JEG SKAL SKJERPE MEG

I går var jeg hos legen. Det var en timeavtale jeg hadde hatt stående en stund, og det skulle være en samtaletime.

Jeg gruet meg litt på forhånd. Var usikker på hvordan dette kom til å fortone seg, usikker på hvor mye tid som ble satt av til dette, usikker på hvordan jeg ville klare å snakke om ting, usikker på hvilke ting jeg burde ta opp først, og usikker på om jeg skulle/burde ta opp flere ting i det hele tatt? Kanskje var det nok med kun en ting? Kanskje ville ting ordne seg etterpå?

Mange tanker hadde jeg om dette i alle fall. Jeg er nok mer eller mindre ekspert på grubling sånn egentlig, har vel svart belte eller noe i den duren 😉

På venteværelset fikk jeg samme plass som sist jeg var, som var på mandag. Og i går som på mandag, var det temmelig fullt på venteværelset. Dette er jo et legesenter, så alle skulle ikke til samme legen.

Jeg måtte vente en halvtime over tiden før det endelig ble min tur. Og da jeg var ferdig med min time, var venteværelset blåst. Alle var borte.

Jeg var inne i en time. Altså til et stykke over stengetid, derfor var det tomt når jeg kom ut. Og legen fulgte meg ut i tilfelle døren var låst.

Timen inne hos legen ble en god opplevelse. Jeg besluttet at jeg skulle ta opp min frykt/fobi mot å bestille time og gå til legen. For jeg tenkte at det måtte være greit for legen min å vite dette. Det som var ekstra greit, var at jeg også da fikk en tilbakemelding på dette, og sammen kom vi til en felles forståelse.

Selvsagt lurte legen min på hvorfor jeg sliter sånt med dette? Og den forklaringen er veldig enkel. For i mange mange år har jeg jo gått til min gamle lege og aldri blitt tatt på alvor når det gjelder min kroniske utmattelse. I tillegg har jeg jo den spesialisten jeg nevnte i et tidligere innlegg, som først fikk meg til å gråte, og deretter lo han av meg. Dette fortalte jeg om til legen, og han uttrykte at det ikke var noen god praksis noen av delene disse legene jeg fortalte om gjorde. Og han skjønte at jeg fikk en reservasjon mot å gå til lege når jeg hadde disse opplevelsene godt forankret. I tillegg har jeg jo mange ganger med min forrige fastlege følt at han sikkert har tenkt at jeg er hypokonder. For jeg gikk jo til legen omtrent ukentlig i lang tid, og klagde min nød over at jeg var så sliten, og at jeg hadde så mange vondter og aldri klarte å bli bedre. Alt dette er jo usynlige ting.
Derfor er det sånn at når jeg endelig bestiller time hos legen, så har jeg en lang liste med ting jeg ønsker å ta opp, hvor minst en av tingene er en synlig ting.

Så forklarte legen meg hvordan han foretrekker å jobbe. Han foretrekker at man helst har kun en ting om gangen. For da kan han gjøre alt ordentlig når det gjelder denne tingen. For jo flere ting det skal konsentreres om, jo mindre oppmerksomhet vil hver ting få, og det er jo nødvendigvis ikke særlig gunstig for meg som pasient. Noen ganger kan tingene kanskje ha en sammenheng, men oftest er det jo ikke sånn.

Så pratet vi litt rundt dette. Han forsto min aversjon, og han forsikret meg om at han skulle gjøre sitt ytterste for å være en god lege som jeg ville være fornøyd med. Og at jeg ikke måtte være redd for å komme dit. Han hadde overhodet ingen tanker om meg som hypokonder. En hypokonder synes på lang avstand forklarte han, og så tok han noen eksempler på dette. Og da ble jeg beroliget, for jeg er jo ikke sånn som det han beskrev, ikke overfor ham eller noen.
Han forsikret meg også om at det finnes høyst forskjellige personligheter innenfor legestanden, og at noen gjerne føler seg høyere hevet over folk flest. Og det er jo heller ikke gunstig for pasienten.

Konklusjonen var at jeg skal forsøke å forbedre meg, og være flinkere å bestille time selv om jeg bare har en ting som ikke synes. Og så kan vi jo møtes litt på halvveien, at lista ikke skal være så lang, og at han skal forsøke å være litt mer fleksibel om jeg ikke får det til helt det å gå en gang for mye enn en gang for lite til legen 🙂

Vi fikk snakket ganske mye rundt dette og omkringliggende tema. Og etterpå følte jeg meg så utrolig lettet. En tung bør hadde falt fra skuldrene mine. Nesten for godt til å være sant. Tenk at dette har gnaget meg i så utrolig mange år?

Selvsagt hjelper det jo at legen er en man føler man har en viss kjemi med, en det føles lett å prate med. Om det ikke er sånn, så kan kanskje mye bli litt tungt og vanskelig underveis. Kanskje har noe feilet der tidligere? Spesialisten som lo av meg hadde jeg 0 kjemi med. Den saken er jo helt klar.

Jeg har jo forlengst begynt å trives med min nye fastlege, men likevel satt det langt inne å bestille legetime. Veldig langt inne, faktisk.

Men nå skal jeg skjerpe meg. Det har jeg lovet meg selv. Jeg skal bli flinkere. Jeg er jo god nok. Det har jeg lært på Lassa. Så da er jeg god nok som pasient også selvfølgelig. Jeg er ikke hypokonder. Jeg har en høyst reell og alvorlig sykdom, som må tas på alvor. Det forsøkte de å lære meg på Lassa. Men det var likevel ikke lett når det var fastlegen man plutselig skulle begynne å gå til med alle disse tingene som dukker opp underveis. For det kan sikkert være litt mektig. Men de sa at jeg måtte huske på at det var viktig å ikke hvile alt på ME’en. For man kan få andre sykdommer og tilstander, som overhodet ikke har med ME å gjøre, og da er det viktig å få dette sjekket. Viktig å ikke tenke at det sikkert bare er noe med ME igjen. For det er der jeg har gjemt meg litt. Jeg har hatt aversjon mot å bestille legetime, og deretter trøstet meg med at det sikkert bare er ME’en. Men det er jo helt feil. Så jeg skal skjerpe meg ja 🙂 Jeg lover 🙂

I morgen skal jeg innom enda et venteværelse. Men denne gangen er det mammografi. Jeg har passert de magiske 50, og da får man tilbud om å sjekke seg jevnlig. Det er jeg glad for. Det er betryggende. Men jeg gleder meg ikke. For den der er ganske ubehagelig. Jeg har nemlig forsøkt det en gang før, så her er det snakk om å virkelig grue seg. Men jeg holder da ut. Har da så mange vondter fra før av, at en fra eller til i noen minutter sikkert går helt fint 🙂

Er du bekvem med å gå til legen?

Har du en fastlege du er fornøyd med?

 

#helse #lege #samtale #venteværelse

 

20 kommentarer
    1. Forstår deg nokså godt her tror jeg. Jeg er faktisk litt nedfor etter å pratet med min lege på mandag. Jeg synest du er kjempeflink, og utrolig glad du virker til å ha en bedre lege for deg nå. Lykke til imorgen, forstår du gruer deg til det, men blir nok bra å få det gjort <3

      1. Huff så leit at du føler deg litt nedfor etter å ha snakket med legen din. Det er ikke så greit nei. Jeg har følt sånn uendelig mange ganger før da jeg hadde den forrige fastlegen min. Han var veldig ok i årevis. Men så kom det til et punkt hvor jeg tror han ble mett av yrket sitt, og likevel fortsatte han. Og det var da det ble ugreit for meg.
        Jeg er veldig fornøyd nå, og jeg unner alle å være fornøyde med sine helsekontakter. Det er så utrolig viktig.
        Ja, det blir godt å få det overstått. Og viktig å gjennomføre det ♥

      1. Ja, legen sa at også hypokondere fortjener å bli sett og hørt. De er jo mennesker de også. Veldig glad for å høre at du er fornøyd med din lege ♥

    2. Så bra at du fikk en god opplevelse i dag.
      Jeg føler at jeg stort sett har hatt leger som har sett og hørt meg, men byttet nettopp fastlege og er så langt veldig fornøyd.
      Jeg har også en tendens til å ha for lang liste, men som du sier, det dukker jo opp noe nytt hele tiden. Ikke enkelt dette.
      Godt å få snakker om slike ting også. 🙂❤

      1. Ja, det er godt du har vært heldig med leger og sånt. Jeg ventet nok litt lenge før jeg byttet, men når jeg endelig gjorde det, må jeg si meg veldig fornøyd 🙂
        Noe nytt dukker opp støtt og stadig. Og en ting er hva som dukker opp etter man har bestilt timen, men sist jeg bestilte time, når jeg endelig tok mot til meg, så hadde jeg en lang liste, og bestilte dobbeltime, sånn for sikkerhetsskyld 🙂 Godt å høre at jeg ikke er alene om den listetendensen 🙂

    3. Kjempegodt å lese at opplevelsen til legen ble god, og det unner jeg deg <3 <3 <3

      Jeg har heldigvis en fastlege som kan løfte meg og sine pasienter på gullstol. Han er enestående.

      Ta godt vare på deg selv <3 <3 <3

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    4. Veldig godt å høre at du har fått en god kjemi med legen din, og føler deg trygg. Jeg har aldri vært særlig flink å gå til lege eller håndtere det. Lykke til i prosessen videre 🙂

      1. Jeg tror det gjelder ganske mange av oss egentlig, det å ikke være så flinke til å gå til lege og alt det der. Jeg har slitt mye med det oppigjennom.
        Tusen takk for gode ønsker 🙂

    5. En god dialog betyr mye. Det virker som om du har fått en klok og empatisk lege, som også tør å si sin oppriktige mening. Jeg tror aldri det er en god løsning å gå til legen hver uke hvis det ikke er noe akutt eller at man må følge opp med prøvetaking eller lignende – som altså krever at man møter opp! Da kan lege og pasient fort havne i et uheldig spor sammen. Leger er også bare mennesker som kan bli oppgitt og lei av å høre de samme tingene fra samme pasient igjen og igjen – samme hvor proffe de bestreber seg på å være. Ikke er det bra for pasienten heller – å repetere det samme tunge og triste veldig ofte.
      Jeg har faktisk ikke vært hos lege på flere år. Jeg føler meg friskere enn jeg gjorde for noen år tilbake. Dessuten var jeg veldig ofte hos lege da jeg var sjuk, og får litt dårlige “vibber” av å oppsøke lege. Har hatt tannlegeskrekk, men nå har jeg en veldig fin tannlege som jeg har en god dialog med. Han vet om mine “rariteter”, og vi har løst mye av det sammen. Tannlegebesøkene går veldig greit nå!

      1. En god dialog er veldig. Og kjennetegnet på en dyktig lege er å innse sin egen begrensning og henvise pasienten videre hvis han ikke kan hjelpe. Det gjorde ikke min gamle fastlege. Og det er da man kommer inn i det vanskelige sporet. På Lassa var de overrasket over hvor lenge jeg har gått uten å få riktig utredning og oppfølging.
        Ja, man får aversjon mot å gå til lege når man opplever mye vanskelig, det er det liten tvil om. Enten det er legens skyld eller sykdommens.
        Tannlegeskrekk har jeg hatt siden jeg var 7 år gammel. Den er ikke så lett å bli kvitt, selv om jeg har hatt en fantastisk god og forståelsesfull tannlege i 20 år. Jeg gruer meg like mye fordet 🙂 Men det går alltid bra 🙂

    6. Det er leger av ymse slag. En god lege er en lege som tar seg tid. Som gir god info tilbake. Et venteværelse blir til slutt en sosial ting som har problemer som en fellesnevner. Et besøk hos legen er som regel en fin ting men det er altfor mange som opplever det motsatte. Ha en fin dag.

      1. Ja dessverre, det er alt for mange som opplever at det ikke er så alt for greit å gå til legen. Man er gjerne i en sårbar situasjon når man føler seg så redusert at man går til legen, og da hjelper det ikke når legen ikke er der man så gjerne trenger ham/henne.
        Fin uke til deg 🙂

    7. Hei Eva, ☺️
      Litt «rydding»er meningsfullt alltid😉
      Jeg er så stolt av deg og glad av dine vegene at du fant en lege der det er kjemi og tillit. Det er så veldig viktig. Du vet at jeg har mange år erfaring med prat hos legen og jeg hadde flaks med legen min også og jeg lærte så mye om meg selv. Og hver gang jeg gikk hjemme igjen var det lettere som du kjente også. Det skal komme dager der er det ikke nok tid for man vil snakke og snakke😅😅 men også kan det hende at man sitter og tenker hva skal jeg snakke om nå?🤪 Men det er helt greit.
      Jeg ønsker deg lykke til!🍀🍀🍀🍀

      1. Tusen takk for det fine du ♥
        Ja, det er godt å ha en lege hvor man har kjemi og føler trygghet. Jeg kommer nok ikke til å ha sånne samtaletimer så ofte, men en gang i blant kan jo være greit.
        Så kan jeg jo prate med deg også iblant når det passer 🙂
        Klem

    8. Hmmm – legen min er helt ok… men jeg er ikke så glad for å gå dit…. akkurat nå er jeg jo litt psykisk ute, og det blir noen besøk…. men….. mammografi var jeg på første gang i fjor, og det var greit nok, men… ikke noe jeg ser fram til akkurat! 🙂

      1. Tror ikke vi er så mange som er glad for å gå til legen. Men greit å ha det gjort. Spesielt når vi faktisk sliter med noe vi virkelig trenger hjelp til ♥
        Lykke til med dine legebesøk.
        Nei, ser heller ikke frem til mammografien, men ser frem til når det er overstått 🙂 Nå er det 2 år til neste gang for min del….håper jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg