HAR PÅSKEN GÅTT UT PÅ DATO?

Påsken er en fin tid, spesielt når været er godt, og man kan tilbringe mange timer utendørs, enten det er i byen, på landet eller på fjellet. Det er ekstra godt med flere sammenhengende fridager, litt over en uke for noen, litt mindre enn en uke for andre.

Vi pynter i gult, med egg, kyllinger og påskeharer. Det er vår, og til og med naturen har begynt å pynte. Vi hamstrer påskeservietter, påskegodt, lammekjøtt, kvikklunsj, appelsiner og diverse annet som så klart hører påsken til ♥

Denne dekorasjonen har jeg laget selv, og pynter stua mi hver påske, så sant jeg er hjemme.

Man sender gjerne hilsener til folk, som jeg har laget her av dekorasjonen f.eks. Og nå om dagen går vel hilsenene gjennom Messenger eller Facebook, eller på blogg 🙂

Men hvor i alle dager har det blitt av det religiøse budskapet?
Her i Norge er det ikke mye av det i alle fall. Det er mye mer utbredt i utlandet føler jeg. Her i Norge lurer jeg på om folk egentlig vet hvorfor vi feirer påsken?

I julen er det mange som pynter med julekrybber og engler og diverse sånne ting som har med Jesu fødsel å gjøre. I tillegg til nissene da. Jesus fikk sikkert aldri møte en julenisse, men den er en tradisjon den også.

Joda, det er nok mange som vet hvorfor vi feirer påske, men hvorfor pynter vi ikke deretter, som vi gjør i julen? Det var jo engler da også. Og korset var jo sterkt innblandet. Tornekronen var der jo.
Kanskje det blir for sterk kost her i lille Norge? Istedet har vi myknet opp budskapet litt, og pynter med egg og kyllinger, som signaliserer nytt liv, en ny begynnelse. Og den tanken er fin synes jeg ♥ Men det er likevel rart at påsken som har gitt oss så mange gode fridager, overhodet ikke blit viet det egentlige religiøse budskapet i de tusen hjem?
Påskeharen har julenissens rolle. Nissen har fått ferie, og påskeharen stepper inn.

Jeg fant dette bildet hos en venn på Facebook, og budskapet er jammen et paradoks. Alt handler nå om ferie, god mat, godterier, og alt sammen i overflod. Mens det religiøse budskapet så og si er helt borte.

Jeg kritiserer det ikke. Vi trenger disse ekstra hellige fridagene. For min del handler det om tid med familien og dem jeg er glad i. Jeg jobber jo ikke, men mine barn er jo travelt opptatt, kjæresten min og hans barn er jo travelt opptatt, og alle andre jeg kjenner er jo travle mennesker i hverdagen. Så det å få en etterlengtet påskeferie, handler jo om at jeg får mer tid sammen med mine, og da blir det ferie for meg også ♥

Jeg streifer innom påskebudskapet i tankene, og av og til på nyhetene. Men jeg er ikke personlig kristen, og savner ikke sånn religiøs feiring som de gjør i enkelte andre land.

Jeg er derimot takknemlig for at dette budskapet har blitt viktig, så viktig at vi må holde butikkene stengt. Så viktig at vi har fått en god og etterlengtet ferie. Så viktig at det som er viktig for meg får prioritet, nemlig tid sammen med dem jeg er glad i.
Det er påsken for meg. Tid sammen med dem jeg er glad i ♥ Et lavt tempo ♥ Null stress ♥

Jeg tenker at påsken ikke har gått ut på dato, men den har endret karakter, den har blitt “moderne”, og vi står fritt til å markere den som det passer best for oss selv.
Jeg elsker påsken, den er gull for meg, selv om det egentlige budskapet er relativt spektakulært.

Hva tenker du om disse tingene?
Er budskapet eller ferien viktigst for deg?
Pynter du til påske? Hva pynter du med?

Påskebudskapet har kanskje forsvunnet litt ut i periferien, men har påsken gått ut på dato?

 

#påske #påskepynt #påskegodterier #påskebudskap #utgåttpådato

6 kommentarer
    1. Jeg tror ikke påsken har gått ut på dato. Pynting til Jul er liksom noe annet. Da er vi i den mørkeste årstida, Jula blir som en “lysmesse” i eget hus. Påska kommer jo “sammen med” våren, og da kryper vi ut av husene våre. Hadde jula vært rundt St Hans,, tror jeg bestemt det ville vært noe annet 🙂 Just my litlle thought 🙂

      1. Ja, alle julelysene er vakkert i den mørke tiden, ingen tvil om det. Men i Australia har de jo sommer når det er jul, så kontrastene er store 🙂
        Utetiden rundt påske har stor verdi for oss forfrosne nordmenn ♥ Jeg synes det er herlig 😀

    2. Jeg synest det er viktig å vite hvorfor man feirer jul og påske enten det er religiøst eller kultur. For det er jo endel av kulturarven og som du skriver, hvorfor vi egentlig har fri de dagene. Og påskeegg og påskekylling er fine tradisjoner.:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg