HVER ALDER HAR SIN SJARME

Det var en tid da livet var veldig travelt. Ungene var små, og de kom jo selvsagt først. Alltid. Men da jeg ble syk, ble det vanskelig. For jeg klarte jo ikke alt lenger. Ungene kom fortsatt først, men mye annet måtte vente.

Så er det jo sånn at sykdommen gjorde at jeg ikke alltid var helt på med alt av avtaler og alt som ungene skulle. Jeg klarte ikke alltid å holde oversikten.

Så når de vokste opp så lærte de selv ganske tidlig at de måtte bidra selv til akkurat det. Å sluntre unna og overlate hele oversikten til foreldrene nyttet ikke med en mamma som var syk og en pappa som var pendler. Så de tok tidlig ansvar for alt som skulle huskes, for lekser, for ting som skulle skje.

Og nå i ettertid, så er det veldig lett for meg, da jeg jo er dårligere nå enn da de var små. For når vi f.eks. skal på en ferietur, så får de oversikten veldig fort, og jeg er den som henger etter, og lener meg på dem.

Den senere tid har andre ting også blitt lettere i heimen.

Ungene er jo voksne nå. Unge voksne. De har og har hatt sine travle liv med skole og lekser, sosialt liv, viktig søvn og hvile. Så mye har jo fortsatt falt på meg i de huslige sysler. Og de har vært med når jeg har bedt dem om det.

Men så har jeg merket en liten endring i det siste. Jeg behøver ikke å be dem om ting lenger. De tar gjerne initiativ selv. Yngstebarnet har gjort det med jevne mellomrom lenge, sånn iblant. Men nå har eldste også kommet på banen.

En ting ungene aldri har vært med på er å lage middag. Det har alltid vært min oppgave. Og helt ærlig, på den tiden av døgnet er jeg ofte så sliten at middagen blir særs enkel, og av og til har jeg valgt å gå ut å spise, eller bestille noe hjem. For ellers ville det bli smått med mat.

I går hadde jeg ytret at vi kunne gå ut og spise. For å feire at yngste fikk toppkarakter på muntlig eksamen.

Men så var vi jo slitne. Både meg og yngstebarnet. Så helt ut av det blå foreslo eldste å lage middag.
Jeg holdt på å besvime 😀 Det var det mest velkomne forslaget jeg har fått på lenge. Så da ble det handlet inn varer til kyllingwook. I tillegg tilbudte kokken seg å klippe plenen. Noe som var like velkomment. Og da ble dagen så god at jeg holdt hele dagen, og ikke følte meg stuptrøtt før kvelden kom.

Nå er det ferie for dem, ungene, og da har de nok bedre tid til å se at moren trenger deres bidrag i hverdagen for også å kunne nyte litt feriefølelse. Og det skal jeg jammen ikke ha dårlig samvittighet for 🙂

Hver alder har sin sjarme sies det, og denne alderen og sjarmen åpner jeg armene for av hele mitt hjerte 🙂 Er utrolig glad i mine små som ikke er så små lenger ♥ Det kommer aldri til å endre seg 🙂

Det er godt med ferietid, både for meg og ungene. En god opplevelse det ♥

 

Ønsker alle sammen en herlig dag ♥ Klem

10 kommentarer
    1. Koselig når barna stiller opp å hjelper til..og ekstra når en ikke er i form selv.. 🙂 Tenker wooken smakte bra.. det er det lenge siden vi har hatt nå forresten.. Gratulerer med toppkarakter i familien..godt jobba ! Glad i barna er man uansett alder ja… God helg til deg og dine <3 klem <3

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, wooken smakte godt, og rart hvor mye bedre alt smaker når man ikke har laget det selv 🙂
        Kjekt når alle hjelper til hjemme ♥
        Klem ♥

    2. Så godt at du har fått voksne fine i hus 🙂 Du har nok gjort en god jobb med dem da 🙂 Sånne barn kommer ikke av seg selv 🙂 klemmer <3

      1. Hihi…du har nok rett i det, sånne barn kommer ikke av seg selv. Det er godt når alle kan ta i et tak 🙂
        Klemmer ♥

    3. Ja det var det jeg drømte om da de var små…at de en dag skulle hjelpe meg litt også….og jammen er det slik det blir……Så deilig når man har barn som har klart seg bra…ikke aller er så heldige..så jeg prøver å tenke at jeg virkelig er heldig!! Så godt de har forståelse og hjelper til….Det viser at de er omsorgsfulle også…ha en god kveld!

      1. Ja, når den drømmen blir sann, da er livet virkelig godt 🙂 Og dette nytes her i huset. Det er så kjekt når alle tar i et tak 🙂 Og det er fint å se at de klarer seg så bra. Da føles det som man selv har gjort en god jobb i oppdragelsen 🙂
        Fine dagen til deg ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg