HAR JEG MISTET BLOGGEGNISTEN?

Heisann, så er jeg jammen her igjen. Det er i dag en måned siden sist jeg skrev et innlegg. Tiden flyr.

Jeg har lest litt blogg da, men har kommentert svært, svært lite. Dessverre har jeg lest mindre blogg enn normalt. Jeg tok meg rett og slett litt pause. Det var veldig nødvendig.

Så svaret på mitt spørsmål i overskriften er: Ja, jeg har mistet bloggegnisten!

Det er flere årsaker til det.

Den mest fremtredende årsaken er at det nesten slet meg helt ut hver gang jeg laget blogginnlegg. For dem som blogger vet at det ligger mye arbeid bak et fint blogginnlegg. Nå er det kanskje ikke sikkert at mine innlegg er så spesielt fine, men jeg ønsker i alle fall at de skal se fine ut, så da legger jeg jo sjelen i det. Og hver gang jeg hadde blogget litt, var jeg totalt pumpet. Og når det var sånn, så fikk jeg gjort lite annet. Og når energinivået mitt er status: lav fra jeg står opp, så skal det lite til før jeg bruker meg helt opp.

Jeg har jo tross alt hus og hjem og alt skal stelles og holdes i orden så godt det lar seg gjøre. Og jeg er jo alene om dette her i huset. Jeg vil jo gjerne ha det fint og ordentlig rundt meg. Heldigvis får jeg god hjelp av min datter iblant.

Strikke og lese bøker liker jeg også å gjøre. Men jeg orket etterhvert mindre og mindre. Og hadde i lengre tid slitt med dette.

Turene var jo blitt til et minimum. Og når jeg ikke orker å gå tur, så har jeg kanskje ikke så mye å skrive om heller.

Og så er det viktig å ha energi til dem jeg er glad i ♥

I tillegg så sliter jeg med å konsentrere meg, og jeg har dårlig hukommelse, og må lete etter mange ord av og til. Og det er utrolig utmattende, og ødelegger skrivegleden. Og når da ofte ikke blogginnleggene kommer inn på forsiden engang, ja da mister man motet.

En annen årsak, som henger bittelitt sammen med den første årsaken, var det fokuset som flere med jevne mellomrom skriver om, nemlig topplista.
Jeg fikk en følelse av at det å ligge på topplista er alfa og omega. Og for å klare det måtte jeg ha minimum 3 innlegg pr dag for det meste. Og hvem i alle dager har så enormt mye på hjertet at det kan være særlig interessant? Jo, sikkert mange. Men jeg klarer det ikke. Min hjemmetilværelse byr ikke på de store begivenhetene, og dermed blir det vanskelig å vri hodet for å finne noe matnyttig å skrive om. Og når all energi går med på å skrive ett eneste lite innlegg, begynte jeg å føle meg en smule verdiløs. Jeg leste flere blogger som skrev om dette med topplista, og så lenge jeg kun skrev et innlegg til dagen, så lå jeg under. Og da følte jeg det var liten vits, siden det er så viktig å ligge på topplista.

Jeg nådde å bryte meg litt ned de siste månedene før min bloggpause begynte. Det kom til et punkt der jeg bare måtte bryte tvert av. Men jeg sletter ikke bloggen fordet. For en gang i blant skriver jeg noen ord, og plutselig en vakker dag kommer kanskje bloggegnisten tilbake? Det har skjedd før, og kan sikkert skje igjen 🙂

Det å være kronisk syk har sin pris. Man forsøker å henge med, og plutselig innser man at det rett og slett ikke går. Og man må prioritere. Så jeg prioriterer bort bloggen for en periode. Jeg kommer nok heller ikke til å lese så enormt mye blogg nå fremover. Men overskriftene leser jeg ofte. Lureoverskrifter biter jeg ikke på. De hopper jeg over 🙂 Og litt blogg vil bli lest, hovedsaklig på mobilen. Men der er det vanskelig å kommentere, så derfor vil kommentarer fra meg oftest være mangelvare. Det beklager jeg, men det er kjekt å titte innom likevel 🙂

Nå er det den store julemåneden, og mye skal gjøres innen julekvelden. Her blir det stort sett å ta det med ro. Men noen aktiviteter vil jeg nok få gjort likevel. Et par kakesorter skal bakes. Og litt rengjøring og pynting også. Litt hver dag, så går det bra.
På bildet over er jeg på et plantesalg på Jæren. Der hadde de en del julefigurer og masse kunstige juletrær. Og en karet i rene Askepottstilen. Den måtte jeg jo prøve. Pål tok fine bilder 🙂

 

Julebord har jeg også fått med meg, sammen med Pål ♥ Og heldigvis blir det ikke noen flere før jul. Dette vi var på var egentlig et julebordshow, hvor prinsippet var mye av det samme som Wallmans salonger. Det var et flott show, og deilig julemat, og vi var der sammen med en turgjeng og gode venner. Jeg hadde hvilt godt på forhånd, og ble sengeliggende et par dager etterpå. Det er konsekvensen. Så det er viktig å planlegge nøye når jeg takker ja til aktiviteter, og da spesielt kveldsaktiviteter. Dette var en fantastisk kjekk kveld, og en svært sjelden anledning 🙂

Siden sist jeg blogget har jeg vært en tur i Oslo. Der møtte jeg blogger Karidansen, jeg møtte en god venninne fra ungdomsskolens dager, og jeg møtte en av mine “nye” svigerinner 🙂 Kanskje om jeg får anledning, så kommer det et blogginnlegg eller to fra mine Oslo-opplevelser. Men ikke i dag 🙂

Jeg hadde et par innlegg for noen måneder siden om min kamp mot vekta, og at jeg får god hjelp av min fastlege til å endre på mine stoffskiftemedisiner. Jeg startet denne medisinendringen for 6 uker siden i dag, og det har gitt store resultater i positiv retning. Og det sier jeg mens jeg faktisk sitter her og koser meg med sjokolade 😉 Jeg har gått ned i vekt, og smetter nå inn i en til to klesstørrelser mindre enn for 6 uker siden 🙂 Jeg føler meg heldig som har en fastlege som bryr seg, er interessert og engasjert ♥

Det har skjedd en positiv ting til etter jeg endret medisininntaket. Jeg har fått en mye bedre mentalenergi. Så i stedet for å være tungsindig, så er jeg nå lys og lett. Det er magisk ♥

Dette har jeg også planer om å skrive et innlegg om. Men jeg må bare klare å samle tankene nok. Jeg er jo fortsatt like sliten og utmattet som før, men nå er kampen mot tungsinn og depresjon mye lettere i det minste. Så en ting mindre å bruke så enormt med energi på.

Og så gleder jeg meg til jul. Det gjorde jeg i fjor også, men i mange av årene før det, gruet jeg meg til jul og alt stresset. Nå er tiden en annen og jeg nyter både kjærligheten og roen kroppen min har fått fordi jeg har blitt nokså flink til å balansere energien og ta mange pauser.

Jeg håper alle sammen får en herlig fin desember fremover. Så prates vi nok igjen om litt 🙂

14 kommentarer
    1. Jeg blogger mye sjeldnere jeg også..men jeg syns det å lage innlegg gir meg energi..men må begrenses pga nakkevondten.. Jeg har jo nesten ikke noe annet å drive med så jeg har massevis av tid.. Blogging skal være positivt..ellers ingen vits.. Koselig å se deg på bloggen , men får jo fulgt med litt hvordan du har det på Fb også da.. <3 Så bra at du føler deg litt "lystigere".. Koselige bilder herog du er jo såååå fin <3 Ønbsker deg en fin førjulkstid..Klem <3 (Ps..jeg har laget to innlegg i dag..ingen kom på forsiden..kan ikke se ditt innlegg der heller..sånn til opplysning ) klem fra Mjøndalen <3

      1. Det er fint å ha noe som gir energi. Sånn var det for meg også tidligere, men etterhvert som jeg har blitt dårligere, så må jeg prioritere blant hobbyene mine. Og da taper bloggen litt i øyeblikket.
        Fb er jo kjempegreit, men jeg har jammen ikke vært der så mye heller i det siste. Det blir litt i rykk og napp.
        Tusen takk for fine komplimenter ♥ Koselig å følge deg også både her og på Fb.
        Jeg vet flere som ikke kom på forsiden denne dagen. Og flere fikk heller ikke til å kommentere her hos meg. Så noe rart var det nok i bloggen denne dagen.
        Klem ♥

    2. Koselig å se deg igjen <3 Blogger litt mindre jeg også. Har ikke samme lysten som før. Noe av lysten forsvant da mamma døde, det virket så " meningsløst " oppi det hele. Ikke fått igjen gnisten for fullt ennå. Håper du koser deg litt med ditt <3 Blogglisten er jo ikke noe MUST i seg selv, det bare hjelper for å bli sett av flere 🙂

      1. Tusen takk ♥ Ja, det er kjekt å ha litt kontakt igjen, og å titte innom.
        Jeg skjønner at ting har endret seg etter du mistet moren din. Jeg har jo opplevd det jeg også for noen år siden. Det var fryktelig tungt.
        Topplisten er ikke noe must nei, jeg tjener jo ikke penger eller noe på bloggen uansett. Men jeg fikk nesten en følelse av å være verdiløs siden jeg ikke sto på listen når jeg leste andre skrive om dette med topplisten.

    3. Det var litt rart, for klikket inn uten å vite du hadde postet innlegg idag- for tenkte å skrive en kommentar ettersom jeg ikke hadde hørt fra deg på lenge. Kjekt med oppdatering. Veldig trist at så mange har mistet blogglystet, og det er smittsomt. Om innlegget ikke kommer på forsiden- så lag ett ekstra innlegg med kun overskriften, ett bilde og link.

      Håper du klarer å ikke bry deg med den topplisten. Krever mye jobb å ligge der fast- og der har friske folk litt fordel.. Men jeg synest det er kjekt når du blogger. Veldig mange som blogger lite for tiden.
      De store trefigurene- solgte de slike på en plantebutikk? Eller var de bare til pynt? Det var ett stilig bilde.

      klem

      1. Åh så kjekt å høre at jeg er savnet 🙂 Ja, jeg tenkte det var på tide med en aldri så liten oppdatering, selv om motivasjonen ikke er den helt store for tiden. Jeg har sett at det er mange som har litt pause. Jeg kan åpne bloggforsiden, og så ser jeg ikke så mange av dem jeg følger lenger. Kanskje vi har blitt litt punkterte hele gjengen? 😉
        Topplisten er ikke så veldig viktig. Men når jeg leste om andre som skrev om topplisten, så følte jeg meg litt verdiløs fordi jeg ikke stresset med å holde meg på den listen. Og det blir jo feil.
        Tusen takk, ja var litt stilig det bildet. Plantesalget solgte litt av hvert. Jeg vet ikke om de største figurene var til salgs, men eventyrlige var de i alle fall 🙂
        Tusen takk for koselig kommentar ♥ Klem

    4. vi er nok mange som blogger mindre enn før,inkludert meg,topplisten bryr jeg meg ikke om for 3 innlegg for dag blir for mye dei fleste dager,og med så mange innlegg for dag blir jo det mye jobb for leserne å følge opp også .Jeg er ferdig til jul sånn omtrent,skal vaske litt ekstra rundt i morgen på lamper og nips,fredag skal jeg gjennom en større beinopperasjon derfor blir julen litt annerledes her i år,og det som skal gjøres må være ferdig til fredag :=) koslig bilde av deg og veldig kjekt att du har fått det bedre med rett medisinering og gratulerer med tapte kilo,kos deg masse så håper eg vi hører fra deg innimellom

      1. Ja, jeg har inntrykk av at vi er mange som blogger lite for tiden. Når jeg kikker på bloggforsiden så er det ikke mange av dem jeg følger som ligger der lenger.
        Masse lykke til med operasjonen. Flink har du vært til å forberede julen også. Jeg er ganske imponert 🙂 Så dette blir nok en god jul ♥

    5. Det ser ut til at det er flere av de jeg har hatt en del kontakt med som har trappet ned. Det gjelder meg også. Blogge gjør jeg kun når jeg har lyst til det. For oss som ikke har inntekt av bloggen, så er det skrivegleden som er hoved – drivkraften! Kjekt at du stikker innom bloggen i ny og ne – når du har overskudd og lyst.😊

      1. Ja, vi er mange som har mistet litt gnisten tror jeg. Og det er jo leit. Men livet har forskjellige faser, så da er det nok naturlig. Skrivegleden har jeg fortsatt heldigvis, har bare ikke så mye ork til å skrive lenger. Jeg kommer innom her en gang i blant, eller når jeg har noe viktig på hjertet 🙂
        Klem ♥

    6. Koselig å høre fra deg igjen! Topplisten bryr jeg meg iallfall ikke om – har bare vært innpå to ganger – og det var det! Er ikke i nærheten engang. Det er nok mye som gjør at folk ikke blogger like mye lenger – men det er litt trist om vi mister kontakten syns jeg! Håper vi blogges snart igjen! Klemmer <3

      1. Kontakten må vi jo ikke miste, det ville jo bli for leit. Og der er jo Fb og Instagram kjekke å ha 🙂
        Kos med å lese hos hverandre her i bloggen også, så det må ikke gå helt i glemmeboka.
        Klemmer ♥

    7. Heisann. Da er vi i samme båt. Når det gjelder bloggintensitet. Er nok bitt av denne pausebasillen jeg også, skjønner jeg. Før var det innlegg 1 gang om dagen. Nå blir det når det passer seg. Tror det er snart 14 dager siden nå. I går var det ei som etterlyste meg. Trodde jeg var dau, ettersom hun ikke fant noe nytt innlegg 😉 Har egentlig ikke skrivesperre, men driver midt i en flytteprosess, eller rettere sagt forberedelse for salg av leilighet og tilhørende styr! Styling, fotografering og visninger etter hvert…og i tillegg jula, da. Men kommer nok plutselig tilbake! Dårlig samvittighet for bloggpause skal vi ikke ha. En riktig fin dag og førjulstid ønskes deg 🙂

      1. Du har nå jammen all grunn til å ha bloggepause ja 😉 Flytting og alt sånt styr innbyr ikke til bloggetidsbruk 🙂 Og så er det jo så mye å holde rede på, så skjønner deg veldig godt 🙂 Masse lykke til med dette prosjektet. Spennende ♥ En fin førjulstid til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg