HAGESTUEN HAR FÅTT EN MAKEOVER (min oase)

I dag er høsten ankommet med sitt ruskevær, vått og grått. Men i går, da var det en nydelig dag, med 19 grader og absolutt uteværende 😀

I går kunne jeg også feire at hagestuen min er ferdig. Den har nemlig fått seg en makeover ♥

Det er litt forskjell på lyset i disse to bildene, og det nye ser ganske kaldt ut, men det er det ikke på noen måte akkurat her. Jeg har gått for mer blått, men det var fordi jeg ikke kunne finne lyse sommerfarger i sortimentet til Ikea akkurat nå.

Det har seg nemlig sånn at jeg byttet trekket på pallesofaen. Først la jeg på en madrass ekstra over den eksisterende, og så byttet jeg trekk for at det nye skulle passe inni. Så da kan jeg jo kanskje si at dette er vintertrekket 🙂 Jeg har også investert i et par store puter, og disse var herlige å sitte mot. Jeg trenger god støtte i rygg og nakke.

I tillegg har det endelig etter mange år kommet lister rundt vinduene. For det forrige jeg hadde var uferdig. Det var en jobb som aldri ble fullført. Men nå er det ferdig, bortsett fra at det skal males. Og det skal vi gjøre til våren.

Nytt tak er det også, splitter nytt. Jeg har fått byttet ut taket i sin helhet. Det gamle taket var ikke tett. Det måtte rives for noen år siden, og forsterkes, fordi vi har så kraftige stormer her på Vestlandet. Og når det da ble montert på igjen, passet ikke alle tidligere skruehull. Så ble det noen lekkasjer, selv om jeg forsøkte å tette litt. I tillegg kom jeg meg aldri til å beise dragerne, det er en jobb som ikke passer for meg lenger. Så nå har jeg valgt å montere Royalimpregnerte dragere. Og det ga et utrolig lekkert uttrykk. Nye fine plater også, som slipper inn masse lys, og som er rene og fine. Uansett var avslutningen på det forrige taket også veldig uferdig. Det synes ikke på bildene, men nå er det rett og slett vakkert, alt sammen ♥

En veldig god venn har hjulpet meg å få alt på plass, og med kunnskap og kreativitet har han hjulpet meg å få alt ferdig.

Kjært barn har mange navn: hagestue, vinterhage, utestue. For meg er det en oase ♥ Her kan jeg forlenge sesongen, og sitte ute også på vinterstid. Eller ofte på vinterstid. Men ikke når regn og snø driver inn ved ugunstige vindretninger.

Så akkurat der er det enda en forandring som skal komme. Jeg skal nemlig også få montert på en dør/vegg. Som kan lukkes. På denne måten vil det holdes tørt og rent der inne på vinterstid når stormene herjer som verst. Så slipper jeg å rydde og dekke til alt. Og dette er også positivt for helsa. For jammen er det tungt arbeid når man skal ta bort alt, og så rengjøre og sette på plass igjen når sesongen begynner. Nå kan jeg få sesong hele året. Men døren skal lages litt senere i høst, når min venn har litt bedre tid.

Til neste sommer skal jeg også få laget til litt mer jungel i denne kroken. Her har jeg tidligere lagret masse rot, men det er jo bare tull. Nå har jeg plassert drueranken der, pluss et par andre planter jeg tilfeldigvis hadde stående 🙂 Har planer om hvordan det skal se ut, men det får bli til våren 🙂

Så i går fikk jeg prøvd oasen min ordentlig, og jeg er veldig tilfreds.

Nå i morges har jeg nytt morgenteen min på terrassen, og så har det da altså begynt å regne. Men jeg sitter uansett tørt og godt ute 🙂

Ønsker alle sammen en virkelig herlig onsdag. Nyt den, uansett vær 🙂

Klem

 

#hjemoghage #interiør #hagestue #utestue #makeover

 

24 kommentarer

Siste innlegg