JEG GIKK PÅ EN SMELL

Nå er det mange uker siden mitt forrige innlegg. Det kom brått på at jeg plutselig måtte ha en pause. Jeg gikk på en smell.

Jeg kunne valgt å fortsette å blogge. Og jeg ønsket at det skulle være positivt og kjekt å lese. Men det ville ha vært en løgn hvis jeg skulle skrive positive og glade innlegg når jeg følte meg sliten, mørk og trist inni meg. Derfor stoppet jeg brått å skrive.

Jeg jobber ganske knallhardt for tiden med å komme meg ut av den der dype og mørke bølgedalen. Men det er ikke lett. Kroppen sliter noe helt sinnsykt. Sliten og mye smerter. Jeg hadde liksom håpet at ikke ting skulle blitt verre, at jeg skulle ha flatet ut på helseskalaen. Det kunne jeg fint ha taklet. Men nå for tiden føles det som at jeg har blitt mye dårligere, og samtidig strever jeg med å opprettholde den livlige og glade hverdagen jeg tidligere har hatt. Men jeg sliter for mye med mye smerter. Og da smerter som jeg ikke normalt har hatt tidligere, men som plager meg veldig nå. Såpass at jeg ikke får gått de turene jeg så sårt trenger.

Derfor har jeg nå bestilt time hos legen. For nå trenger jeg hjelp. Seriøst!

Jeg hater å gå til legen. Derfor er akkurat det noe jeg utsetter og utsetter helt til jeg absolutt er nødt. Og nå har jeg kommet dit. Jeg er nødt. Og jeg gruer meg. Jeg liker ikke å sitte å syte og klage og legge ut om alt som plager meg. For hos legen må jeg jo det. Og det mer inngående enn jeg gjør her. Derfor er det så vanskelig. Det er lett å si at jeg har vondt. Men det er vanskeligere å si hvor vondt jeg har, og beskrive i detalj nøyaktig hva som smerter, og hvordan det smerter.

Jeg føler meg som en hypokonder når jeg sitter der. Men jeg er jo ikke det. Hadde jeg vært det hadde jeg vel sittet på legekontoret minimum en gang i uka. Men jeg minimerer det til et par ganger i året, om mulig.

Så da, med de tankene, og alle utsettelsene, ble jeg litt mørk til sinns. Og da ble blogging en umulighet. Jeg ble så negativ. Og jeg er det forsåvidt enda. Men jeg klarer da å tøyle meg iblant 😉

Men så er det jo sånn med denne sykdommen jeg drasser rundt på, at jeg er en mester i å skjule utad hvordan jeg har det. Jeg ser frisk og blid ut uansett. Jeg kunne ha vunnet en Oscar for mine bragder på akkurat det området. Jeg er jo blid da. Og jeg klarer stort sett å skjule mine smerter. Men inni meg er jeg mørk nå for tiden. Og tankene kverner og kverner.

Og i tillegg har jeg slett ikke grenser. For når jeg gjør ting jeg synes er kjekt, så gjør jeg det, til jeg stuper. Og akkurat der forsøker jeg å minne meg selv på hva jeg lærte på Lassa om akkurat det. Men uansett. Å reise på en tur i noen dager, hvor opplevelsene står i kø, det unner jeg meg. Og så legger jeg heller inn i tidsplanen en uke eller to hvor jeg må hvile etterpå, og komme til hektene igjen.

For sånn er det akkurat nå. Nå har jeg vært på en kjekk reise. Det krever mye hvile i etterkant. Og hvile, det skal jeg gjøre. Jeg skal også forsøke å gå et par turer, små turer. Jeg må det, ellers blir jeg gal i hodet eller noe sånt. Så jeg skal forsøke i alle fall. Selv om det gjør mye annet vanskelig sånn ellers.

Så selv om mismotet truer med å boble til overflaten, så er forhåpentlig hjelpen nær. Legetimen er kommende onsdag. Wish me luck ♥

 

God sommerklem til alle som følger meg og som kanskje har savnet meg ørlite ♥

 

 

#helse #me/cfs #sykdom #mismot #depresjon #

26 kommentarer
    1. Huff, det var veldig vondt å lese. Har jo merket at du har vært fraværende. Men i disse sommertider så er det ikke alltid det passer med så mye blogging. 🙂 Sender masse gode tanker og ønsker om lykke til 🙂 Godklæm fra meg 🙂 Masse god bedring 🙂

      1. Tusen hjertelig takk for det ♥
        Det er sant det, mange som blogger mindre nå om sommeren. Jeg kunne blogget mye om helsa hadde spilt på lag. Men sånn ble det ikke. Setter pris på klemmen ♥ Klem tilbake ♥

    2. Stor klem til deg fra meg. Skjønner at det er tunge dager. Ta vare på deg selv nå. Blogg er blogg. Lykke til med legetimen. Vær dønn ærlig der. Og et tips fra meg. Gå dit akkurat som du ser ut. Ikke ta på “skall” eller sminke. Klem og masse klem.

      1. Tusen hjertelig takk ♥
        Jo, jeg tar nok på meg litt sminke. Men jeg har en tendens til å ende opp gråtende, så han får nok se hvordan det er fatt med meg likevel 🙂 Sminken er en del av meg, men herlig å slippe de dagene jeg ikke skal ut på noe. Den dagen skal jeg ut på noe før jeg skal til legen. Og da blir jeg jo også ekstra sliten, så sånn sett passer det bra 🙂
        God klem tilbake ♥

    3. Hei. Jeg har tenkt på deg å lurt på hvordan du hadde det når det ble stille lenge. Veldig trist å høre du ikke har det bra. Men det er bra du skal ha time Og uten å trekke sammendligning så kan jeg kjenne meg igjen i flere av tankene etter min sommmr. Husk at det at ting kan bli bedre. Og hvis eet hjelper deg så tåler bloggen gått noen innlegg som ikke er posotive også, men det bestemmer du selv. Håper du oppdaterer om hvordan det går. Skal krysse fingrene for at det vil gå fint på onsdag og at alt blir tatt på alvor og at ting blir bedre <3 stor klem

      1. Hei fine du ♥ Tusen takk for det ♥
        Ja, jeg tror nok ikke jeg er alene om tankene, og alt kommer helt sikkert til å bli bedre. Men når man står oppi det med begge føttene, da blir alt litt voldsomt.
        Jeg drister meg en gang i blant til innlegg som ikke er positive, men å ha bare det i flere uker ville nok blitt litt overveldende 🙂 Pluss at det kanskje kunne virket litt ekstra negativt på meg selv også. Men det ER godt å få ting ut også.
        Jeg har en god følelse av at ting vil bli litt bedre etter onsdagen. Stor klem tilbake til deg også ♥

    4. Lykke til.
      Jeg er og en slik som er dårlig til å klage, også hos legen. Jeg ønsker å fokusere på det positive. Jeg har mye smerter, men det blir liksom en vane.
      Noe som hjalp meg under opptrening etter en skade hvor fysioterapeuten slet med å finne ut hvor mye eller lite vondt jeg hadde. De skal jo presse deg litt. Spurte hun om hvor sterke smertene var på en skala hvor 0 var ingen smerter og 10 var helt uutålelige smerter. Kanskje til hjelp for deg og.
      I hvertfall god bedring og lykke til

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det er rart hva som blir en vane. Og kroniske smerter blir en vane. Til og med når det kommer ekstra smerter, så blir det liksom bare sånn det er. Helt til tanken kommer snikende om at kanskje noen burde kikke på den ekstragreia? Jeg har hatt en lei tendens til å bagatellisere når jeg sitter hos legen. Men har blitt flinkere når jeg ikke ble hørt. Ja, den skalaen er ikke dum. Det er ikke så lett å beskrive, så en sånn skala skal jeg jammen ta i bruk 🙂 Tusen takk for tipset og lykkeønskninger ♥

    5. Leit å høre hvordan du har det. 😥
      Ettersom jeg ikke har blogget stort i ferien, så har jeg ikke fått med meg om hverken du eller andre ikke har blogget. Ikke vært inne å lese så mye blogger heller.
      Men har sett bilder du har lagt ut, og som du sier, du ser både frisk og i farta ut. Flink til å ha på maske ja 🙄 Vi er nok ofte det
      Noen ganger spør jeg mannnen min om han ikke ser hvor sliten jeg er..men, nei, ham gjør ikke det.
      Og noen ganger føler jeg at må si det ofte for at andre skal forstå det, men så skjønner de det ikke likevel.
      Nå har ikke jeg noen spesifikk sykdom så vidt jeg vet. Ingen diagnose, men du verden hvor sliten jeg blir for tida…også i ferien 🙄
      Ønsker deg god bedring og alt godt! Fortell legen alt!
      Klem fra meg 🙂❤

      1. Tusen takk for dette ♥
        Vet du….den tanken der har slått meg også, det om at ikke andre ser hvor sliten man er. Man føler seg utvasket og oppvridd, og ingen kan set det? Jeg skjønner ikke det jeg. Men jeg tror de er så vant til å være rundt oss, at de ikke reflekterer noe over det. Kjæresten min er veldig flink å se meg. Han ser med en gang når jeg ikke er helt i form. Og det er jo faktisk veldig ofte. I tillegg har jeg ofte feber, og det kjenner han også med en gang. En liten klem, så står bekymringen skrevet i ansiktet hans, fordi han kjenner at jeg er veldig varm. Så her satte du virkelig ord på noe som jeg tror mange opplever.
        Ja du, ferier kan være ganske slitsomme. Jeg har vært på to ferier denne sommeren. Ikke lengre enn noen dager pr ferie, men herlighet altså, jeg er jo sengeliggende etterpå. Trenger rett og slett ferie 😀
        Tusen takk for gode ord ♥ Klem ♥

    6. Uff.. jeg har lurt på hvor det var blitt av deg. Har ikke vært så veldig aktiv jeg heller i det siste. Men skal prøve å komme i gang igjen.
      Jeg ønsker deg masse god bedring og lykke til hos legen😚
      Sender en stor bamseklem til deg❤

      1. Tusen hjertelig takk ♥
        Jeg har sett at det har vært roligere hos flere enn normalt, så det er helt tydelig ferietid. Jeg har vært innom og lest blogger, så merker at flere av bloggene jeg følger har vært litt roligere. Jeg har ikke fått kommentert så mye, men har lest hos dem jeg har kommet over. Det er koselig synes jeg.
        Ja, vi får komme litt i gang igjen begge to tenker jeg 🙂
        Store og gode klemmer til deg også ♥

      1. Tusen hjertelig takk for det ♥
        Ja, det har vært en tøff periode, men nå håper jeg det snur snart 🙂
        God klem tilbake ♥

    7. Du hjelper mange ved å sette ord på det som er tungt. Jeg bruker selv både opp og nedturer, og det hjelper for å løfte meg selv også 🙂 det føler ikke jeg at det er det samme som å syte og klage. Det må være lov å føle på det som er vondt og det er forbannet slitsomt når alt er slitsomt <3

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, jeg håper at det kan være godt for noen å lese at de ikke er alene om tunge tanker og vanskelige dager. Og for meg er skriving en del av prosessen å få ting ut og bli ferdig med de samme tingene. Da får jeg på en måte renset luften (min egen luft altså), og så er jeg klar til å gå videre, eller starte på nytt etterpå, alt ettersom så klart 🙂 Veldig enig….grusomt slitsomt når alt er slitsomt!
        ♥♥

    8. Huff da.. Dette hørtes virkelig ikke bra ut.. Det er iallefall godt at du har sett nødvendigheten av å oppsøke lege før det (eventuelt) hadde ballet på seg enda mer. Enkelte ting går rett og slett ikke bare over av seg selv, og jo tidligere en innser det, jo bedre <3

    9. Uff, så vondt å høre at du har det så vondt. Håper det blir bedre etter legebesøket. Og jeg har savnet deg her i bloggverdenen, så fortsett å blogge, når du orker…. God bedring 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg