HERLIGE DALE

Det finnes mange Dale rundt om i landet vårt. Og alle har sikkert hver sin sjarme og hver sin historie.

Historien til Herlige Dale som er i Sandnes, har mange menneskeskjebner. Herlige Dale heter jo egentlig bare Dale, men det har fått det herlige navnet i senere tid, pga av de flotte og vakre turmulighetene og aktivitetene som finnes der nå i nyere tid.

Opprinnelig er Dale, som består seg av flere storslåtte og vakre bygninger, et sinnsykehus. Altså i nyere term, psykiatrisk sykehus. Og det kom i drift i 1913 og var et mentalsykehus som dekket hele Rogaland. Før den tid var det en gård.

Da sykehuset ble nedlagt, sto det tomt en stund, før det senere ble omgjort til flyktningeasyl. Og i mange år bodde det mennesker der som var på flukt fra sine egne krigsherjede land.

Og med tanke på alle disse tragiske skjebnene, fra sinnsykeasyl til flyktningeasyl, så har Dale huset mange tragiske historier.

Det sies at det spøker der, og det skulle slett ikke forundre meg. Men jeg har aldri sett andre spøkelser der enn dem som er der på Halloween, og som da er skuespillere 🙂 Og å gå der en runde på Halloween, er en spooky, creepy opplevelse verdt å få med seg 😀
Jeg kan jo nevne at jeg en kort periode selv jobbet på Dale, i barnehagen som var der. Og da så jeg heller ingen spøkelser.

Men jeg liker å gå tur der på Dale. Og det gjorde jeg i går, sammen med en venninne.

Da vi kom kjørende, for å parkere, åpenbarte dette synet seg da vi skulle gjennom portalen. To svære kirsebærtrær i full blomstring. Noe så aldeles vakkert ♥

Vi måtte rett og slett gå tilbake og ta litt bilder. Her i fra den lille portalen.

Det kan liksom ikke beskrives, det må oppleves.

Men vi kunne jo ikke bli stående og beundre hver eneste rosa blomst, så vi gikk videre, fordypet i samtale. Og jeg glemte helt å knipse bilder, før vi sto ved stranda. Og stranda er også fin. Langgrunt og fint å bade for små barn. Og ligger litt inn i en liten vik. Jeg har aldri vært der og badet, men jeg synes det ser idyllisk og fint ut. Kanskje jeg drar der denne sommeren, om været skulle tillate det 🙂

Det er laget til en slenghuske, og et par grillplasser. Og her kan man fint kose seg sommer som vinter. Strand, og skog. En fin kombinasjon.

Langgrunt og fint for små barn.

Jeg er akkurat så lite voksen at jeg måtte prøve å gå litt uti, med sko på 🙂 Skoene er heldigvis goretex 🙂

Det var bitende kaldt denne dagen, selv om solen skinte iblant. En kald vind gjorde opplevelsen litt mindre idyllisk enn bildene viser. Men fint var det likevel.
Vi hadde med oss lunsj, og den spiste vi her ved stranda. Men jeg tok ikke bilde av lunsjidyllen, siden vi var travelt opptatt med å spise og prate 🙂

Jeg håper på mange flere sånne turer, men i litt varmere temperatur forhåpentlig etterhvert. Det er bra for helsa. Jeg får jo da 4 ting i en og samme opplevelse. Jeg får frisk luft, bevegelse, sosialt samvær, og et måltid. Alt på samme tid. Og det er mye energi spart i akkurat det for meg.
Jeg liker denne tiden, såvisst 🙂

Ha en fin dag videre ♥

 

12 kommentarer
    1. Ja, vi har visst kalde dager alle sammen, men vår er det uansett. Noe så vakkert som de rosa trærne. Nyt ettermiddagen og kvelden. Klemsiklem:)

      1. Ja, de rosa trærne er virkelig helt magisk vakre ♥ Og våren er jo her, selv om den er litt kjølig. Skal visst bli bedre nå fremover 🙂
        Fine kvelden til deg ♥ Klemmer ♥

    2. Takk for at du bruker Herlige Dale og skriver om det etterpå. Vi i Dale Utvikling setter stor pris på dette.
      Lykke til videre og velkommen igjen til vårt flotte område.

      Hilsen sjefen for “Herlige Dale” 🙂

      1. Tusen takk for hyggelig kommentar ♥
        Ja, det er så flott på Dale, og med så stort potensiale for mye kjekt. Så er rett som det er der ute i området og går tur osv. ♥
        Støtter opp om det som skjer i mitt nærområde så ofte jeg kan 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg