I DAG HAR JEG SPART MYE PENGER

I dag hadde jeg litt ting på planen. Jeg skulle gå ned til Sandnes sentrum, for en optikkeravtale. Jeg gjorde regning med at dette kunne bli svært dyrt.

Optikeren jeg hadde valgt meg ut, ligger midt i gågata i Sandnes, og jeg valgte dem, fordi de hadde en optiker med spesialkompetanse på blant annet ME.

Nå er jeg ikke sånn lysfølsom at jeg trenger filterbriller eller noe sånt, men solbriller er en nødvendighet, og det brukte jeg i dag, selv om solen glimret med sitt fravær. Greia mi er at dagsformen, som varierer veldig, er en utfordring også med synet.

Jeg så for meg at nå endte jeg opp med TV briller, lesebriller og solbriller. Og det kan bli kostbart når alt skal være nytt. Jeg tenkte at progressive briller også kunne være aktuelt.

Optikeren testet synet, og alt det innebærer, pluss øyesykdommer. Og jeg var åpen om det faktum at jeg bruker billigbriller veldig ofte. F.eks. når jeg ser på TV. Men ikke når jeg leser, for det har jeg ikke behov for riktig enda synes jeg selv.

Konklusjonen på testingen var at jeg hadde gjort helt riktig i valg av billigbriller. Jeg hadde truffet veldig bra med styrken jeg hadde valgt meg, og progressive briller ville mest sannsynlig fungere dårlig med min helsesituasjon. I alle fall nå. Så hun anbefalte meg rett og slett å fortsette med billigbrillene så lenge jeg trivdes med dette, for de gjorde ingen skade. Tvert om.

Jeg ble ganske overveldet. Dette hadde jeg ikke ventet. Jeg tenker som så at de sikkert gledet seg til jeg skulle bruke masse penger der i butikken. Men neida, det var ikke nødvendig med sånt sløseri. Heller bruke det jeg synes er bekvemt, og så kan jeg heller komme tilbake for en ny synstest om et par år. Jeg hadde ingen øyesykdommer, og det er jeg jo glad for.

Jeg fikk også vite at jeg var heldig som ikke hadde noe utpreget alderssyn enda. Jeg har bare bittelitt, hvis bokstavene er veldig små. Jeg holder boken i naturlig avstand når jeg leser, og har ingen problemer med sånne ting som jeg alltid har gjort når jeg leser bøker. Så jeg priser meg lykkelig over det 🙂

Så det var en glad og sliten Eva som kom ut fra optikeren med sine billigbriller, her i solbrillevarianten, med styrke. Vel vitende om at jeg antakelig hadde spart rundt 10000 kroner. Og disse solbrillene elsker jeg. De er helt meg 🙂

Det var da tid for lunsj og en god hvil i rolige omgivelser. Så da valgte jeg På Siå. Koselig der synes jeg.

Jeg bestilte meg en kaffe mocca mens jeg ventet på maten.

Og maten var en club sandwich. Det dugde både som lunsj og middag i samme måltid i dag 🙂

Etter måltidet tuslet jeg hjemover igjen. Og jeg slet godt det siste stykket. Subbet føttene skikkelig de siste metrene. Så nok ut som jeg hadde løpt en god maraton 🙂

Og rett etter jeg kom hjem, og tok av meg de våte klærne (det regnet fryktelig da jeg gikk hjem), så plinget en sms inn. Den fortalte at bilen min var klar til henting.

Den har nemlig vært på lakkeringsverksted, for å rette ut noen bulker og lakke en stygg skade bilen hadde fått en plass hvor jeg hadde parkert.

Jeg orket nesten ikke tanken på å måtte ut igjen. Men jeg ville jo ha bilen min tilbake. Så jeg fikk skyss opp til verkstedet, og fikk hentet bilen min, som så helt ny ut ♥

Også her har jeg spart penger. Etter gode råd og anbefalinger, ble jeg tipset om dette verkstedet som altså ikke gjorde hva de kunne for å ruinere meg. Klart det kostet noen tusenlapper. Men jeg har nok sluppet billig unna, kanskje med så lite som kun 1/3 av prisen et merkeverksted ville tatt. Jeg er superfornøyd. Klart det er sure penger, veldig sure penger, som jeg heller ville brutk på noe annet. Men når uhellet først var ute, og bilen min tross alt er nokså ny, så ønsket jeg å få dette fikset. Dessverre hadde jeg ingen å skylde på, for vedkommende som forårsaket skaden var forlengst forduftet. Det kostet faktisk så lite, at jeg ikke følte for å kontakte forsikringsselskapet. Tror med egenandelen, ville ikke prisen blitt så veldig mye anderledes.

Og så var det denne Corona krisen da. Det ser ikke lyst ut. Vanvittig mange nye smittede tilfeller bare i dag. Og mange også her i byen. Så dette er langt i fra gøy. Jeg begynner å bli litt uvel av hele greia, og forsøker å ikke tenke på det. Men så ubevisst glir jo tankene dit likevel, når man hele tiden får nye nyheter servert. Huff altså. Det er jammen ikke greit.

Men enn så lenge er jeg frisk og rask, men veldig utmattet. Denne dagen har virkelig tatt på. Så nå har klokken akkurat passert 20.00, og jeg er på vei til sengs. I kveld klarer jeg ikke å sitte å holde meg våken. I kveld er det strake veien til sengs rett etter dette innlegget er postet.

Så da sier jeg god natt til alle sammen, og håper at dere har hatt en fin dag.

3 kommentarer
    1. så godt du slapp å investere i nye briller enda.Det er kostbart når man må ha flere par. Jeg fikk ordnet det i fjor, og da sparte jeg ihvertfall inn databrillene ettersom jeg jobbet litt da.
      Ikke så rart du ble sliten. Håper du får slappet godt av i dag. God klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg