JULEKORT I POSTEN ER UT

Noe av det koseligste i min jul, er julekortene som jeg samler og stiller ut til glede for alle som ønsker å se. I årenes løp har det blitt veldig mye julekort. Og da ungene var små, og min families og venners unger var små, ble det jo en del julekort med bilde på.

Så dabbet bildejulekortene av, samtidig som at mengden julekort i postkassen også minket.

Selv har jeg holdt på julekort-tradisjonen helt til i år. Jeg kom litt sent i gang, og fikk ikke sendt ut som før. Men likevel har jeg delt ut noen julekort. Beklager til dere som har fått før, men ikke i år 🙁

I år har postkassen vært stort sett fri for julekort. 8 julekort har det kommet. Halvparten med bilde, den andre halvparten var ferdig trykt fra massesalg i butikken. Det er rekordlavt. Aldri før har jeg fått så få julekort!

Og det er supertrist synes jeg.

Moten nå er å legge ut julekort/hilsen på Facebook. Og så ferdig med det. Men det er slett ikke det samme. For det første så er det ikke alle som får det med seg, og for det andre så kan du ikke henge det på veggen da, for du har jo ikke fått det personlig.

Men sånn er trenden blitt.

Selv la jeg julekortet ut i et innlegg her i bloggen, pluss at noen også har fått det i papirversjon. Men slett ikke så mange som tidligere.

Og med den mengden julekort jeg selv har fått, så har jeg vel besluttet å avvikle hele julekort-tradisjonen f.o.m neste Jul. Da blir det en hilsen lagt ut på Facebook, og i bloggen, regner jeg med. Sånn som alle andre ynder å gjøre det.

Det positive med det er at det er en ting mindre å huske å gjøre før Jul. For det var jo det jeg slet litt med dette året, å huske å få det gjort, og ikke minst, å finne energi til å få det gjort. Så når helsa skranter, så er jo den nye trenden egentlig positiv når man skal gjøre det selv 🙂 Så noe bra er det jo med det hele. Så kan jeg heller pynte med noen flere nisser og engler i eget hjem, istedet for julekort 🙂

Her er et lite utvalg av de siste års julekort sendt fra meg 🙂 Jeg begynte å være med på kortene selv når ungene begynte å bli store. Syntes det var mest rettferdig 🙂

Man sparer jo en del penger også 🙂 Ingen bestilling og kjøp, alt foregår digitalt. Og ikke minst, postverket får litt mindre å gjøre 🙂 De ønsker jo også at alt skal foregå digitalt. Så da er alle fornøyde, skulle man tro 😀

Tidene endres, og det gjør også tradisjonene. Sånn skal det vel være. Jeg er spent på når julekakene blir digitale 😉 Det er nok ikke lenge til 😉

Har du sendt ut julekort i år? Har du fått mange selv?

#julekort #tradisjoner #jul #glede

6 kommentarer
    1. Forstår godt følelsene dine rundt dette med julekort. Jeg har alltid sendt julekort selv, og det ble noen i år også, men på langt nær som før. Har ikke vært hjemme og sjekket posten på lenge, så det gjenstår å se om det er noen kort i posten. I fjor fikk vi 8 stk. Så det har gått ned ja. Får se i morra om det har kommet noen i år. Merker jeg også at lysten til å skrive julekort har savnet av hos meg også. Tror den skikken forsvinner med vår generasjon. Den digitale verden tar over mer og mer. Blir jo billigere også 😉
      Fortsatt god romjul! 🙂

      1. Jeg fikk ingen i dag i posten, så regner med jeg har fått alle for i år 🙂 Tror også den tradisjonen forsvinner med vår generasjon. Og ja, det positive er at det blir billigere. Ikke så galt at det ikke er godt for noe 😉

        God Romjul videre til deg også 🙂

    2. Før jeg ble syk skrev jeg ca 30 julekort hvert år ! Men så måtte jeg kutte ut alt som for meg ble stress..(..finne adr, få sendt korta osv.). Men syns alltid det var koselig med julekort i posten jeg også.. 🙂 Som du sier tidene forandrer seg..sånn er det bare ! Koselige julekort av fine deg og dine … Klem <3

      1. Tusen takk ♥ Ja, stress bør kuttes ut i min og din situasjon. Julekortene har alltid vært kos. Men merker jo at det nå kan stresse en del. Spesielt når man ikke får tilbake i samme monn 🙂
        Jeg sendte nesten 40 julekort, men har minket betraktelig de siste årene akkurat det også. Neste år blir det ingen tror jeg 🙂

        God romjulsklem ♥

    3. Hmmm…. vemodig lesing… nei, jeg kommer IKKE til å slutte å sende ut julekort… har sendt over 40 pr post også i år…. og fått kanskje 15 igjen…. men det er helt ok – jeg storkoser meg med det! Klemmer <3

      1. Ja, det er dumt at det har gått sånn av moten. For meg handler det om kos. Og jeg håper at det kommer på moten igjen en vakker dag 🙂
        Jeg var jo også så heldig at mine julekort ble trykket på trykkeri uten at det kostet skjorta. Betalte kun for porto. En fin ordning jeg virkelig satte pris på. I år og i fjor printet jeg selv, da ble det julebrev 🙂

        Men til neste år tar jeg nok pause. Med mindre helsa skulle være utrolig snill den aktuelle tiden 😀 Glad du er standhaftig og fortsetter ♥

        Klemmer ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg