppløftende ting noen og enhver. Så jeg hadde ikke sagt nei takk til det. Satser på at det snart kommer gode nyheter vi alle kan glede oss over ♥
        STOR søndagsklem til deg ♥

    3. Du har virkelig hatt et tøft år i 2021, og jeg håper det blir bedre dette året.
      At de kan finne ut noe som kan bremse sykdommen.
      Leit at ting ikke blir tatt alvorlig tidlig, så en kunne slippe at ting blir værre.
      Nyheter ellers blir vi jo bombardert med om vi åpner aviser på nett. Og meg må si meg enig i tanker rundt Talibans besøk. Men som deg, så har jeg ikke satt med godt nok inn i det.
      Ønsker deg en god søndag, på tross av alle dårlige nyheter. God klem 🥰❤

      1. Ja, det året som gikk var ikke noe enkelt år. Jeg håper på bedre tider. Og leit at enkelte leger skal være så lite samarbeidsvillige.
        Herlig god søndag til deg også ♥ Gode klemmer ♥♥

    4. Ja, du har hatt et tøft år Eva. Har du vært på MS-senteret på Hakadal ennå? Du vet at pappa og farfar hadde jo MS, så jeg har jo vokst opp med den sykdommen nært. Pappa fikk når han var rundt 35, tror det er ganske vanlig. Håper du får noen gode nyheter snart <3

      1. Ja, den alderen er ganske vanlig, så det kan passe godt med den alderen jeg tror jeg fikk det. Jeg tenker at hvis det hadde blitt oppdaget, så hadde jeg kanskje kunnet jobbe mye lenger. Så der har jeg tapt en del inntekt.
        Jeg har ikke vært på noe senter. Flere som tipser om forskjellige rehabiliteringsopphold, men det har ikke fristet, av to årsaker: det ene er smittefare, det andre er at det virker så omfattende. Jeg klarer jo ikke å skjønne opp og ned på meg selv en gang. Jeg kikket litt på det du nevnte….og på den som “passet” for meg, var det 28 deltakere. Jeg kan ikke fatte hvordan jeg skal makte å omgås så mange mennesker på en gang. Så jeg sliter litt der.
        Jeg har i grunnen hatt nok med meg selv jeg. Men etterhvert som smitte legger seg, og jeg får roet meg, så kan det hende jeg gjør et forsøk. Det i Hakadal ser mest perfekt ut i forhold til alle jeg har fått anbefalt. Så skal lagre den infoen, for ellers glemmer jeg den 🙂
        Satser på gode nyheter for alle sammen ♥

    5. Verdens beste Bunny digger deg, og det må jo være gode nyheter, altså det var vel ikke noen nyhet, men.. verdens beste Bunny digger deg enda mer i dag enn i går 😜 fint at du deler Eva, ser hvor du kommer fra 🥰

    6. Du er så positiv og klar i din sykdom❤️ Jeg ser at du er nølende til rehabilitering. På et slikt opphold får du selv stå i fokus, uten at det er egoistisk, og du får individuell behandling/oppfølging. Der skal du ikke forholde deg til hva andre mener eller la noen krever noe av deg. Ansatte lyttter og tar pasienter på alvor.
      Smittevern står i fokus og alle, både pasienter og ansatte, tar det på virkelig alvor.
      Jeg har vært på et slikt for astma og det var så deilig at det unormale ble normalen. Her var vi oss selv med de begrensninger og «lyter» vi hadde. Jeg fikk en nedtur da jeg kom hjem og verden igjen ble snudd. Jeg ble den unormale, den syke, i den normale verdenen – og i redselen for covid føler jeg meg alene.
      Men det var virkelig noen fine uker, hvor jeg ble virkelig kjent med meg selv/egen sykdom, lære å akseptere begrensninger, takke ja til hjelp og – viktig – hvordan jeg snakker med mine pårørende om min situasjon.
      Håper du finner krefter til et sånt opphold❤️

      1. Tusen takk for at du deler av dine erfaringer Astrid ♥ Jeg kjenner ei til som stadig er på rehab, og det er høydepunkter.
        Men jeg ser ikke for meg, meg selv, på en sånn plass. Sikkert fordi jeg ikke har forsøkt. Så derfor er jeg litt nølende som du sier. Noe lærte jeg da jeg var på Lassa, men det var før jeg fikk MS diagnosen. Utrolig lærerikt. Og det var en til en kursing. Dette var også før covid. Jeg lærte mye da, spesielt dette med å føle meg god nok. En viktig lærdom. Men også hvordan begrense og aktivitetsavpasse.
        Hvordan i all verden jeg skal komme meg til Hakadal i en bit, det kan ikke jeg helt se for meg? Jeg vil trenge en halv uke bare på å hvile etter reisen. Men kanskje en dag, at tidene har blitt bedre, så vil det se lysere ut ♥
        Og helt klart, sånn som du forklarer det, så ser det bedre ut enn det jeg har sett for meg. Så tusen takk for denne lærerike tilbakemeldingen ♥

    7. Hei Eva.

      Veldig flott du deler dine bekymringer. Synes du skal takke ja til rehabilitering. Det kan jo bare bli bedre etterpå.
      Husk, at når du er så langt nede finnes det bare en vei, oppover. Ønsker deg lykke til videre med behandling. Får bare være tålmodig.

      1. Tusen takk for oppmuntrende ord ♥
        Det kan hende det blir rehab, når jeg en vakker dag blir klar for det. Sånn som nå for tiden, klarer jeg knapt å sette den ene foten foran den andre.
        Forhåpentlig går det oppover etterhvert ja. Det er det jeg ser frem til.
        Tålmodighet er en dyd, så det betyr nok at jeg er veldig dydig, hihi 😀
        Klem til deg ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg