HYGGELIG MELDING I POSTEN

Jeg fikk en hyggelig medling i digipostkassen min i dag morges.

Jeg har fått innvilget et lite ekstrabeløp til å handle nødvendige småhjelpemidler for. Det var gode nyheter det. Spesielt fordi jeg trodde jeg måtte søke om dette beløpet selv, og angi hva jeg trengte å kjøpe. Det viser seg at ergoterapeuten har søkt for meg, og jeg fikk dette innvilget fordi jeg har permanent særskilt behov for hjelpemidler.

Jeg kan søke om nytt beløp om 4 år sto det i meldingen fra NAV. Så det er jo også ganske så bra 🙂

Nå flyter jeg på en god bølge heldigvis. Endelig er det ting som går min vei. I alle fall i en periode 🙂

En av tingene jeg ønsker å kjøpe var jeg å kikket litt på i går, nemlig turstaver.

Jeg går jo mye tur. Men jeg kvier meg å gå alene i ulendt terreng nå for tiden. Fordi jeg har dårlig balanse og vanskelige ankler. Det skal lite til før jeg trår over. Jeg ønsket meg turstaver da ergoterapeuten var her, så hun har nok skrevet det i søknaden om støtte. For det å gå tur er jo veldig viktig, både for kropp og sjel. Og så lenge jeg faktisk klarer litt småturer, så er jo det til god hjelp for resten av helsen min. God forebygging.

Fordelen med turstaver er jo at jeg får støtte når jeg føler meg usikker. Og i tillegg får jeg brukt litt mer av kroppen, musklene i armene, skuldre og rygg vil nok også ha nytte av turstavene. Og det er jo en fordel.
Mye mulig jeg blir mer sliten av turene mine når jeg bruker staver, men det gjør godt for kroppen og muskulaturen.

I dag gikk jeg tur i ulendt terreng. Jeg gikk opp til Ulvanuten. Det er gjennom boligfelt og litt ovenfor.
I dag var det bløtt, og da blir det glatt og sleipt enkelte steder, som på sånne røtter som jo gjerne er litt ubeskyttet i skogen. I tillegg når jeg trør på ujevne underlag, har jeg lett for å miste balansen og trå over. Det går som regel greit, med tunga bent i munnen, men det har blitt knall og fall også noen ganger.

I dag gikk det fint heldigvis 🙂

På skogsstien er det mykt og godt å gå. Ikke så mange farer. Og knærne liker det også godt 🙂 Men det er på klatrepunktene at det er ujevnt og sleipt, og hvor jeg blir utrygg.

Men opp kom jeg 🙂

Jeg kan ikke si at utsikten var magisk. For mens jeg sto der og kikket utover, kom tåkedottene sigende i ganske høy hastighet. Og fra å ha klar og fin utsikt til Sandnes sentrum og utover Gandsfjorden, ble det plutselig tett tåke. Litt av et værskifte.

Heldigvis kan jeg veien omtrent i blinde. Men ganske fascinerende å se hvor fort landskapet skiftet når tåka kom sigende i full fart. Da jeg kom opp på nuten, var sikten nedover helt klar. Og etter noen minutter var det ganske tett nedover.

Og så er det jo nedover da, som er mitt største problem. Det er da jeg blir ordentlig usikker. Det er da balansen jobber hardest.

Da er det fint å kunne stoppe og ta noen småpauser og beundre alt det vakre som er rundt meg.
Jeg håver ikke inn noen premie for dette dråpebildet. Til det er mobilen ikke god nok, og jeg er for ubalansert. Hadde jeg hatt med kamera, ville det nok blitt et bedre bilde. Men med det utrygge været våget jeg ikke å ta kamera med meg.

Jeg kom meg uansett ned til slutt, like hel og uten skader 🙂

Det er flere ting jeg trenger som jeg skal vurdere å kjøpe meg for disse pengene jeg har fått. Men det er ikke mye man får for den lille summen. Jeg får meg et par ikke alt for dyre turstaver, og et par småting til. Uansett er det bedre enn ingenting, og det gjorde dagen god for meg ♥

 

#helse #turglede #hjelpemidler

 

 

8 kommentarer
      1. Tusen takk ♥
        Det er god trim også med staver, man får jo brukt mer av kroppen, så det er slett ikke dumt 🙂
        Klemmer tilbake til deg også ♥

    1. Så fint med noen hyggelige meldinger i posten, man får jo nesten ikke noe i posten overhode lenger.. 🙂 Og så en sånn skikkelig overraskelse da 🙂

      1. Ja, når man først får noe, så er det jo fint at det er noe hyggelig 🙂
        Denne kom jo i den digitale postkassen, og det er kjempestress. Men likevel kjekt at noe hyggelig kan komme der også 🙂 Postkassen utenfor huset mitt er alltid tom. Utenom når avisen kommer, og når jeg får bokpakker 🙂

    2. ante ikke att en kunne søke om slike midler eg,jeg har en stol fra hjelpemiddelsentrelen,den fikk jeg gjennom ergoterapauten,men hun kom på døren med den :=) staver er gode greier,jeg har,men har lett for å glemme dem når jeg skal på tur,tror jeg må sette dem synligere så jeg husker dem,for det blir helt klart enklere å gå nedover med den ekstra støtten :=) veldig kjekt att det går din vei nå

      1. Ja, tidligere hadde de småhjelpemidler også, men det har de sluttet med. I stedet får man dette beløpet for å skaffe de småhjelpemidlene man selv trenger. Jeg har fått stol og krakk levert, og laken. Så det er de små tinga jeg må skaffe selv fra dette lille beløpet.
        Staver er ikke dumt altså, så ja dem bør du sette litt synligere, sånn at du får den gode støtten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg