KAFFEKJERRING

Kaffe er en viktig ingrediens i livet. I alle fall i det norske livet. Men er jeg en ekte kaffekjerring?
Nei, tror nok mange som kjenner meg vil le hvis noen påsto akkurat det 🙂

Svart kaffe, joda, jeg har smakt det, opptil flere ganger. Men skal jeg drikke det, må jeg ha noe ordentlig søtt ved siden av. Som oftest, hvis jeg blir tilbudt svart kaffe, så takker jeg nei. Da vil jeg heller ha et glass vann, det synes jeg er mye bedre.

Motekaffe, som jeg kaller det, det kan jeg drikke uten problem. Og der er kaffe mocca en soleklar favoritt. Da glir kaffen ned uten noe som helst motstand.

Men disse kaffedrikkene, kaffe latte, cappucino, kaffe mocca, etc., de er jo ikke spesielt slankende. Skal man drikke mye av det, så vil det fort legge seg som myke bilringer rundt livet.

For min del handler det om sødme. Dvs. jeg trenger melk og noe søtt oppi. Og da aller helst steamet melk, sånn at drikken blir fløyelsmyk og god å drikke.

Til jul ønsket jeg meg en melkesteamer. Og det fikk jeg av mine barn. Jeg var i hundre, endelig kan jeg lage kaffe med deilig skum på toppen. Fra før av har jeg en Dolce Gusto kapselmaskin. Og den har også gitt meg mange gode kaffestunder med gode søte smaker. Som regel har jeg oppi ekstra sødme, med mindre jeg skal spise kake eller noe ved siden av.
Kaffesiruper har vært gode å ha, men nå når jeg lager meg flere kopper kaffe mocca i uka, så bruker jeg sjokolade på flaske, sånn som man har over isen. Jeg gjør det med god samvittighet, siden jeg har tatt av 8 kg siden i høst, og fortsatt ikke får i meg så mye mat som jeg burde.

Hvis jeg går tur ned til Sandnes sentrum, pleier jeg ofte å kombinere turen med lunsj. Da er det selvsagt en motekaffe av en eller annen sort, og noe å bite i. Her har jeg vært på Coffeeberry, og der hadde jeg meg en rugbrødskive med avocado, tomat og rødløk til lunsj. Når matlysten er laber, så smaker den ofte bedre når andre har laget den. Men slett ikke alltid. Akkurat dette måltidet jeg hadde her, smakte overraskende godt. Og når jeg da gikk hjemover igjen, så svevde jeg litt, fordi at smakssansene hadde glimtet til litt 🙂
Jeg kan jo legge til at jeg sjelden spiser frokost nå for tiden. Fordi jeg er rett og slett ikke sulten, og mat frister ikke. Men sånn opprinnelig så har alltid frokosten vært ett av mine favorittmåltider. Så derfor, siden det blir smått med frokost, unner jeg meg gjerne en god lunsj når jeg er på bytur.


Mens andre ganger på tur, så er kaffen et måltid i seg selv. Da trenger jeg ikke noe ved siden. Eller, så er det ofte sånn at jeg ikke har lyst på noe. Men kaffen, den liker jeg, og den smaker oftest godt. Og det er bedre enn ingenting når man er litt matlei 🙂

Oftest foretrekker jeg å spise brødmat ved siden av kaffen. Men enkelte ganger frister det mer med noe søtt. Og her på Kanelsnurren har de jo mye fristende søtt.
PS: Kan du se hvor tynn og “kantete” jeg har blitt? Jeg har fått mange kommentarer på det etterhvert 😀 Det går helt fint. Jeg blir ikke fornærmet. Men dette bildet er veldig rart å se på synes jeg. DET måltidet foran meg, og så har jeg ingen polstring lenger. Ikke at det hjalp noe å spise disse kakene heller. Det ble ikke noe mer polstring. Men gode var de 😀

Jeg kan fortelle at det er ikke hver dag jeg drikker deilige kaffedrikker. Men de dagene jeg gjør det, og har lyst på det, da er det jo positivt synes jeg. Og ellers så går drikken i vann, eller cola uten sukker.
For meg som ikke liker vanlig svart kaffe, så har det vært et løft med disse kremete gode kaffedrikkene. Så føler jeg meg litt voksen jeg også 😉
Ha en herlig aprilfredag. Og nyt helgen som vi er på vei inn i ♥ Ta gjerne en god drikke om du vil. Her skulle jeg gjerne hatt et glass vin, men siden jeg har en kranglete lever, dropper jeg vinen foreløpig 🙂
Ta godt vare på deg selv ♥

20 kommentarer
    1. Du mangler helt klart noen kilo, men du er fin og søt likevel 😊 Jeg liker ikke kaffe, men de motekaffekoppene dine ser faktisk veldig fristende ut. “Søtt og godt” er jo to ord som hører sammen 😉 Det er sjelden jeg drikker vin, men te, derimot, drikker jeg bøttevis av, hele tiden 😀 Jeg spiser heller ikke frokost, men det er fordi magen og tarmen min trenger hvilepause. Prøver å unngå å spise mellom ca 7-8 på kvelden og 11-12 på formiddagen. Og nå er jeg altså klar for dagens brunsj. Håper dagen din blir superfin, Eva! 🥰

      1. Det høres ut som vi tenker likt du og jeg ang. mat. For det blir sånn for meg også, spiser sjelden etter kl 7 om kvelden, og sjelden før kl. 12 om dagen. Så da får mage og tarm hvilt seg godt. Te, jeg liker te, men det er ikke så ofte jeg drikker det, selv om jeg har veldig mye av det hjemme. Tror det er kjekkere å kjøpe enn å drikke 😉 Men joda, iblant vanker det en kopp te også. Men bøttevis, nei, dit har jeg ikke kommet.
        Det er brunsjtid her også nå, men jeg skal på en boligmesse og kikke litt. Og der har de kafé, så da tenker jeg å ta brunsjen der 🙂
        En herlig dag ønsker jeg deg Kari ♥♥

          1. Smoothie er godt, men best om sommeren. Jeg er så frysen, så det er sjelden som vinterkost for meg. Men nå begynner jo den fine tiden ♥
            Dobbel lading, veldig viktig. Nyyyyyyyt ♥
            Det var kjekt og interessant på boligmesse. Jeg fikk brukt litt penger også. Men…..ikke millioner….enda 🙂

            1. Haha, så bra at du fikk brukt litt penger 😉 Håper du fyller på med lading for kropp og sjel etterpå. Jeg kjører på med smoothie tre ganger i uka, hele året. Men lager på kvelden, så den er bare kjøleskapkald til neste dag. 🙂

            2. Ja, pengebruk er aldri noe problem når man er ute på noe 😉 Men det var heldigvis noe fornuftig jeg brukte pengene på denne gangen.
              Og nå var jeg og sønnen min ute og spiste, og så skal jeg bare kose meg nå i kveld. Strikketøy og serier. Det blir kveldens kos 🙂

    2. Her sitter det nok ei skikkelig kaffekjerring, som helst drikken kaffen min helt svart og ganske sterk. Jeg drikker også disse “nymotens” kaffen også, og har akkurat bestilt meg diverse varianter til min Dolce Gusto maskin. Om morgenen må jeg ha svart kaffe, for det er det eneste som sparker i gang systemet her 😊

      Håper du får en fin fredag, klem 🥰

      1. Ja, du er ei ekte kaffekjerring ♥ Og det er mange som deg. Jeg er jo oppvokst med kaffe som oppvåkningsmiddel. Men har aldri maktet det selv.
        Dolce Gusto er bra. Det finnes mange gode varianter å velge blant der. Jeg har min andre Dolce Gusto maskin. Den første nådde å bli utslitt 🙂
        Jeg håper din fredag også har vært fin. Her har jeg kost meg og vært på boligmesse 🙂
        God helg og klem ♥

    3. Du er flott, og det er bra du finner noe som smaker, så det kan bli litt mer polstring 😉 Liker kaffen best svart jeg, men noe søtt ved siden av ☺️
      God fredagskveld. Klem 🥰

      1. Tusen takk fine du ♥ Ja, jeg kan i alle fall spise og drikke med god samvittighet akkurat nå 🙂
        Du er nok som folk flest, som foretrekker kaffen svart. Vi er en stor kaffenasjon vi i Norge 🙂
        Ha en fin fredagskveld du også. Klem ♥♥

    4. Det var innlegg med nogo attåt. 🤗 Kaffe er blitt noe helt annet enn det var. Men sånn er det med dag aller meste. Jeg har vent meg på å ta et par Natrena biter i kaffen. Det gjorde jeg mens jeg jobbet, hvor det sjelden ble tid å drikke ferdig en kopp. Men med Natrena i den, gikk det greit å slurpe i seg resten, selv om den var blitt kald. 🤗

      1. Ja, tidene forandrer seg, i takt med oss selv. Og noen drikker aldri kaffe, mens andre drikker kaffe gjennom hele dagen. Selv smakte jeg kaffe som ganske ung et par ganger, og fattet fort at det ikke var min drikk. Så det var da jeg nærmet meg 50, at jeg oppdaget alle de gode kaffedrikkene.
        Litt søtt i kaffen er nok godt, den får en rundere smake da. Jeg forstår deg godt der.

    5. Jeg er som deg jeg, svart kaffe står jeg helst over. Jeg har en tassimo-maskin. Det startet med at de har kapsler med Baileyskaffe, så oppdaget jeg Toffekaffe, og dette bed siden av variantene med mocha og diverse caramels – så ble jeg hekta 😜😂

      1. Det er litt godt synes jeg, å ikke være den eneste som takker nei til svart kaffe 😉 Tassimo har mye godt ja. Da jeg jobbet hadde vi tassimo på jobben. Det ble noen kopper i løpet av dagen, med gode kaffevarianter med melk og mange søte greier i 🙂 Tror ikke jeg har smakt Baileyskaffe. Men det høres jammen godt ut ♥

      1. Tusen takk for det ♥ Her gumser jeg sjokolade akkurat nå….litt trøst siden jeg har en nededag i dag 🙂
        Gode klemmer til deg ♥

    6. Jeg skulle ønske jeg kunne kose med kaffe også, men magen min tåler ikke det og coffein bidrar til søvnløshet.
      Fint at du kan kose deg med kaffe:)

      1. Uff ja, den coffeinen er ikke bra når det gjelder å få sove. Her i huset inntas aldri coffein på kvelden. For det er da umulig å sove. Aller helst er kaffe en morgendrikk for meg. Eller hvis jeg er ute på tur 🙂

    7. Polstring eller ei, smilet er vakkert og øynene stråler. Du er da ei flott dame uavhengig av vekt-klasse!
      Håper du får en fin dag, tross litt grått vær.

      1. Tusen takk for det du ♥ Jeg er glad for å høre det.
        Og dagene, ja de er oftest fine på en eller annen måte, uavhengig av helseform og vær 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg