“HVORFOR KOM DU IKKE INNOM?”

Dette er noe jeg får høre titt og ofte egentlig, etter jeg har gått tur, og knipset bilder som jeg har lagt ut.

Ja, nå går jeg jo ofte tur på de samme stedene, som er i nærheten av der jeg bor. Men det hender jo rett som det er at jeg også velger andre steder å gå tur. Og av og til er dette tilfeldigvis i nærheten av der hvor det bor noen jeg kjenner, familie eller venner.

Dette bildet er fra en tur jeg gikk i barndomsbygda mi, Hommersåk. Og selv om dette var på dagtid, så kjenner jeg jo folk som også er hjemme på dagtid. Og så får jeg jo gjerne spørsmålet da, om hvorfor jeg ikke kom innom?

Og det kunne jeg veldig gjerne ha gjort, om jeg hadde hatt topp energi, og vært full av overskudd, frisk og glad.
Jeg er jo oftest glad da, tross alt, men jeg mangler det andre, jeg er ikke proppfull av overskudd, jeg har svært lite energi, og jeg er ikke frisk.

Det kan godt hende ikke alle vet det, at jeg ikke er frisk. Og det føles fryktelig ynkelig å skulle forklare at grunnen til jeg ikke kom innom er fordi jeg er syk, og turer er min daglige hovedaktivitet for å holde unna andre sykdommer jeg ikke vil ha. Jeg føler meg sutrete og nesten litt sånn som om jeg finner på en grunn for å slippe å komme innom.

Men det er faktisk ikke sånn. Jeg er en sosial person, jeg er introvert, men jeg elsker å være sosial. Og noe av det har blitt veldig redusert etter jeg ble syk. Det er også noe som gjør meg veldig utmattet. Så om jeg skal besøke noen, så må jeg vite at jeg ikke skal gjøre noe annet “slitsomt” den dagen, med mindre jeg har en veldig god dag. Og det vet jeg aldri på forhånd. Jeg kan planlegge dagene til en viss grad, med forbehold.

For tiden har jeg en del timeavtaler på Lassa. Og etter de avtalene, er jeg rimelig utkjørt. På veien til Lassa og hjem igjen, er det et vann, Mosvannet, som er fint å gå rundt. Det er ingen bakker, og det er ikke en lang tur. Så om det passer sånn, og jeg kan bruke solbriller, så vil jeg av og til forsøke å gå tur rundt det vannet etter en Lassa-time. Og da vil jeg være ultrasliten når jeg er ferdig der. Akkurat da passer det overhodet ikke å besøke noen, selv om jeg kjenner noen i det området også. Uansett, i kombinasjon med Lassa, så er jeg nokså ødelagt, så oftest passer det ikke å være sosial akkurat da. Og det med solbrillene, sånn i tilfelle du lurer, det er fordi jeg oftest har grått når jeg er på Lassa. Jeg har ikke hatt en eneste time der uten å gråte. Og da føler jeg meg ikke så fresh akkurat i sånne tilfeller kan du si, da er solbriller et greit hjelpemiddel til å skjule forgråtte øyne 😉
Det er bedre å bestemme seg en dag jeg ikke har noe annet, å besøke noen da heller. En dag jeg føler meg i form til det.

På kveldstid er jeg nokså gåen. Da styrer jeg unna de helt store sammenkomstene. Og hvis jeg da er i form til en liten tur, så er det som regel nok med den turen. Eller, så har jeg kanskje såpass med energi den dagen, at jeg allerede har booket meg opp på 100 andre småting jeg også må og skal, bare for å benytte den dagen som er av de sjeldent gode, til å få gjort ting.
På kveldstid er jeg ofte avhengig av litt moralsk støtte. Så om jeg går tur da, så er det antakelig ikke en alene-tur 🙂
Og om jeg ikke orker å besøke noen om kvelden, så er jeg alltid mottakelig for besøk. I alle fall om gjesten tåler å se en sliten dame som kanskje ikke alltid har alt på G hjemme.

Og da er vi fremme ved et annet punkt i denne dialogen: Hvorfor kommer ikke du innom?
Ja, for jeg kan jo også stille det spørsmålet. Jeg bor sånn til, at jeg vet mange jeg kjenner titt og ofte er i nærheten. Men kommer de innom?
Jeg har bodd her i området siden 1994, og jeg kan telle på ganske få fingre de gangene noen har kommet impulsivt innom fordi de tilfeldigvis var i nærheten.

Det er slutt på de dager. Folk gjør ikke sånt lenger. Jeg stikker en sjelden gang innom broren min impulsivt hvis jeg er i nabolaget der, men sånn ellers så blir det sjeldnere og sjeldnere jeg gjør sånne ting, fordi energien ikke strekker til lenger.

Og det er veldig leit, for jeg er sånn type impulsiv, men det har vært veldig redusert nå i over 12 år.

Vi kan vel konkludere med at de fleste av oss er litt sløve på den fronten. Noen liker ikke å få impulsivt besøk, fordi de ikke har rent hus og noe å servere, de vil ha det avtalt på forhånd. Og det er jammen ikke godt å vite hvem de er, og om de i det hele tatt blir glade for å få et uannonsert besøk?

Jeg selv bryr meg ikke om noen kommer uannonsert innom. Det er bare hyggelig, og veldig velkomment. Det er jo ikke hver dag jeg ser så mange mennesker. Jeg har ikke alltid noe å servere, men vann i springen har jeg, og isbitdispenser i kjøleskapet har jeg også, og kaffe og te går fort å lage til. Og hjemmet mitt, der ser det ut som at det bor folk, det er ikke et utstillingslokale 🙂 Så om du er i nærheten og har tid og lyst, er du alltid hjertelig velkommen innom ♥
Så skal jeg selv forsøke å komme meg litt mer ut i gode perioder, hvor jeg kan være impulsiv og besøke venner og familie. For det er jo koselig da, synes jeg 🙂

Hvordan er det med deg, er du en som går impulsivt på besøk fordi du er i nærheten?
Får du ofte uventede gjester?
Liker du helst å ha avtalt gjester på forhånd for å vise frem et prikkfritt hus og overdådig servering?

 

#besøk #gjester #gjestfritt #helse #sykdom #turer #venner #familie

15 kommentarer
    1. Nei du har mange poeng. Det har bare blitt sånn ”enhver har nok med seg selv,,,” 🙂 Dessverre. Nå ser vi jo litt tendenser til og med på bloggen, at kommentarer har blitt mindre med 😀 men det kan jo være bare en overgang 🙂

      1. Ja, du har rett i det, også her på bloggen virker det som om besøket blir litt mer amputert. Men håper jo at det er tilfeldig da.
        Folk er så travle nå om dagen. Jeg leser en del blogg, og er jeg i form til det, så legger jeg igjen kommentarer, men det er ikke alltid jeg orker det. Og nå har jeg ikke engang orket å blogge på en stund, før nå 🙂 Så det går i rykk og napp. Men kommer alltid til å kikke innom mine favorittblogger, det er jo så koselig ♥

    2. nei en kan nok ikke stikke innom kjente hver gang en går forbi :=) jeg har ikke så veldig ofte besøk,når jeg får besøk ringer dei gjerne og spør om det passer,men kommer noen uanmeldt så er det også helt ok,pynter ikke heimen for det nei

      1. Blir travelt det ja, om man skulle stikke innom mange folk hver dag, men en gang i blant burde jo gå an 😉 Men folk er jo travle, og har nok med eget hus og hjem 🙂
        Nei, pynter ikke så veldig selv. Men kos å ha det ryddig. De fleste vet jo at jeg ikke er frisk, så de forventer ikke strøkent hjem hos meg.
        I dag har jeg hatt besøk. Jeg kjente at formen var nokså ok, så jeg inviterte min bror og familien på boller og hyggelig samvær. Sånn impulsivt passer meg godt 🙂

    3. Blir nok ikke ofte impulsbesøk lenger nei. Ikke kommer det folk sånn plutselig hit heller.
      Jeg synes det er veldig greit om folk stikker innom, for da må de jo ta det slik vi har det. Men her må til og med ungene bes om de skal komme. De har aldri tid heller.
      Rart hvor travle vi har blitt 🙂
      Forstår godt det du skriver. Jeg går også turer ofte, men orker ikke stikke innom folk for jeg trenger sen alenetiden jeg kan få for å holde hodet over vannet. 😉
      Ønsker deg en god søndagskveld! Klem

      1. Ja, det er utrolig rart hvor travle alle er. Til og med jeg føler jeg har det travelt av og til, enda jeg er hjemme hele tiden 😉 Men en travel uke for meg inneholder en avtale hver dag, og da er jeg totalt utslitt når det endelig roer seg. Så i morgen, da blir det nok en veldig rolig dag her. Uansett har jeg alltid rom for besøk om noen skulle finne veien til meg 🙂
        En tur er i overkant hvis jeg skulle ha andre ting også, så da blir det enten tur eller gå på besøk. Orker ofte ikke begge deler.

        En fin søndagskveld til deg også ♥ Klem

    4. Jeg er ikke der at jeg bare fyker innom folk, og det er det heller ikke mange som gjør her…. jeg vil gjerne ha kontroll, men kan servere kaffe og en kjeks bare og kose meg og prate når det er noen her….. har vært sånn med meg etter at jeg møtte veggen da ungane var ganske små – etter det har de blitt litt mer kontrollert…. men sosial er jeg – blir bare litt sliten… klemmer <3

      1. Ja, tidene har endret seg en smule 🙂 Jeg kan fort stikke innom noen om formen tilsier det, men det er sjelden formen er akkurat der nå om dagen. Kjenner meg igjen i det å bli sliten i sosiale sammenhenger ja 🙂
        Trenger ikke å være så avansert når man er på besøk, eller har besøk selv 🙂 Det er jo det hyggelige samværet og praten som teller 🙂

        Klemmer ♥

    5. Jeg synes det er kjempeslitsomt med folk jeg også innimellom. Noen ganger kan jeg være sosial, gjerne på dagtid, men på kvelden vil jeg bare være alene med Hr Frodith. Deilig å slappe av da 🙂 Man må få bestemme selv 🙂

      1. Ja, det er best på dagtid for meg også, så jeg skjønner veldig godt hva du mener. Og klart man må få bestemme selv 🙂 Det er en travel verden vi bor i 🙂

    6. Jeg er ganske god på å stikke innom folk. Liker det best. Planlagte ting er vanskelig synes jeg, har nok med jobb som er planlagt…Alt annet må jeg være fri til…..Hos meg kan det komme folk når dem ønsker. Fryser full av boller. og alltid ryddig 🙂

      1. Ja, jeg synes også det er litt vanskelig med planlagte ting. Men noen ganger er det best også 🙂 Er bra å ha det som du har det, bare å komme innom ♥

      1. Ja, det er litt synd det der. Jeg liker ikke å ringe jeg, så for meg passer det bedre å stikke innom. Og er ikke folk hjemme, ja, så finner jeg noen andre jeg kan stikke innom 🙂

    7. Hei Eva.
      Jeg får nærmest panikk når folk kommer uanmeldt, men det er fordi jeg å støvsuger’n ikke har no godt forhold.
      Liker ikke lodotter men her bor det desverre mange av døm.
      Siden Sven jobber veldig lange dager å vi ofte tar i bruk bobilen i hæljene,ser huset her ofte skittent ut.
      Men… i dag skal jeg i gang, ja nå egentlig. Støvsuger og Eva tid nå.
      Sliter jo litt med helsa her å, derfor er husarbeid tungt å vanskelig.
      Jeg jobber forresten med å få til den Samsung tur app’n enda jeg da.
      Håpløst vettø.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg