JEG GIKK OG JEG GIKK

Neida, det er ikke helt sånn.
Men i går fikk jeg faktisk gått to turer. 10 800 skritt til sammen hvis jeg tar gåingen innomhus med i betraktningen. Det er sjelden det.

Jeg har 6000 som skrittmål, og de dagene jeg får gått en tur, klarer jeg som regel å nå det målet. Men her om dagen gikk jeg bare 186 skritt. Det er jo ikke akkurat sprekt. Men så er vel ikke det noe jeg er kjent for heller, å være så innmari sprek.

Jo, forholdene tatt i betraktning, så er jeg kanskje litt sprek. ME er jo en stor utfordring i hverdagen, og turer er noe jeg bør få til de fleste dagene i uken. Og så er kombinasjonen at jeg da ofte ikke får gjort stort annet, for turer er kjekt, men utrolig slitsomt.

Gleden over turene er jo helsebringende da, for det mentale. Det er nemlig kort vei til tungsinn og depresjon her i gården, og da er turene veldig god medisin for akkurat det. Så her må det jo bare prioriteres. Når jeg vet at jeg i alle fall kan ha en ok mentalhelse med å gå tur, så gjør jeg det, selv om det går ut over andre ting. Sliten er jeg jo uansett, tur eller ei. Så om jeg er litt mer sliten fordi jeg går tur, så er det egentlig ikke den helt store forskjellen i dagene likevel, for jeg er uansett for sliten til et normalt hverdagsliv. Da blir jeg heller enda mer sliten, for å kunne ha en god mentalhelse i det minste.
En balansegang, rett og slett.

Toppturer har det blitt lite av, og dermed viser vektnåla en høyere kurve etterhvert. Det er jeg ikke særlig happy for, for å si det forsiktig, så derfor er målet mitt å forsøke å gå litt flere oppoverturer dette året. Helsekurven peker nedover dessverre, det er en negativ utvikling akkurat i ME helsen. Jeg har merket det veldig godt dette siste halve året. Jeg har blitt mye dårligere. Det skal lite til for å sende meg til sengs nå. Jeg håper det bare er en dårlig periode.

Jaja, nok om det.

I går fikk jeg gått 2 turer. Jippi ♥


Første turen var om formiddagen. Da ringte jeg til en venninne og lurte på om hun ville være med å gå? Og det ville hun. Så hun tok med hunden sin, Aria, og så gikk vi tur. Temperaturen var nydelig, 8 grader. Vi snakker tross alt januar og vinter, det er ikke mye som vitner om vinter her. Dette er jo temperaturer vi har en kjølig sommerdag. Lite vind, og opphold. Kunne knapt blitt bedre på denne årstiden.


Andre turen gikk jeg om kvelden sammen med kjæresten min ♥ Temperaturen var like fin, ca 8 grader, ingen vind, og oppholdsvær. Ganske sprøtt.

2 turer klarte jeg antakelig fordi jeg hadde noen å gå med begge turene. Jeg går jo ellers mye alene, og da må jeg jo “klare meg” selv. Mens om jeg går med noen, så slår jeg to slitsomme ting i en smekk, nemlig tur og sosialt, og så blir det sosiale litt drahjelp til turen. Det er ikke akkurat feil 🙂

Nå er planen å få gått litt tur i dag også. Og jeg våkner jo ukristelig tidlig for tiden. Antallet søvntimer er minimalt, og det sliter også på. Men søvnproblemer er jo en del av mitt sykdomsbilde, selv om jeg har hatt det luksuriøst de siste månedene med 6-7 timer søvn de fleste nettene. Nå har jeg falt ned til normalen igjen, som er 3-5 timer pr. natt.
Ja, jeg skal ikke klage, jeg skal heller forsøke å gå turer likevel, så holder jeg meg i alle fall frisk i hodet 😀

Håpet var at kjæresten også kunne være med på tur, men kanskje jeg skal satse på en kveldstur i dag også. Det er for tidlig å si noe om akkurat nå. Men nå skal jeg i alle fall kle meg for morgenturen, så får resten av dagen bli som den blir 🙂

Jeg ønsker alle sammen en strålende fin søndag uansett. Nyt dagen max ♥

1 kommentar
    1. Det mentale er viktig. 😊 Jeg har som regel ikke tid til å gå tur, annet enn i helgene. Er ofte litt sent hjemme fra jobb, og orker ikke å gå ut etter kl 19-20 for p gå tur. Men bruker helgene litt da 😊 Nå skal jeg gå f eks 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg