GULT ER VÅR

Gul er en farge som fungerer meget godt hele året. Men jeg forbinder den litt ekstra med våren. Noen av de første vårtegnene er krokusen, og så kommer påskeliljene, stemorsblomstene, og påsken 🙂 Men igjen, fargen passer jo hele året, og er frisk og glad.

På min byvandring fant jeg selvsagt også noe gult.

Byen er pyntet med store fat med stemorsblomster nå i disse dager. Og stemorsblomster er ofte gule. Her er et fat foran byens storstue, Sandnes Kulturhus.

Historien til bygget som huser kulturhuset er ganske lang. For opprinnelig var det Sandnes Kamgarn Spinneri som holdt til der. Stor garnproduksjon var det i det ærverdige bygget. Sandnes Kamgarn er det som nå heter Sandnes Garn. Og de fleste som trakterer strikkepinner har vært borti noe fra Sandnes Garn. Nå er det kulturhus der, og bibliotek og restaurant. Sandnes Garn har forlengst flyttet til nyere og større lokaler. Og nedenfor, altså bak min rygg som fotograf i dette tilfellet, er inderst av Gandsfjorden. Her er laget til gjestebrygge, og det er et veldig fint område å gå tur i. Og så pynter det enormt opp med disse fine fatene med blomster.


Jeg fant selvsagt en gul stol også 😉 Akkurat denne sto litt tilsidesatt da byen ble vasket akkurat denne dagen. Men da jeg var nedom byen igjen dagen etter, var stolen meget bedre plassert.

Sniker inn en liten selfie i dag også jeg. Synes det er litt greit for å illustrere størrelsen på disse stolene.

Til slutt kikket jeg opp hit, og kom på at denne logoen har jo litt gult i seg. Jeg kikker alltid opp hit når jeg går forbi, for dette er Forlagshuset Vest, viktig for meg som sluker bøker til tider. Forlagshuset Vest er en av min brors “babyer”. Han startet forlag for mange år siden, og så har det utviklet seg til flere forlag, og så ble det til slutt Forlagshuset Vest for å samle alt sammen.

Da var den gule byvandringen over 🙂 Og for ordens skyld, så er dette et innlegg som er med i Frodiths Fargeutfordring. Og jeg er på Dag 4, som er gul.

18 kommentarer

    1. Jeg ønsker meg en gul stol! Hjemme i stua 😀 Flott selfie, Eva 😊 Husker Sandnes Garn fra min strikkeungdom.

      Grattis med mange treff og fin plassering på Topplisten! 😀

      1. En gul stol i stua vil gi et flott knæsj inntrykk. Så det må du få deg 🙂
        Sandnes Garn er også blant mine gode ungdomsminner. Og så er det så kjekt å ha fabrikkutsalget like i nærheten.
        Jo takk for det, mon tro om ikke alle treffene er fordi jeg overøser bloggen med selfier? Hehehe, NOT. Det er en helt annen grunn. Men veldig kjekt er det jo ♥

      1. Takk for det ♥ Ja, gult er en lys og fin farge. Jeg bruker ikke mye gult i klær, men veldig fint som interiørtilbehør f.eks.

      1. Ja, den er en ordentlig gladfarge. Og en av de første fargene man ser om våren, i alle fall her i distriktet hvor jeg bor.

      1. Ja, gult er en fin farge å våkne opp til også. Jeg hadde gult soverom en gang i tiden 🙂
        Ha en nydelig fin helg du også ♥ Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg