JEG KUNNE BRUKT EN UKE BARE I KENSINGTON

Det er mye flott å se i London. Ingen tvil om det. En by med variasjon, et tonn severdigheter, flotte parker, fine og unike boligstrøk, gammelt og moderne i skjønn harmoni.

Vi valgte på denne London-turen å ikke bruke tid på de store attraksjonene som vi tross alt har sett før. Vi valgte bort alt med lange køer og dyre billettpriser, og istedet gjorde vi småting som å oppdage andre fine ting med byen, ting som ikke kostet oss så mye, og som var like flott på hver sine særegne måter. Denne turen inneholder ikke bilder av Big Ben, Tower of London, London Eye og andre kjente severdigheter. Vi så ikke disse tingene på vår ferd engang. Jo, vi så et glimt av London Eye i det fjerne en gang 🙂

Hotellet vårt lå i bydelen Kensington. Det er en STOR bydel. Men det meste i London er stort. Det fant vi ut da vi sjekket skrittelleren ved dagens ende. På det meste hadde vi gått nesten 19 000 skritt den ene dagen. Det er ganske rått med tanke på at vi egentlig hadde en rolig tur.

Nå liker jo jeg å gå, i motsetning til min datter som er mer eller mindre allergisk mot å gå 😉 Men det ble jammen noen skritt på henne likevel. Ikke rart vi var totalt utslitte da kvelden kom 🙂

Hotellet vårt hadde 4 stjerner. Det het Park International. Det var et helt greit hotell. Nå må jeg jo bare si med hånden på hjertet, at 4 stjerner ikke er så mye i London. Det er akkurat som at standarden rangert i stjerner der er en litt annen enn i andre deler av verden hvor jeg har bodd. Jeg har bodd i London på 3 stjerners hotell, og da vil jeg mye heller bo på 4 stjerners, som mer harmonerer med 3 stjerner andre steder. I alle fall føler jeg det sånn. Nå vet jeg ikke hva som gir stjerner egentlig, men rommet var greit i alle fall. Og det betyr jo en del 🙂

Jeg skal skrive mer om hotellet vårt i et annet innlegg. Her i dette innlegget handler det om Kensington. Et fornemt strøk i London.

For i Kensington finner man både flotte museer, man finner en flott park, og et slott. Bare for å nevne noe. Og det er rent og pent. Da vi gikk litt rundt, så vi at det var velholdt rundt oss alle steder. Og boligene var også flotte, med fine biler og flott beplantet der hvor det var mulig. Ganske frodig mange steder faktisk. Og det synes jeg var fint mange steder i London, at det var pyntet med balkongkasser og krukker med frodige blomster og busker, selv der man ikke skulle tro det var mulig 🙂

Her er hotellet vårt sett fra motsatt side av gaten. Hovedinngangen er døren under det britiske flagget 🙂 Og i nest øverste etasje, litt til venstre, står Amalie i vinduet og ser ned på meg som knipser bilde 🙂

Her sees hotellet vårt til venstre i bildet, det med alle de blå flaggene 🙂
Det som imponerer meg mest i London er alle de flotte bygningene. Det er fine detaljer på nesten alt av det gamle. De gjorde seg virkelig flid med utsmykningen, til og med på helt ordinære bygg. Staselig og fint 🙂

En dag ruslet jeg litt for meg selv, da Amalie var syk og sengeliggende. Jeg valgte å gå mot de flotte museene som også lå i Kensington, og hadde et av dem som mål, hvor jeg skulle inn og kikke også. På veien bortover tok jeg meg god tid og kikket på bygninger, restauranter, butikker, og alt annet som var flott.

Det føltes å være en del kongelig sus i Kensington. Mange gater med royale navn blant annet.

Og fine detaljer med gull og greier på gjerder og bygninger.

Og disse her telefonkioskene er fortsatt i full bruk i London. Jeg tipper at mobiltelefon ikke er allemannseie i London. Her hjemme ser man sjelden en telefonkiosk lenger. Og gjerdet i bakgrunnen, det røde med gull på, omkranser delvis Naturhistorisk museum.

Men noen partier var gjerdet svart, men fortsatt med gull på 🙂 Ganske flott synes jeg. Og alt er så velholdt. Ikke slitt og rustent. Ikke særlig avskallet maling. Alt er fint. Og se det flotte bygget da. Ja, ikke så godt synlig akkurat her, men likevel, majestetisk. Naturhistorisk museum ser mer ut som en gigantisk katedral 🙂

Bare se her. Og dette er bare litt av bygget 🙂 Jeg tok bildet mellom sprinklene i gjerdet.

Her er rett forfra, med både gjerde og selve inngangspartiet på bygget. Virkelig flott og forseggjort.

Og en liten selfie til da 😉 Må jo ha noen selfier, for å illustrere størrelsen på ting i omgivelsene 🙂

På motsatt side av gaten fanget dette oppmerksomheten min. Ett eller annet som snart skal åpne, overdådig dekorert med blomsterranker, som muligens var kunstige 🙂 Jeg har zoomet litt inn her, siden jeg sto på andre siden av gaten, og gatene er rimelig brede 🙂

Litt videre bortover gata kom jeg til den dagens bestemmelsessted, Victoria and Albert Museum. Det skal jeg skrive mer om i et annet innlegg. Men du ser jo her, hvor stort og staselig det også er 🙂 Og det var stort. Mye større enn det synes her. Dette er bare en bitteliten del av bygget. Og bare for å ha det sagt, dette er et museum verdt å besøke 🙂

Etter besøket mitt på museet, valgte jeg å rusle innom et “smug” jeg gikk forbi. Jeg lurte på hva som befant seg der inne? Om det kanskje kunne være noen koselige restauranter eller noe sånt gjemt der? Langs med bygningene sto fine dyre biler parkert, og sånt trigger jo nysgjerrigheten min 🙂
Vel inne, fant jeg ut at det var boliger, og ingen restauranter. Men det så trivelig og forseggjort ut der. Og de som bodde der hadde også garasjer. Sånt fant man ikke over alt 🙂

Men samme hvor man gikk i Kensington, fikk man følelsen av et hyggelig og velholdt miljø.

Også utenfor pubene var de flinke å pynte litt med blomster, sånn at det ser velkomment og innbydende ut.

Fra hotellromvinduet vårt så vi rett ned på en italiensk restaurant hvor de hadde prydet utenfor med palmer og andre koselige planter som gjorde at det så fristende og innbydende ut. Men vi var aldri innom den restauranten, så hvordan det så ut inne aner vi ikke noe om 🙂

En dag skulle vi til Kensington Gardens og Kensington Palace. Det skal jeg skrive mer om i et annet innlegg. Vi valgte å gå, for avstanden dit var ikke så stor, og det var liten vits i undergrunnsbanen. På veien dit gikk vi også forbi fornemme boliger og fine biler. Og man ser her at det å plante og pynte er viktig. Det lager jo et trivelig miljø selv om det er trafikkert vei vi går langs.

Til og med på takterrassene har de plantet palmer og greier, og tydelig gjort seg flid med sitt hjemlige utendørsmiljø 🙂 Og så er det små gater og smug som vi ikke gikk i, men som vi tittet litt inn mot, bare for å se at også der var det frodig og flott 🙂

Ingen tvil om at britene liker planter og lunt miljø, selv om de bor midt i storbyen 🙂

Like før vi entret Kensington Gardens passerte vi denne kaféen. Den het noe så hjemlig som Hjem 🙂 Vi gikk ikke innom, for vi hadde jo et annet mål, men følelsen var at her måtte det være norske aner innvolvert 😉 Lurer på hvordan de uttaler ordet “Hjem” på engelsk? En annen gang jeg er i London, har jeg lyst å stikke innom denne kaféen, bare pga navnet. Men det så koselig ut også der, og rent og pent 🙂

Så entret vi Kensington Gardens, og som sagt skal jeg skrive mer om det i et annet innlegg.

Kensington var et strøk jeg virkelig likte godt. Så neste gang jeg er i London, så vil jeg nok absolutt vurdere sterkt å innkvartere meg der igjen. Det hadde liksom alt, butikker, restauranter, kaféer, museer, slott…..og mye mer. Jeg skulle likt å hatt en uke bare på å utforske Kensington 🙂 Så dit må jeg tilbake ja 🙂

Jeg kan anbefale det til alle som kunne tenke seg en London-tur, selv om det garantert er andre flotte strøk å innkvartere seg i også i byen 🙂

Hvilken bydel er din London-favoritt?

#london #kensington #gatelangs #bygninger #londongater #bymiljø #koselig

1. Utrolig mye fint 😀 Nå slipper jeg å reise dit 😀 Veldig flott å høre hvordan dere har prioritert turen 🙂 Det skal jo være en nytelse, og ikke et hesblesende jag etter flest mulig attraksjoner 🙂

1. Hihi…nå sparte du de pengene ja 😀
        Men enig, det skal være en nytelse, ikke stress. Stresset er vi ferdige med i London, nå er det bare kos 🙂

2. takk for omvisningen,dere hadde en fin tur skjønner jeg :=) aldrig vært i London jeg,tviler igrunnen på att jeg kommer dit også,neste utenlandstur for oss kan fort bli USA ,vi får se hva som skjer neste år

1. Ja, skjønner godt at du vil prioritere USA. Det har jo sine helt naturlige årsaker 🙂
        Vi vurderte USA vi også, men droppet det da vi kun fikk tak i flybilletter med ørtenhundre flybytter og derav lenger reisetid også.

3. Jeg forgaper meg totalt i disse reiseinnleggene dine, og minnene strømmer på for fult. Det er smart å droppe de vanlige turistmålene, og heller satse på andre steder. Jeg har bodd på hotell i Kensington en gang, på et gammelt hotell som jeg antar var bygget på slutten av 1800 tallet eller tidlig 1900 tall. Både eksteriør og interiør sa meg det. Hotellet het Kensington Close, og lå i en sidegate like i nærheten av Harrods. Jeg vet egentlig ikke om jeg har noe favoritt bydel, men det flotteste stedet vi har bodd, var i Maida Vale i ennPenthouse leilighet. Der fantes det nesten ikke turister 😉

1. Ja, det er jo mye gammelt i London. Og det hotellet vi bodde på var nok oppusset sikkert flere ganger, men de hadde holdt litt på den litt gamle stilen i resepsjonsområdet 🙂
        Hørtes fantastisk ut med penthouseleilighet i et turistfattig strøk 🙂