INSPIRASJON

Å gå turer, det er noe av det som holder meg oppegående. Jeg har ikke noe spesielt mål om å gå lengst mulig turer, men målet er å få til å gå tur så ofte som mulig. Korte turer er like verdifulle for meg som lange turer. Men korte turer er nok mer overkommelig for meg enn lange turer.

Når helsa ikke er samarbeidsvillig, så tilpasses turene etter dagsformen. Og noen dager er helsa såpass dårlig at det å gå til postkassen er en uoverkommelig utfordring. Da må det vente. Da blir det heller ikke tur.

I fjor, det føles faktisk rart å si det, for det er jo bare et par dager siden, så begynte jeg å dokumentere/telle turene mine. Jeg hadde lyst å se hvor mange turer jeg klarte å gå i løpet av et år. Jeg dokumenterte det på Facebook, hver eneste tur. Og etterhvert som tiden gikk, ble antallet turer høyere, og det begynte å inspirere mer. Mot slutten av året ble det et mål, jeg ønsket å nå tallet 200. Og jeg greide det, med et “nødskrik” 😉 På lille nyttårsaften gikk jeg to turer. En om formiddagen, og en om kvelden. Det er sjelden jeg klarer det, to turer på en dag. Formiddagen er beste turtiden for meg normalt sett. Men denne kvelden hadde jeg følge av kjæresten min, og da går det litt lettere.

Nyttårsaften gikk jeg tur nr. 200, sammen med Pål ♥


Det holdt hardt, for jeg skulle jo gjøre både det ene og det andre før jeg kunne gå turen. Men til slutt, 2 timer før vi skulle spise nyttårsmiddagen, kom vi oss ut, jeg og kjæresten min. Da var det blitt mørkt, og jeg hadde heldigvis en ganske ok dag 🙂
Dette ble årets siste tur, og tur nr. 200 i 2018.
Gjett om jeg var stolt da? 😀 Det kunne nesten ikke beskrives. Og det er liten tvil om at å telle turer har vært inspirerende, for jeg har klart å komme meg ut på tur selv på dager hvor viljestyrken var lik 0, nettopp fordi jeg har ønsket at tallet skulle stige 🙂

I går, første nyttårsdag, var formen dårlig. Skikkelig dårlig, skulle det vise seg etterhvert. Men denne dagen var inspirasjonen å få opp turtall nr. 1. Nytt år, nye turer.


Turen ble for lang for meg. Men jeg hadde kjæresten med meg, så jeg klarte å gjennomføre, til tross for mye vind og motvind. Vi gikk rundt Stokkelandsvannet i Sandnes. En fin tur. Men, for lang akkurat i går.
Så jeg sløvet meg gjennom resten av dagen. Og da klokken passerte 18.00, gikk jeg og la meg. Og sov i 14 timer.

Det ble ikke middag eller noe i går. Så da må målet i dag være å få laget en ekstra god middag til meg og datteren min. Pluss kanskje en liten tur 😉

Det som inspirerer mest i dag, er faktisk at flere gir uttrykk for at jeg har inspirert dem til å begynne å telle turer. Flere har på Facebook nevnt meg, og at de skal begynne som meg, å telle turene sine. Jeg har også fått flere meldinger på Messenger om det samme, og noen har sågar sagt at det er et nyttårsforsett.

Sånt gjør meg umåtelig glad 😀 Tenk at jeg, lille jeg, med ME, kan inspirere 😀 Det inspirerer jo meg til å fortsette.

Jeg har ikke endret målet med turene. Turene skal gåes den lengden dagsformen tilsier, og målet er å klare flest mulig turer i løpet av 2019. Uansett lengde 🙂
Det som er viktig for meg, er å avpasse turene, sånn at jeg ikke blir så sliten at resten av dagen blir ødelagt, eller dagen etter for den saks skyld. For der har jeg dummet meg ut flere ganger. Jeg blir fort straffet i ettertid om jeg “føler meg” for frisk og rask. Så akkurat DET er et mål, å avpasse turene så jeg ikke skal bli for syk og dårlig etterpå.
Det er kjipt å ha det sånn, men sånn må det faktisk bli. Jeg er fortsatt i læremodus. ME spøker man ikke med. Men turene er utrolig viktige for den mentale helsen min. Så om jeg blir for sliten i kroppen, og får mye smerter, så har jeg likevel gjort en god innsats, sånn at humøret ikke krasjer. Jeg unngår å bli deprimert. Man kan rett og slett ikke få både i pose og i sekk med denne helsen.

Så til dere som har latt dere inspirere, jeg ønsker dere masse lykke til ♥ Og vit at dere også er inspirasjon for meg ♥

Ha et strålende turår, enten du teller eller ei ♥

 

#turglede #turer #inspirasjon

16 kommentarer
    1. Jeg teller skritt. Og har gjort det i årevis. Vil aller helst ha 10.000 pr. dag. Men det er jo ikke alltid det går … jobber med å ikke ta de dagene på 3000 skritt så hardt. Når jeg skvetter nedover på lista på fitbiten. Vil jo helst ligge på topp. Men de siste ukene har jeg ikke klart det, på langt nær. Synes du er flink. En tur ut er godt for både kropp og sjel, og veldig koselig om en kan ha med kjæresten.

      1. Ja, da er du flink, hvis du klarer 10 000 skritt om dagen. Men som du skriver, i det siste har det ikke gått så bra.
        Jeg har selv 6000 skritt som daglig mål. Og et par dager i uken klarer jeg ikke det engang. I går f.eks. da hadde jeg 168 skritt. Jeg var mer eller mindre sengeliggende, så det forklarer saken. Men fikk til en god tur i dag, så da passerte jeg 6000 skritt.

        Ute og gå litt er uansett min prioritet, for helsen sin skyld, uansett skritt eller km.
        Kjekkest å gå sammen med noen ja, og da spesielt kjæresten ♥

    2. Fint at du har denne “hobbyen” og inspirerer andre..:))) Uansett om man går kort eller langt er det fint å være mye ute i alle fall, å få bevega seg litt 🙂 Viktig å kjenne på kroppen hva som er bra for hver enkelt.. :)) Koselig å se bilder fra turer også..
      Klem <3

      1. Ja, man har godt av å bevege seg. Jeg har lett for å bli tungsindig og deprimert, så jeg har funnet min medisin i det å gå turer, og da helst å knips bilder også 🙂 Men kan ikke gå så langt som regel. Og dagene er enormt forskjellige. Så dagsformen bestemmer, og av og til kjører jeg på litt ekstra, bare for å bli straffet i ettertid 🙂

        Klem ♥

    3. Veldig bra å være sånn “turteller”. 😉 En tur er en tur – om det så bare gjelder å tilbakelegge noen hundre meter. Jeg har vel gått ca en km i dag( for å gjøre noen ærend) men jeg merker at jeg har veldig godt av å gå en times tid. Det er lettere når dagene blir lengre igjen synes jeg. Det var også veldig koselig å gå i Oslo da det var så mye fin julebelysning!

      1. Ja, det er sant som du sier, det er lettere når dagene blir lysere. Men det å telle turene, det gjør litt det også. Man får jo lyst til at tallet skal øke 🙂 En times tur er fint. Jeg går gjerne opp mot en time når jeg er i form til det, eller hvis jeg går i lag med noen 🙂 Av og til blir det litt lenger også. Men ofte en del kortere. Turer er det uansett 🙂
        Tenker nok at Oslo er fin som julepyntet by. Må nok ta meg turen en gang på den tiden 🙂

      1. Ja, det synes jeg er en god idé 🙂 Artig ved årsslutt å se hvor mange turer man faktisk har gått. Flere enn man tror tenker jeg 🙂
        Tusen takk 🙂

      1. Ja, det har vært gøy å telle turene, så det fortsetter jeg med i år også 🙂 I dag gikk jeg tur nr. 2 🙂 Og den var i det lengste laget, men likevel ofte den lengden jeg velger når jeg ikke har andre ting jeg må ta hensyn til senere på dagen 🙂

    4. Herlig!!! Kjempefint å lese, flink er du. Og så artig å oppleve at det du gjør inspirerer. Og så at du klarte målet ditt. Supert! Lykke til videre. Klem <3

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det er kjekt å kunne inspirere. Ikke så ofte det skjer, men nå hører jeg det rett som det er, at turtelling sprer seg 🙂

        Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg