JEG GRUER MEG TIL Å DUSJE

Som konstant sliten og utmattet, med diverse diagnoser hengende over meg, blant annet ME som den alvorligste, så er noe så herlig og velgjørende som å dusje, et sant mareritt. Det er faktisk noe av det mest slitsomme jeg gjør i hverdagen. Det er mye lettere å gå en lang tur, enn å dusje.

Det er jo forskjell på hva vi med ME orker å gjøre, og hva vi synes er best eller verst. Men for meg er det desidert verst å dusje. Jeg gruer meg til hver gang jeg må dusje.

I dag var planen å dusje. Jeg kan vente en dag til. Men det er kanskje like greit å bare få det overstått? For akkurat i dag, så er det liksom sånn på grensen, at jeg føler meg ikke helt komfortabel. Det er liksom en bad hair day 😉  Men når jeg ser på dette bildet her, så ser det da ikke så galt ut? Så kanskje jeg bare skulle vente til i morgen likevel? Det er jo bare å sette håret opp i en topp, så blir det en ok hair day 😀

Bare så det er sagt, jeg er ganske flink til å utsette dette med å dusje. For jeg blir jo ikke særlig svett i løpet av dagen, selv om jeg anstrenger meg litt enkelte dager. Og jeg er jo bare hjemme, så skitten blir jeg ikke heller. Jeg har det jo rent og pent her. Ja, nå om dagen er det renere enn noen gang før, med tanke på corona og smittefare.

Og med alt jeg driver å vasker på rundt omkring i løpet av dagene nå, så blir jeg sykt utmattet. Jeg begynner å kjenne det alvorlig. Og det alene er jo en grunn til å utsette dusjen en dag til. Jeg gruer meg jo veldig.

Før dusjet jeg med hårvask annenhver dag. Nå skjer dette ca. hver femte dag. Noen ganger i dårlige perioder går det lenger tid. Fordelen med at jeg nå er vant til hver femte dag, er at håret mitt har blitt mye bedre. Jeg har alltid slitt med type greasy hair. Altså fettete hår. Men nå når jeg ikke sliter så mye på håret med ofte vask, så har det tilpasset seg. Og det er ganske imponerende synes jeg. Og kanskje logisk også? For vi i vårt velstandssamfunn, vi sliter nok mye på hud og hår med all slags såpemidler og annet stell. Så noen fordeler har jeg da hatt med å få ME 😉 Ikke så galt at det ikke er godt for noe 🙂

Jeg spurte et spørsmål i en ME-gruppe på Facebook, og lurte på hvor ofte folk dusjet eller badet? Svarene var variable. Ganske mange dusjet/badet en gang i måneden. Noen få gjorde det enda sjeldnere. Mange dusjet/badet en gang i uken eller annenhver uke. Og en del dusjet oftere enn meg til og med. Selvsagt er jo dette en del avhengig av sykdomsgraden, eller kanskje som meg, hvor dusjen er det mest slitsomme man kan gjøre. Og for mange var det sånn faktisk.

Det med å dusje er slitsomt. Det er rennende vann, som faktisk kan være smertefullt. Jeg bruker f.eks. aldri rainshower dusjen, for den har store tunge dråper. Det føles oftest veldig ubehagelig og kan være smertefullt. Jeg er veldig sensitiv mot berøring når jeg har dårlige dager. Og så er det dette med å vaske håret, som er det viktigste jeg gjør når jeg dusjer. Det å holde armene hevet over hodet, det er fryktelig utmattende og vondt. Jeg såper håret inn kun en gang nå. Før gjorde jeg det to ganger, pluss gjerne balsam. Nå er det kun en gang. Det er mer enn nok, jeg klarer ikke mer enn det. Hvis jeg er i en god periode noen dager, så kan jeg klare 2 ganger, men det er svært sjelden. Og likevel er håret veldig bra og ordentlig for tiden.

Jeg har dusjkrakk, men jeg bruker den ikke inne i dusjen. Den står rett utenfor, og er der for meg når jeg endelig er ferdig, sånn at jeg bare kan sige ned på den og hvile. Den krakken er jeg veldig takknemlig for å ha. Da kan jeg tørke meg og pimpe huden med duftende og velgjørende kremer i ro og mak.

Så når jeg har dusjet, så må jeg ha en lang hvil. For da har jeg brukt opp det meste av dagens energiforsyning.

De dagene i mellom dusj, så er det kjapp vask med klut og såpe som gjelder. Og det er faktisk mer enn godt nok, og ganske skånsomt også. Og nå gjør jeg det enda enklere av og til, jeg bruker sånne vaskeservietter man kjøper i butikken. Veldig enkelt og greit. Slipper å bruke masse energi på å skylle kluten osv. Bare til å kaste den rett i søppla. Det har vist seg å være gunstig for meg. Men kanskje ikke særlig gunstig for miljøet? Jeg vet ikke. Har ikke sett at det har stått noe om akkurat sånne ting. Men jeg føler rett og slett for å ha gode dager, så langt det lar seg gjøre, så da gjør jeg det enkelt.

Så mens jeg har sittet her og forfattet dette innlegget, har jeg besluttet at siden jeg ikke skal ut på noe viktig (jeg er i karantene), så kan jeg vente en dag til med å dusje. Håret er tross alt ikke så ille. Og da kan jeg utsette gruinga til i morgen tidlig istedet, og så kan jeg bruke energien min til noe annet i dag 🙂

Ha en strålende dag ♥

17 kommentarer
    1. Dette kunne jeg ha skrevet selv. ❤️ Jeg har ikke påvist ME, de gadd ikke teste noe mer da jeg fikk fibrodiagnosen, selv om en revmatiker på sykehuset skrev ME også… Jeg går og går, langt og lenge, men turene i dusjen blir sjeldnere og sjeldnere. Takk og lov for vaskekluter/såpe og tørrsjampo! 😅 I dag har jeg både dusja og vaska håret, men da blir det lite annet som skjer denne dagen.

      Ønsker deg en fin dag. 🌸🌸

      1. Jeg har tenkt på det så mange ganger når jeg leser hos deg, at du høres ut som du har ME, eller i alle fall noe veldig nært. Så jeg er ikke overrasket over at dette passer hos deg også. Det er et slit å dusje, rett og slett.
        En fin dag til deg også ♥

    2. Jeg kjenner meg så alt for godt igen i det dom du skriver, jeg har noen ganger lurt på om jeg bare skal rake av meg alt håret fordi det er et ork å vaske det, men kan jo ikke det, og jeg blir like sliten om det er langt eller kort så da er det like det samme. Men jeg har funnet ut at det beste er å dusje på kvelden før jeg legger meg.
      Når det gjelder svetting så er det mitt store problem og selv om eg ikke beveger meg noe særlig svetter jeg skikkelig. Og det stinker skikkelig. Så det er ikke okay i det hele.
      Men det er ikke noe okay å måtte velge mellom dusj eller andre ting. Stor klem

      1. Å huff, at du sliter med svette og lukt også. Jeg slet med hetetokter, men fikk noe for det, så da var ikke det et problem lenger.
        Men ja, jeg vet godt at du vil kjenne deg igjen i dette. Det er like slitsomt samme hvor mye hår man har, for det skal jo vaskes uansett. Så den dagen det dusjes, da kan lite annet gjøres.
        Stor klem til deg og ♥

    3. Du har det ikke greit vennen, men dusje må man slett ikke gjøre hver dag.Jeg kjenner en som var hos hudlegen med eksem. Gjett hva svaret fra legen var? “Ikke dusj hver dag og bruk ikke såpe i ett sett. Det tørker ut huden!!! Du har ikke eksem, men uttørket hud!” Håret har visst veldig godt av å vaskes kun en dag i uken. Det fortalte de på tv her om dagen, fordi alle frisører er stengt. Men det viktigste for deg er å finne ut når det passer deg å gjøre sånne ting. Håper du får en fin og rolig dag i våren. Klemsiklem.)

      1. Ja, jeg nevnte det sist jeg var hos frisøren, at hårvasking blir sjeldnere og sjeldnere. Og jeg forsto at hun ikke reagerte negativt på det. Og det trodde jeg ikke heller, for jeg har også lest at man ikke bør dusje og vaske håret for ofte. At huden blir tørr er ikke det minste rart. Så jammen godt at ME har fått meg til å ta til fornuften der 😉
        Og godt å lese det du skriver her også, med de eksemplene. For det beroliger litt å vite om sånt ♥
        Her går det i slow motion i dag. Og det gjør absolutt ingen ting 🙂
        En nydelig vårdag til deg også ♥ Klemmer

    4. nei vi dusjer nok helt sikkert mer enn nødvendig ,det er ikke bra hverken for hud eller hår,men klart det blir sikkert noe eget når det steler all energi,da håper jeg du føler deg bedre til en dusj i morgen :=)

      1. Ja, vi gjør nok det, vi dusjer mer enn nødvendig. Men det er jo et herlig velvære i akkurat det. Men for meg er ikke velværet alltid verdt prisen 🙂
        I morgen blir det nok en dusj ja. Skal nok gjøre godt det 🙂

    5. Jeg synes det er KJEDELIG å dusje..Og håret blir vått, og jeg gidder ikke vaske det hver gang jeg dusjer. Trenger ikke dusje hver dag nei. Vaske seg er fullt mulig. Vokst opp med klut og såpe jeg 🙂 Hårvask bare en gang i uka stort sett. Maks 2. Lykke til med dusjen i morgen 🙂

    6. Hmmm – tungt å ha det sånn! Får håpe du får samla noen ekstra krefter til å ta den dusjen i morra – så er det mange dager til neste gang! En trenger jo absolutt ikke å dusje hver dag – er jo bare en uvane egentlig…. klem <3

    7. Ja dette er det veldig mange som ikke forstår, de tar det som el selvfølge. Jeg bør dusje hver dag, men er jeg alene hjemme, hopper jeg ofte over en dag. Jeg går jo ikke tur, for meg er det mer strevsomt. Å ha på mye klær og sko er for meg slitsomt pluss de vonde knærne. Men når våren kommer, håper jeg å komme meg opp i skogen. Det håpte jeg i fjor også men da var det for vondt å gå. Jeg har jo lite smerter ellers så jeg er heldig der. Så ja hver sine ting og ulike grader.

    8. Jeg synes også det er veldig slitsomt å dusje, så takk og lov for disse pakningene med våtservietter! De bruker jeg med god samvittighet. Og jeg må minst vente 3 timer etter at jeg er oppstått før jeg kan dusje. Best om kvelden egentlig. Jeg dusjer hver 3 dag sånn omtrent.
      Viktig å ikke bruke mer krefter enn en har, jeg har også ME. Idag kommer vaskehjelpa mi. Veldig glad jeg har henne, så har jeg krefter til å gjøre litt andre ting i stedet

    9. Trist å lese at du blir så sliten av dette. Håper du får tilrettelagt slik at det blir best mulig ift dusjen og vannstrålene. Det kan være veldig forskjell på dusjer og hvor “harde” strålene er. Håret trengs nok ikke vaskes så ofte som mange gjør det nei. Men håper du har ett bad med ok dusj. Er jo mindre stress med de man bare går inn i, enn kabinett feks. Og kanskje du burde hatt sjampoo slik som hotell som du bare trykker på så du slipper å løfte flaskene 🙂 Dumt slikt må være ett ork, for er jo viktig å dusje iblant. Klem

    10. Veldig interessant og godt skrevet og beskrevet om tankegangen rundt det å dusje, Eva. Kjenner meg veldig igjen. Som du sier er det veldig forskjellig hva som gjør oss med ME slitne og ikke. Jeg klarer ikke å gå turer, slik du kan, men en dusj etter at jeg har stått opp er “et must”. Føler at jeg ikke har stått opp før jeg har fått den dusjen. Da jeg var et par grader dårligere av ME, fikk jeg heller ikke dusjet. Klarte ikke å stå oppreist, og måtte lufttørke i senga etterpå. Kanskje er det litt mestring i det å dusje for meg, når jeg tenker meg om, og til og med noen tvangstanker…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg