JEG ER EGENTLIG NOKSÅ FORNØYD MED BLOGG.NO

For tiden pågår det flere meningsytringer i blogger, om hvor ting her i blogg.no ikke fungerer optimalt.

F.eks. så er dette med Topplisten en snakkis. Veldig mange ønsker seg inn dit. Og det forstår jeg jo veldig godt. For det er på den lista man er mest synlig. Og så er det jo dette med konkurranseinnstinktet da, det å ha flest lesere. Akkurat det gjelder kanskje mest for dem som får betalt for bloggingen sin. Da er det jo om å gjøre å holde seg i teten. Og det skjønner jeg også veldig godt.

Tidligere, før vi ble flyttet over til ny plattform, så var det et utall av lister på blogg.no. Jeg ble ganske forvirret, og kikket aldri på dem. De betydde ikke noe for meg. Nå med det nye blogg.no, så er det kun en liste, og den leser jeg hver dag, fra 100 og opp til sånn ca. 50. Høyere opp skumleser jeg bare, for å se om noen av de faste jeg leser ligger der.

Noen ganger er jeg på lista selv, andre ganger er jeg det ikke. Tidligere så var det en kamp….det ble liksom et nederlag om man havnet akkurat utenfor listen. Nå bryr det meg lite. Men det er alltid kjekt likevel å lese meg selv på den lista. Det skal jeg slett ikke nekte for. Jeg var så høyt oppe som noenogfemti en periode, og det var galkjekt 😀

Men så er det en annen sak. Mange leser blogger via mobilen sin. Og når man går inn på blogg.no med mobilen, så vises kun topp 50. Så alle vi 50 andre som ligger lavere enn topp 50, synes jo ikke likevel. Så derfor ble den kampen min redusert. Det spilte ingen rolle lenger, noen er jo innom og leser hos meg likevel, selv om jeg har pause og ikke står på lista i det hele tatt. Og jeg har aldri, tror jeg, vært høyere enn nr 52 🙂 I nye blogg.no altså. Den gamle vet jeg ikke…..

En endring jeg faktisk synes blogg.no kunne laget, var å utvide Topplisten. Kanskje til så mange som 300. Det synes jeg alle har fortjent, å få være på en liste hvor man synes igjen litt. Det er tross alt en del arbeid å lage blogginnlegg.

 

Så var det forsiden da. Den er ikke alltid så grei den heller i manges øyne. Også i mine. Spesielt når man sliter og ikke får opp bloggen i det hele tatt når man har tatt seg bryet med å lage et fint innlegg. Men jeg må likevel innrømme at jeg liker denne forsiden mye bedre enn den gamle som var før vi ble flyttet. Dette fordi den er oversiktlig og grei, og man kan jo bare scrolle seg nedover for å se innlegg som har havnet utenfor forsiden. Hvis man ønsker å ha et innlegg liggende lenge på forsiden, er det lurt å legge dette ut sent om kvelden, for da ligger det der til morgenen som regel. Sikkert fordi da sover de fleste travle bloggerne. Men det er jo ikke sikkert at alle som leser blogg sover da. Noen ganger ser jeg at jeg har mange lesere nattestid hvis jeg har lagt ut et innlegg om kvelden.

Så frustrasjonen min er når innlegget mitt ikke engang havner der på forsiden i sine tilmålte minutter. Men til og med det har jeg kommet over. For jeg har jo nå andre steder hvor jeg deler mine blogginnlegg, i diverse grupper på diverse sosiale medier. Og det fungerer mye bedre enn forsiden. Så ja takk, begge deler egentlig 🙂

 

En periode var mulighetene her for oss bloggere ganske minimale når vi skulle lage blogginnlegg. Og vi klaget jo på det også, i alle fall oss i mellom. Men nå har jo flere ting kommet på plass. Analytics var en av dem. Flere skrifttyper og størrelser er på plass. Man har flere muligheter til å velge layout alt etter hvilken stil man ønsker (ikke at jeg syntes noen av dem var bedre enn den jeg fortsatt holder meg til), og det er jo en smakssak. Man kan endre toppbildet så ofte man vil. Og det har sikkert kommet mer, men jeg har ikke satt meg inn i alt.

En ting jeg kunne ønsket meg endret, var bildet/avataren som kommer i kommentarfeltet. Noen får bilde frem, men jeg har ikke funnet ut hvordan de får det til. Man kan velge forskjellige typer avatar…monster heter en type vet jeg, tror en annen heter generell. Men hvorfor kan vi ikke få ha profilbildet vårt som avatar heller når vi kommenterer hos noen, og noen kommenterer hos oss? Det ville gjort det hele mye mer gjenkjennelig og dekorativt. I alle fall når bloggere kommenterer. Men kanskje kommer det også etterhvert. Det var profilbilder til kommentarene på den gamle plattformen, så det savner jeg fortsatt.

 

Og så er det jo dette med å få varsel når man har fått svar på en kommentar. Jeg tror ikke det er så veldig mange som går inn og ser etter om de har fått svar på kommentaren sin. Jeg gjør det noen ganger, alt ettersom, men ikke konsekvent. Jeg forsøker selv å svare de fleste kommentarer som kommer til meg, men helsa har noen ganger kludret til akkurat det. Og det beklager jeg. Men sånn er det bare.
På gamle plattformen fikk vi jo et varsel, og det syntes jeg var utrolig kjekt. På den måten fikk man faktisk også muligheten til å bli kjent, og blogg ble et slags sosialt nettverk i tillegg. Og i tillegg, hvis vi fulgte hverandre, en funksjon vi heller ikke har lenger, så kunne man gå inn på “bakrommet” å sende melding til hverandre, som ikke resten av verden trengte å lese. Så mye av de funksjonene savner jeg dypt, og jeg vet at mange er enige.

Så jeg ønsker meg tilbake varslingssystemet som forteller ikke bare når noen har kommentert hos meg, men også når jeg har fått svar på en kommentar jeg har lagt inn hos andre. Men kanskje er det også en funksjon som kan komme på sikt? Jeg håper det.

 

Men enn så lenge, så har jeg jo vennet meg til det nye, og jeg trives med blogg.no nå. Til tross for enkelte komplikasjoner og oppstartsproblemer. Jeg finner faktisk lett frem, jeg synes forsiden er kjekk å bla gjennom. Jeg trenger ikke å sette noen i bås, for jeg liker å lese variert, og på forsiden finner jeg jo alle kategorier. Man finner sine, som man liker å lese hos. Noen har fengende overskrifter eller fine bilder, så titter man inn der også. For meg er det litt dagsformen som bestemmer også. Og den er ikke alltid på topp. Men da har faktisk det å lese blogg hjulpet meg mer enn en gang. Da har jeg kanskje sittet og surfet, og funnet nye jeg ikke har sett tidligere, som jeg også har blitt å følge når jeg ser nye innlegg. Og det hele er veldig kjekt 🙂

Så er jo mange av oss litt sånn at vi ikke liker endringer. Fy og skam altså hvis det er noe som plutselig er endret. Spesielt på Facebook ser jeg det. Der sytes og klages det når noe nytt har skjedd. Men vi er jo også vanedyr, og venner oss til det nye, og synes det er supert, helt til noe endres igjen. Jeg synes det er spennende med endringer. Men det må jo være endringer som gjør ting enklere for oss som skal bruke dette. Ting kan synes komplisert med det samme, men det er helt til det lyse øyeblikket dukker opp, og etter det blir det jo en selvfølge det som tidligere var komplisert. Så om det kommer noen endringer, så er det flott, og jeg venner meg helt sikkert til det også 🙂

 

Jeg skjønner at andre kan ha andre behov enn meg. Og jeg heier på alle sammen, og håper at alle ønsker blir innfridd. Det som gleder meg mest, er de som faktisk skriver inn til blogg.no og forteller hva de ønsker. Det er supre initiativ, selv om kanskje ikke alt er det samme som jeg selv ønsker meg. Men jeg synes det er godt at det er tak og tiltakslyst i noen. Heia alle dere. Skulle ønske jeg var like flink.

Jeg er ikke så flink å klage hvis noe er galt heller. Sorry. Det krever for mye energi, når jeg har brukt energien til å lage innlegg. Så da blir det som regel ikke. Men jeg har faktisk gjort det ved et par anledninger, når formen var grei. Så jeg er ikke helt katastrofe heller, heldigvis 🙂

Det er kjekt å blogge, og det er kjekt å lese blogg. Det har vært mye selskap i det i årenes løp for meg. Og da er det også kjekt om alt fungerer som det skal for hver enkelt blogger. Så der krysser jeg fingrene for at alt ordner seg til det beste for alle sammen ♥

 

 

#blogging #problemer #ønsker #løsninger

 

 

16 kommentarer
      1. Ja, jeg tror vi er ganske mange om å ønske oss det. Så håper at det kan la seg gjøre en vakker dag 🙂
        En fin dag og en god helg til deg ♥

      1. Ja, det synes jeg også. Det har blitt bedre og bedre. Vi må bare være litt tålmodige, og gjerne si ifra til dem som styrer dette 🙂

    1. Veldig bra. Finleste hele innlegget ditt. Enig i alt. Mange tips å få der også. Det med avatarden må jeg sjekke ut. Min ser jo så sint ut! Har IKKE valgt den selv 😉

      1. Tusen takk 🙂 Ja, vi er nok mange som har forskjellige tanker om alt her i bloggen. Og litt greit å få tips til ting man kanskje ikke var helt klar over.
        Avataren eller mooden til avataren er det bloggeren det kommenteres hos som bestemmer tror jeg. Jeg har forsøkt litt forskjellige. Men merker meg at det valget jeg gjør er altså hvordan andre skal se ut i mine innlegg.

      1. Jeg håper jo ikke det at avataren ser sint ut hos meg. For jeg tror nok det er jeg som bestemmer hvordan stemningen skal være. Jeg forsøker litt forskjellige av og til, for å finne en jeg synes er bra her hos meg. Men jeg liker egentlig ikke noen av dem. Har lyst at det skal være profilbilder istedet.

    2. Jeg føler jeg har taket på en del ting nå, og er fornøyd som det er. Jeg klager om det er noe feil, og får fin hjelp egentlig 🙂 Kunne nok ønske meg litt sånn feed inn på siden min som før, og meldinger om kommentarer osv. Men ikke noe krise lenger 😀

      1. Det er sant som du sier, det er ingen krise lenger. Jeg synes du er flink som klager inn når det er noe. Jeg selv synes ikke jeg har fått så god hjelp når jeg har klaget inn noe. Jeg har mer fått følelsen av hjelpeløshet. Ikke at de ikke vil hjelpe, for det vil de, men de kan ikke, de vet ikke, de har ikke kunnskapen som skal til. Men mye ordner seg jo etterhvert likevel, så da er jeg fornøyd jeg 🙂

    3. Et knallbra innlegg, som dekker mange av grunnene til at jeg etter nesten 10 valgte å flytte ut av blokka. Det har jeg ikke angret på, for jeg har fått alt det jeg ønsket meg pluss litt til 😊 Har vi problemer på nouw, så klart vi har det. Ingenting er perfekt og av og til blir ting feil….

      1. Takk for det 🙂
        Ja, det er sant, det er ikke perfekt noe sted, men viktigst å finne stedet hvor man selv føler at det stemmer best 🙂 Og det er jeg glad for at du har gjort. Selv har jeg valgt å holde meg her, i håp om at ting skulle bli bedre. For uansett hvor jeg var, måtte jeg lære meg noe nytt. Og med en etablert blogg, så så jeg ikke grunn til å endre på ting. Alltid kjekt å titte innom hos deg også, selv om du er på en annen plattform nå 🙂

    4. Flott innlegg! Du har mye av de samme tankene som meg! Jeg savner også den varslinga på kommentarer og svar fra andre…. men, men! Ellers syns jeg det funker bra – vaffal de få tinga jeg bruker på blogg.no 🙂 klem

      1. Takk for det 🙂
        Ja, vi er nok mange om de samme tankene. Og det er jo en liten trøst det da 😉 Viktigst er det jo at det fungerer greit til den bruken vi tross alt har 🙂
        Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg