HELLEREN – HUSENE INDERST I JØSSINGFJORDEN

Da vi kjørte hjem fra familieutflukten i går, kjørte vi langs Jøssingfjorden, og da forbi Helleren. Alle her vet hva Helleren er. Det er to små hus som er bygget like under et fjellutspring. Og det er fjellutspringet som kalles en heller. Og dermed har disse to husene fått navnet Helleren.

Husene er fra 1800 tallet, men deler av husene er betydelig eldre. Det sies at det har bodd mennesker under Helleren allerede fra 1500 tallet.

Husene har ikke taktekke, kun tretak. Fordi fjellet beskytter som et ordentlig tak ville gjort.

 

En gang i løpet av sommeren skal jeg ta en tur hit, og gå litt nærmere, og også gå inn. For det er åpent for turister døgnet rundt visstnok. Og om man ser husene fra sidevinkelen, altså fra kortsiden, så ser man bedre hvordan fjellet henger over.

Jeg har aldri vært inni, men har veldig lyst å se det. Tenk at disse husene er flere hundre år gamle 😮

 

De er jo små i den store sammenhengen, men det har sikkert vært fint å bo her 🙂

 

Dette bildet er tatt ovenfor husene. Og husene ligger sånn cirka rett under her, litt til høyre ut mot fjorden.  Det er en veldig trang dal, som ikke har særlig bebyggelse, annet enn litt industri.

Så da vet du det, at jeg planlegger en dagstur i den retningen, hvor jeg blant annet skal innom disse to husene og ta dem i nærmere øyesyn. Jeg er fascinert av historien, og hva som har fått folk til å sette bo akkurat her i denne trange dalen. Jøssingfjorden har sikkert hatt litt fisk og sånt til å livnære seg på.

Så dette får bli litt av mine ferieplaner 🙂

Har du hørt om disse husene, eller kanskje til og med vært her?

26 kommentarer
      1. Kjekt at du har vært der. Jeg tror du har skrevet om det også 🙂 Jeg har jo vært forbi mange ganger, men aldri hatt anledning til å stoppe lenge nok til å gå inn. Så det skal jeg gjøre nå i sommer. Regner med jeg farter litt rundt på egenhånd da 🙂 Helleren er jo i den kommunen hvor jeg har mine slektsaner fra 🙂 Etternavnet mitt er fra den kommunen, og jeg har fortsatt slekt der, men jeg kjenner dem ikke 🙂
        Gleder meg til å stikke innom Helleren ja 🙂
        Klem ♥

      1. Ja, gemmel historie er veldig kjekt. Jeg har dårlig hukommelse, men elsker sånt likevel 🙂
        Det jeg har klart å lese meg frem til, så flyttet siste personen derfra i 1909 eller deromkring. Så altså litt over 100 år siden 🙂 Og husene er godt bevart. Det var ei enke med to sønner som bodde der sist, og da solgte huset og flyttet derfra.

    1. WOW mektig sted og superfine bilder.. Spennende å se slike steder..men ville aldri i verden bodd der.. Tror ikke jeg har hørt om stedet før..har hørt om Jøssingfjorden da.. Klem <3

      1. Takk for det 🙂 Ja, er mektig sted 🙂 Men jeg kunne nok ikke bodd der jeg heller 🙂
        Ikke alle som har hørt om disse husene, men jeg gjør mitt beste for å spre informasjonen 😀
        Klem ♥

    2. Hei Eva,

      For en idyllisk plass! Elsker også å lese om “gamle dager”, så dette er et sted jeg definitivt vil besøke ved anledning.
      Koselig å titte innom deg igjen, – jeg har vært særs lite aktiv på bloggen de siste månedene, men føler jeg er litt på gang igjen nå.
      Håper du har fine dager🥰
      Klem

      1. Hei Nina 🙂
        Ja, “gamle dager” er kjekt å lese om. Det er lettere å da verdsette hva vi har nå egentlig.
        Kjekt å se deg innpå her igjen. Bloggen går litt i bølger her hos meg også. Må ha noen mer eller mindre ufrivillige pauser iblant. Det er nok sånn for mange 🙂
        Jeg skal kikke innom hos deg også. Og jeg kikker innom hos mange, men ikke alltid jeg skriver noe. Det kommer jo an på formen. God helg og fine dager til deg også ♥ Klem ♥

      1. Ja, gamle hus, tenk hvor mye de har sett og opplevd 😀 Spennende synes jeg 🙂
        Fine dagen til fine deg også ♥ Klem ♥

      1. Ja, du får reise hit på ferie, siden Spania ikke er tilgjengelig enda 😉
        Ja, det er spennende med sånn gammel historie. Verdt å ta vare på 🙂

    3. Så gøy å se disse to husene her hos deg for jeg var faktisk der rett før pinsen. Det røde huset er under rehabilitering så der fikk vi ikke gå inn, men det andre var vi innom og skrev oss inn i hytteboken 🙂 Et fantastisk sted, og artig å lese historien som sto rundt om.
      Vi hadde ferie fra 21.5-01.6 og dro fra Bergen via Skudeneshavn, Egersund, Flekkefjord, Lindesnes, Lillesand opp deler av Telemarkskanalen og hjem igjen via Gol. En herlig og innholdsrik vårferie – som ga mersmak 🙂

      1. Oi, var du der rett før pinse ja? Så herlig å ha en vårferie. Like fint det som om sommeren. Lurt 🙂 Hørtes veldig kjekt ut med alle de stedene. Nå har jeg jo vært mye et par av stedene du nevner, siden familien min jo er herfra. Men ikke så ofte nå lenger. Telemarkskanalen kunne jeg hatt lyst til å oppleve selv 🙂
        Godt du nevner at det røde huset var stengt, håper det åpner igjen nå til sommeren da, siden jeg har tenkt meg dit igjen, og faktisk gå inn. For det har jeg aldri gjort selv om jeg har vært forbi her mange ganger. Får drøye det i noen uker tenker jeg 🙂
        Tusen takk for at du kikket innom ♥

    4. Gleder meg til du drar dit i sommer. Skal bli artig å se husene på innsiden. Så spesielt ut, og idyllisk. Har ikke hørt om stedet, tror jeg.

      1. Ja, jeg har tenkt på det i flere år, at jeg har så lyst å gå inn, men det har aldri passet, fordi jeg har bare vært der i forbifarten, på vei fra ett sted til et annet 🙂
        Skal lage et eget innlegg om det når jeg kommer så langt 🙂

    5. Så finurlig med de tretakene og at fjellet fungerer som et slags tak…
      Vet det finnes slike hus flere steder rundtom , men jeg synes det er rart de valgte å bygge under en fjellheller…
      Gir nå ly for vind og vær da…
      Håper du sover på deg litt energi igjen. Skal legge meg snart, det er morgen, jeg får ikke snudd etter nattevakter…

      1. Ja, det er ganske spesielt, men også lurt. Og for flere 100 år siden var kanskje det den beste løsningen, for de få som fikk mulighet til det 🙂
        Energien kunne absolutt vært bedre, men det kommer seg nok.
        Skjønner at det ikke er så lett med nattevakter å snu døgnet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg