JEG HAR SLUTTET Å TELLE TURER / I HAVE STOPPED COUNTING HIKES

I flere år har jeg talt turene mine og lagt det inn på Facebook.

For years I have counted my hikes and added it on Facebook.

Her er glimt fra ukens 4 turer.
Og det alene er mestring altså. For det er lenge siden jeg har klart å gå så mye tur på en uke. Det har blitt mer at jeg har gått en tur annenhver uke de siste månedene. Men etter hver tur må jeg ha god hvile. Veldig god hvile. Og det meste annet en dag kunne by på, går ut når jeg har gått en liten tur.

Here are glimpses from this week’s 4 hikes.
And that alone is mastery. It’s been a long time since I have managed to walk so much in one week. It has become more that I have gone for a walk every other week in recent months. But after each hike I have to have a good rest. Very good rest. And most other things one day could offer, go out when I have gone for a little walk.

 

Ulvanuten er en klar favoritt. Det er en topptur, men jeg bor jo ikke så langt fra toppen selv, så da er denne turen overkommelig oftest.

Ulvanuten is a favourite hike. This is a mountain hill hike, but as I don’t live far from the top, this hike is possible to do for me mostly.

 

Jeg liker også å gå ned til Sandnes sentrum. Det er en mye lengre tur, og bakdelen er at når jeg er sliten og skal gå hjemover, så er det oppoverbakke. Dette bildet er fra Salomonsmauet.

I also like to go to Sandnes centrum. It’s a much longer hike, and the bad thing is that when I am tired and on my way home, it is uphill. This picture is from Salomonsmauet.

 

Da helsen min fikk seg en skikkelig knekk for noen måneder siden, var det å komme seg ut på tur et enormt hinder. Og når jeg endelig klarte det, så var jeg så sliten at jeg ikke orket å gjøre noen ting etterpå. Og jeg sluttet til og med å telle turene mine, som jeg har gjort i flere år. Jeg kom helt ut av det, og orket ikke å reflektere over det. Jeg flatet bare helt ut, og var glad jeg overhodet hadde klart å gjennomføre turen, om den var aldri så kort.
Så nå har jeg gått over til å heller legge bilder fra turene på historielinjen på Facebook, Instagram og Snapchat. Og en og annen gang kan det hende jeg legger bilder inn på feeden i Facebook også. Pluss kanskje et blogginnlegg en gang i blant 🙂 Men jeg kjenner at noe fast og rutinepreget, det klarer jeg ikke å fokusere på nå. Det blir jobb, og da stresser det.

When my health suffered a major setback a few months ago, getting out on a trip was a huge obstacle. And when I finally did, I was so tired that I could not do anything afterwards. And I even stopped counting my trips, as I have done for several years. I came out of it completely, and could not bear to reflect on it. I just flattened out completely, and was glad I had even managed to complete the trip, if it was ever so short.
So now I have switched to posting photos from the trips on the history bar on Facebook, Instagram and Snapchat. And from time to time I may post photos to the feed in Facebook as well. Plus maybe a blog post once in a while 🙂 But I feel that something that is routine, I can not focus on now. It becomes a job, and then it stresses me.

 

En positiv ting som skjedde var at jeg måtte få meg ny mobiltelefon. Og skrittelleren på den ville ikke virke ordentlig, så jeg valgte å slette den appen (Samsung health). Og det var lurt. For da har jeg faktisk klart å roe ned og slappe mer av, når jeg ikke skulle jage etter de 5000 skrittene hver dag, som jeg hadde stilt inn på. Jeg syntes jo alltid det var kjekt og mestring når jeg faktisk klarte å passere 5000 skritt i løpet av en dag. Men det skjedde såpass sjelden, at jeg følte meg mindreverdig og dårlig, og det forverret også helsen min. Og jeg klarte ikke å tenke at det faktisk er helsen min som hindret meg i å få det til. Så da var det faktisk en fantastisk følelse da appen ble slettet og jeg ikke trenger å ofre antall skritt en eneste tanke. Det var en sorg først, men så gikk det over til å bli en glede ♥

One positive thing that happened was that I had to get a new cell phone. And the pedometer on it wouldn’t work properly, so I chose to delete that app (Samsung health). And it was wise. Because then I have actually managed to calm down and relax more, when I didn’t have to chase after the 5000 steps every day, which I had set for. I always thought it was nice and mastery when I actually managed to pass 5000 steps in one day. But it happened so rarely, that I felt worth nothing and ill, and it also worsened my health. And I could not think that it was actually my health that prevented me from getting those 5000 steps. So then it was actually a great feeling when the app was deleted and I do not have to give the number of steps a single thought. It was a sorrow at first, but then it turned into a joy ♥

 

Nå er høsten her, og min favorittårstid er over. En årstid som ble ganske ødelagt av årets begivenheter som satte meg tilbake helsemessig. Men nå fokuserer jeg på å forsøke å få gå i alle fall et par turer i uken, for det gir meg stor glede, frisk luft og litt mosjon. Og jeg ønsker også å være sosial, møte venner og ha hyggelige stunder. Men for å kunne gjøre disse tingene, må jeg ofre noe annet. Alt handler om prioriteringer. Det er en tid for alt 🙂

Autumn is here, and my favorite season is over. A season that was pretty much ruined by this year’s events that set me back in health. But now I focus on trying to go at least a couple of hikes a week, because it gives me great joy, fresh air and some exercise. And I also want to be social, meet friends and have good times. But to be able to do these things, I have to sacrifice something else. It’s all about priorities. It’s a time for everything 🙂

17 kommentarer
    1. Du har jammen vært på mange fine turer i det siste 😊 Trodde bilde fra Salomonsmauet var fra sydlige breddegrader, for det så jammen sånn ut 😉

      1. Takk for det ♥ Ja, det blir noen fine turer når jeg først får til å komme meg ut. Salomonsmauet er inspirert av sydligere breddegrader, da en av butikkinnehaverne der er fra sydlige strøk. Hun har da tatt iniativet, leste jeg i avisen 🙂

    2. Flinke du 😀 Jeg fikk meg sånn fitbit klokke.. Men den henger på armen og er slett ikke noen “veiviser”. Jeg tror ikke det er sunt å la sånne ting være styrende for tanker og sinn. 🙂 Lykke til med ferden videre på tur, imponert og en smule misunnelig 😀

      1. Tusen takk for det 🙂 Jeg tror du har rett i at det ikke er sunt å la sånne ting være styrende for tanker og sinn. Merker meg selv at jeg er mindre stresset etter jeg kuttet ut skritteller og sånt. Så det har nok vært en fordel.
        Fint å gå tur, uten å stresse 🙂

      1. Det hjelper veldig på humøret ja. Og det er mye av grunnen til at jeg faktisk liker så godt å gå tur. For humøret blir så godt og jeg føler meg fresh 🙂

      1. Tusen takk for det ♥
        Jeg har roet meg godt ned, og tar ting som de kommer. Og de vonde tingene, de blir etterhvert historie 🙂
        Gode klemmer til deg også ♥

    3. Så kjempefine og koselige bilder du har tatt, og takk for at du tok oss med på turen din 🙂

      Mannen mi og jeg var ute og gikk en tur i dag vi, og vi stoppet og fotograferte noen høstmotiver 🙂

      Ønsker deg en kjempefin søndag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk ♥
        Høsten er vakker å fotografere, så mange vakre farger 🙂
        En riktig god helg til fine du ♥
        Klem ♥

    4. Du er så flink. Ja, for noen blir den skrittelleren et mareritt. Det viktigste er vel at vi kommer oss ut. Om vi sitter på en stubbe og trekker frisk luft en stund er kanskje nok noen dager, og andre dager kan man gå kort eller langt. Det må være noe man føler at man mestrer. I dag ble det ikke tur på meg. Godt å kunne si at i dag har jeg fri, og ferdig med det. Noen ganger trenger jeg det. Klemsiklem til deg 🙂

      1. Tusen takk ♥
        Ja, det viktigste er å komme seg ut. Og hadde jeg hatt helsen til det, så hadde jo skrittelleren vært noe å motivere meg med, men nå er det jo ikke helt sånn min situasjon er. Noen dager holder det å gå ut en tur i hagen.
        Det er ikka alle dager det passer å gå tur for alle heller, av ulike årsaker. Men du er kjempeflink å være mye ute, og det beundrer jeg 🙂
        Klemmmmmer ♥

    5. Legg bak deg det som ikke var så bra, og gå inn i fremtiden med håp og tanker om at det skal bli bra 🙂 Fint med turer, fordi turene i seg selv er fine, og ikke fordi de er skritt 😀

    6. Jeg teller ikke mine turer 🙂
      Alle turer er gode turer – om de er store eller små – lengre eller kortere…. Helsen går først – selv om jeg ikke alltid er flink til å tenke det.
      Vi vil jo så MYE!

      GOde tanker til deg <3 klem

    7. Som deg så har jeg tenkt litt på at jeg kanskje skal ta på meg en vanlig klokke en stund. Har skrittteller på armen, og ja, det stresser meg også litt. Får jeg det ikke til, så er det greit, men samtidig så prøver jeg å ta det igjen, og det er ikke bare bra. Kjennes ut som om vi noen ganger bare må eliminere alt som stresser oss i hverdagen. Små og store ting. Jeg velger nok å fortsette å ha det en stund til, for da har jeg dokumentasjon på det jeg gjør til feks lege, Nav. Får se hvor lang tid det tar før jeg får svar på ting. 😉
      Synes du er flink til å gå, og du tar mange flotte bilder! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg