I RAMPELYSET

I dag er dagen helt rar, og deler av den har vært litt vanskelig og vond. Jeg våknet grytidlig i morges, etter et mareritt. Og så fortsatte dagen på litt følelsesladet vis, hvor både gråt og latter har vært helt i utakt.
Tenk om jeg hadde kommet på å sjekke postkassen i dag morges, da tror jeg gråten hadde uteblitt faktisk.

For i dag er jeg i rampelyset, bokstavelig talt!

På forsiden!

Jeg visste jo at jeg skulle komme i avisa en dag. For jeg fikk en henvendelse, og ble intervjuet i forrige uke. Men å se det sånn på trykk, på forsiden, det gjorde såpass inntrykk på meg, at jeg helt glemte å åpne for å se hvordan det så ut inni.

Det gikk litt langt på dag før jeg orket å gå ut for å se etter avisa i dag. Noen dager er bare sånn, litt vanskelige. Men så kom jeg jo på at det var avisdag, og da er det alltid koselig å sette seg ned å lese litt. I alle fall denne avisa, som er min by sin avis. Den abonnerer jeg på, og det har jeg gjort i flere år. Elsker å kunne lese nyheter som er av lokal karakter. Det er så mye lettere å forholde seg til, enn de store verdensnyhetene som jeg sliter med å holde oversikten over.


Og da jeg endelig fikk åpnet avisa, så var det ikke bare en liten halvside som jeg forventet, men TO hele sider!
Det var litt surrealistisk rett og slett. Og veldig, veldig gøy.

Og artikkelen var oversiktlig og god, med de tingene jeg ønsket å få frem. Den handler om meg og helsen min, hvordan det begynte, og med alle årene i uvisshet. Artikkelen forteller også om at jeg blogger, og at bloggen har vært som medisin og terapi for meg. Og i tillegg forteller artikkelen om at det er viktig for meg å være åpen om helsen, for å spre informasjon, og å begrense stigmatisering og usanne rykter.
Og et kjempepluss har avisen også tatt med faktabokser om diagnosene ME og MS, som er mine diagnoser.

Dette var så bra, at jeg føler meg enda rarere nå enn hva jeg gjorde tidligere i dag. Men akkurat nå føles det som om jeg har fått juling.

Og det er jo noe av det jeg opplever veldig sterkt, nemlig at alt går inn på meg. Dvs. det får konsekvenser i form av utmattelse, smerter, eller annet. Og akkurat nå, så handler det om at jeg ble både overrasket, overveldet og oppgiret over denne artikkelen. Så har jeg da gått noen runder rundt meg selv, og forbrukt et lass med energi. Før jeg nå endelig satte meg ned og lot dette synke litt inn.

Og det var jammen verdt det!

Nå blir jeg sikkert ikke til å være i hus med resten av dagen, lamslått som jeg er 😉
Joda, det går nok bra 🙂 Foreløpig er det bare jeg og de to kattene mine som er hjemme, og hun ene forsøker seg som linselus på bildet over her 😉 Senere kommer barna mine hit, så da må de nok tåle noen divanykker denne kvelden i alle fall 😉

Så har dette vært en innholdsrik og fin dag, alt i alt ♥ Jeg er fornøyd ♥

 

 

42 kommentarer
    1. Viktig at folk får innsyn i disse alvorlige sykdommene og kan lære mer og skjønne andre mennesker. Flott artikkel ser jeg, selv om jeg ikke får lest alt. Men ser det er dyktig og flott laget. Masse gode klemmer herfra. Du får la det synke inn nå da.

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, jeg synes det er viktig å la folk få innsyn, for hvordan kan de ellers ha noen som helst mulighet til å forstå? Og det gjelder jo mange slags sykdommer og syndromer.
        Veldig fin artikkel ja, og jeg er veldig fornøyd 🙂
        Klemmer ♥

    2. greit å få belyst egen helse ,men jammen må en slite lenge for å bli hørt skikkelig ,MS ante jeg ikke att du hadde fått i tillegg til ME ,ikke gøy det nei ,hvordan er det med uføretrygden da ? har du fått den innvilget no

      1. Ja, det er veldig greit å få litt ut hva man har å stri med, det kan være til hjelp og støtte, men også til forståelse.
        Nei, ikke gøy med MS, fikk diagnosen i januar etter å ha vært innlagt i 5 døgn på sykehuset.
        Uføretrygden er ikke innvilget enda nei. Skal søke på ny, men venter på å få åpnet opp til å få søke. Det er en lang og krokete vei det der.

    3. Du gode min for fin reportasje. Klar du kan være lit Diva og være litt gira av dette. Jeg vet følelsen å være avbildet i avisen. Det er merkelig rart å se deg selv med digre bilder. Men enda bedre er det at du fikk belyst sykdommene. Mange skjønner jo ikke at ikke alle dager er like for dere med sånne diagnoser. Hurra for deg. Klem

      1. Tusen takk ♥
        Ja, dette var over all forventning, og veldig gøy. Rart, men gøy, og veldig viktig. Divataktene har lagt seg litt nå, men har fått mange fine tilbakemeldinger fra kjente og ukjente. Veldig kjekt det.
        Og viktig å få belyst hva det går i med disse sykdommene, og hvor vanskelig det føles.
        Klemmer ♥

      1. Tusen takk ♥
        Ja, viktig synes jeg, å sette litt fokus på disse sykdommene som til forveksling ligner på hverandre. Hvor den ene ofte blir sett ned på. Så her er det viktig å få ut info sånn at folk lettere kan forstå ♥

    4. Så flott intervju i avisa! Det er helt topp at dine diagnoser blir satt lys på! Diagnoser ikke alle kjenner til eller forstår noe av! Heier på deg! Gode klemmer <3

      1. Tusen takk ♥ Veldig bra at dette kommer frem i lyset. Vanskelig for folk å forstå når de vet så lite.
        Gode klemmer til deg også ♥

    5. Jeg prøvde å zoome, men det gikk ikke.. men fikk med meg at du gikk over ti år uten å få vite hva greia er, og det vet jeg av egen erfaring kan nesten være verre en selve sykdommene. Bra du får satt fokus på dette, at bloggen er til hjelp og ting fungerer. U go grrrrl, riktig god helg 🥰🌹

      1. Ikke så lett å zoome nei, men du fikk i alle fall vite litt av essensen i artikkelen. Og ja, jeg er enig med deg, det å ikke vite hva det er, er verre enn selve sykdommen ofte. Det å gå i uvisshet, det å bli baksnakket, sett litt ned på, ja, det er mye som følger med det å ikke vite. Så derfor viktig å sette fokus.
        Bloggen har vært gull for meg, så den skal jeg aldri legge ned 😉
        Tusen takk for det, helgen var god, håper din også var det ♥♥

    6. Divanykker fortjener du å ha i dag, viktige ting å snakke om dette her. Men leit at du er rammet av det. Blogg er godt å ha, det er terapi å skrive det er helt sikkert. Jeg heier på deg ❤ Klem

      1. Tusen takk for det ♥ Ja de divanykkene var litt artige også, så det syntes jeg at jeg fortjente 😉
        Veldig leit å være rammet av sånne sykdommer, men man får gjøre det beste utav det. Og da er bloggen en god plass å være, selv om jeg ikke har energi til å blogge hver dag og gjerne må ha flere måneders pause. Terapi uansett 🙂
        Gode klemmer ♥

    7. Så bra at du ble fornøyd med artikkelen. Viktig at journalisten fanger opp det den som blir intervjuet ønsker å få fram. At en kjenner igjen det en har prøvd å formidle. Det er tydeligvis tilfelle her. Da er det ok å stå fram i avisen!🥰

      1. Ja, det er helt sant det, at det er viktig å selv være fornøyd og får frem det som ønskes formidlet. Jeg fikk lov å lese artikkelen i forkant, og gjøre endringer. Og det gjorde jeg også. Så det var et veldig godt samarbeid ♥

    8. Men diva har du jo vært lenge! 🤗 Hihi, bare kødder! Skjønner godt at du er overrasket, overveldet og oppgiret over denne artikkelen. Synes det er supert at du har fått belyst og informert om ME og MS. 😊 Fint at du også fikk frem hvorfor bloggen er viktig for deg. ❤

      1. Hahaha…joda, det er sant, jeg er vel så nært en diva som det går an, her jeg speiler meg i min blogg”suksess” 😉
        Det var veldig kjekt å få fortalt min historie, og jeg har fått fine tilbakemeldinger både fra kjente og ukjente. Det varmer.
        Og selvsagt måtte bloggen frem i lyset. Den har jo vært her for meg langs hele den trøblete veien frem til nå ♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, jeg er nok litt stolt i disse dager, må innrømme det. Og jeg vet jo at jeg ikke er alene om å stå frem om helse. I alle fall her på bloggen. Jeg synes det er veldig viktig for alle oss som sliter med noe, å få ting belyst, sånn at andre kan få lov til å forstå ♥
        En herlig fin uke til deg ♥ Klem ♥

    9. Så spennende å være med på intervju, og å få sin reportasje i avisen sånn. God grunn til å være litt diva en liten stund 😁 Fint du får frem hva dette er. Jeg kjenner jo godt til MS som du vet 😊

      1. Ja, dette var veldig spennende, og litt surrealistisk. Har fått kjenne på litt kjendis-status faktisk 😉 Bare artig det.
        Viktig å få frem hva disse tingene er, og hvordan det føles. På den måten kan det kanskje bli lettere for andre å forstå.
        Ja, jeg vet jo det, at du kjenner til MS. Og jeg har jo lært en del jeg også nå etter som månedene har gått siden jeg fikk diagnosen. Blir antakelig aldri utlært 😉
        ♥♥♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, jeg håper noen føler at dette kan være til hjelp. Da står jeg gjerne frem for å øke forståelsen.

    10. Så bra du fikk så mye spalteplass.. og at du var fornøyd med det som var skrevet..kjedelig om man føler seg “feil”fremstilt.. 🙂 Åpenhet og informasjon er viktig… noen vil jo alltid tenke sitt uansett, men dem får man “drite i”.. Håper divaen får ei fin kommende uke..hehe.. Fiiine bilder av deg både “her”og i avisa… Klem <3

      1. Ja, det ble en overraskende stor artikkel, og jeg må si meg veldig fornøyd. Har fått fine tilbakemeldinger også, fra kjente og ukjente. Jeg fikk lov å forhåndslese og gjøre endringer i artikkelen før den ble trykket. Så det var et veldig godt samarbeid.
        Du har rett i det, noen vil alltid tenke sitt uansett. Men de fleste kan i alle fall aldri forstå uten å bli ting forklart.
        Bildene ble jeg fornøyd med, selv om det var rart å se det ene som dekker nesten en hel avis side 😉 Men det var et fint, og veldig gjenkjennelig bilde.
        Tusen takk, divaen skal nyte denne uken godt (føler meg i godt selskap med deg som ofte har vært modell i fine ukeblader). Nyt en flott uke du også ♥ Varme klemmer ♥

    11. Denne historien kjente jeg meg godt igjen❤ Takk for at du er så tøff og deler dette,- og gir et innblikk i hvordan det er å være usynlig syk,- og hvilke prosesser en går igjennom ❤

      1. Det er alltid leit å høre at noen kjenner seg igjen i en sånn historie, samtidig som at det gir en følelse av å ikke være alene om alt det vanskelige. Og det igjen handler også om forståelse. For det er lettere for en person som har gått gjennom det samme, eller lignende, å faktisk forstå og vite hvordan dette føles.
        Jeg er glad jeg kan dele av mine erfaringer, for jeg har en følelse av at det er alt for lite kunnskap og forståelse om disse tingene. Og dette forekommer også blant helsepersonell. Derfor synes jeg det er fint å dele. Kanskje kan det hjelpe noen ♥
        Tusen takk for hyggelig kommentar ♥ Og masse lykke til med dine ting ♥

    12. Det er både artig og skummelt å komme i avisa 🙂 Men viktig også – å dele – av og til 🙂 Fortelle om en diagnose som rammer så mange. En tøff prosess å gå gjennom… og man blir sliten og matt. Fint bilde av deg også!
      Ønsker deg en god tirsdag 🙂
      klem

      1. Ja, det er helt sant, både artig og skummelt. Kjente et sug i magen første gang jeg så det. Og da det kom ut i nettutgaven av avisa på mandagskvelden, begynte jeg nesten å gråte. Følelsene ligger ganske tykt utenpå meg for tiden 😉
        Men ja, dette er viktig å dele, kunnskap er en bra ting, og den kan man ikke få hvis ikke noen forteller om det.
        Tusen takk, det store bildet, det er nok meg det ja, rart å se det så stort i avisa 🙂
        En herlig onsdag til deg ♥ Her blir det en liten tur 🙂
        Klem ♥

    13. Tusen takk for at du setter fokus på det med usynlige sykdommer. Jeg sliter selv med helsa, ikke det samme som deg – men veldig like symptomer. Jeg er nå 100% ufør, og kan heldigvis ta dagene som de kommer. Jeg prioriterer trening, og noen dager der det alt jeg får til. Men vet du; det er godt nok! Jeg har akseptert at dette er livets lodd for meg, og jeg tenker at om noen har meninger om at jeg “utnytter systemet” så må de bare det. Jeg vet hvordan jeg har det, og de dagene jeg er ute blant folk er jo de gode dagene. Det er jo ingen som ser meg når jeg omtrent ikke kommer meg ut av senga, og i vertfall ikke klarer å ha en samtale med folk…
      Igjen; takk! ♥️

      1. Det er alltid leit å høre det når noen sliter med helsa, og har lignende som det jeg selv har erfart. Jeg vet så alt for godt at dette er en kamp, og samtidig er det godt å høre at man ikke er alene om det, at andre opplever lignende og forstår hvordan det føles. Men jeg unner jo ingen å ha det sånn likevel. Jeg har selv også akseptert at dette er mitt liv, og sånn er det bare med den saken. Men enkelte dager kan være uhyre tunge likevel.
        Jeg er også der at jeg ønsker andre skal forstå og akseptere dette også. Med forståelse blir dette en annen verden. Men jeg er fullt klar over at ikke alle vil eller ønsker å forstå, uansett.
        Jeg har ikke fått innvilget ufør. Der har NAV hatt liten forståelse for meg, foreløpig. Det er en seig prosess. Men jeg jobber meg mot å få akspet der også.
        Det er likt med meg, de dagene som ikke er gode, da er det ingen som ser meg likevel. Da har jeg det aller best hjemme i fred og ro.
        Tusen takk for fin kommentar ♥ Og masse lykke til med dine ting ♥

    14. Så bra at du fronter dette, og du ble fornøyd med artikkelen, og at de har fått med det som er viktig om diagnosene. Prøvde å zoome litt for å lese, men det var ikke ikke så enkelt.

      1. Ja, jeg synes det er viktig med åpenhet. Ikke bare angående mine diagnoser, men sånn generelt. Det er en vanskelig nok verden med alt man ikke kan forstå, så da hjelper det når man får lov til å forsøke å forstå noe. Nei, ikke så lett å zoome her. Kanskje jeg deler artikkelen senere en gang, når det har gått litt tid 🙂

    15. Så artig at du fikk det fokuset du ønsket slik du ønsket. Godt å få vise folk at det finnes en slik virkelighet. Ser det er en stund siden du har skrevet, så jeg håper du har det bra. Du er tøff. Klem <3

      1. Ja, jeg synes det er en viktig ting å kunne formidle. Så jeg ble fornøyd jeg 🙂
        Ja, det er en stund siden jeg har skrevet nå. Helsa er ikke medgjørlig, så da har jeg ikke orket annet enn å kommentere litt rundt omkring 🙂
        Tusen takk ♥ Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg