KAN EN MANN OG EN KVINNE BARE VÆRE VENNER?

Jeg så dette spørsmålet i en spørsmålsrunde hos Helene for en tid tilbake: Kan en mann og en kvinne bare være venner?

Det fikk meg til å tenke litt, og mitt svar vil helt klart være ja. Men så er det også dem som hevder at nei, det er helt umulig. Det vil alltid være seksuelle undertoner sies det.

Og etter å ha lest litt artikler og noen studier rundt dette, så hevdes det at det med den seksuelle undertonen i de fleste mann og kvinne vennskap oftest vil være tilstede. Og grunnen til dette er visst at mannen ofte føler seksuell tiltrekning til sin gode venninne, mens han gjerne hevder det motsatte, og kvinnen, hun kjenner ikke på denne tiltrekningen, og kjenner kun på det gode platoniske vennskapet, uvitende om sin venns “hemmelige” følelser.

Jeg har mange mannevenner selv. Og etter å ha lest litt om tematikken, så har jeg jammen meg begynt å analysere dem, mine mannevenner. Hva er sannsynligheten for at han eller han er tiltrukket av meg?
Jeg fant fort ut at de tankene ble for ubehagelige.

Men jeg har merket meg at andre gjerne kan hinte litt. “Er det noe mellom deg og ham? Dere er jo så fine sammen.” Bla, bla, bla…..
Mitt svar er jo at nei, vi er bare gode venner. Og det er sånn JEG føler det. Så tanken på at kanskje min mannevenn egentlig dypt der inne føler noe annet, den er litt rar og ubehagelig å tenke på. Men jeg vet jo ikke om det er sånn.

Enkelte av mine vennskap med menn vet jeg at det er en tiltrekning fra mannens side. Det er ikke alle som er like flinke, eller like interesserte i å skjule det.

Selvsagt liker jeg jo mine mannevenner. Jeg liker dem veldig godt. Men jeg føler meg ikke seksuelt tiltrukket likevel. Det er en stor forskjell på det. Jeg liker dem som mennesker, personligheter, den gode samtalen, osv. Og vi kvinner er nok mer tilbøyelige til å nøye oss med det, for det er de tingene som er viktigst for oss. Mens for mannen er det mer hormoner som styrer, og da kommer denne ene lille tingen i tillegg, eller i veien.

I et par av mine vennskaper har vi for sikkerhetsskyld bare avklart oss i mellom, at dette er kun et veldig godt vennskap. Alt annet er en risiko som kan ødelegge vennskapet på sikt. Og det er litt godt å ha renset den luften der. Både for min og hans skyld.
Men om han er tiltrukket, så gjør jo ikke det så mye egentlig, så lenge han ikke forsøker å gjøre noe med saken, men holder seg til vennedelen.

Så har man dem som er tiltrukket av mennesker av eget kjønn. Hvordan er det da for dem?
Jeg kjenner et par damer som er lesbiske. Nydelige kvinner, som har funnet sine drømmedamer. Men er det sånn da, at kanskje disse kvinnene, som er mine venner, vil tenke mer om meg enn kun vennskap, fordi de tiltrekkes av samme kjønn som dem selv?

Men så har vi det igjen da, at hormonene ikke styrer kvinnen i like stor grad som mannen. Så da er man kanskje litt mer trygg hvis man som heterofil kvinne har en lesbisk venninne?

Jeg tror jo uansett at det er trygt da, med alle mine venner, enten det er menn eller kvinner. Men det har vært litt rart å tenke litt igjennom disse tingene, og prøve å se for seg hvordan de tenker om meg.

En ting er i alle fall helt sikkert: Jeg er veldig glad i alle mine venner ♥ På en trygg og platonisk måte 🙂 De har stor verdi for meg. Spesielt siden jeg ikke er der at jeg ønsker noe forhold utover det vennskapelige. Ikke med noen. Ikke engang om jeg skulle møte en.
Vel, jeg har lukket den døren, men jeg har ikke låst den. Sånn som jeg ser det nå, har venner større verdi enn en potensiell kjæreste. Og jeg tror definitivt at jeg både vil og bør holde meg der. Jeg har det veldig godt sånn som jeg har det nå. Ingen grunn til å forstyrre på akkurat det.

Men, hva tenker du om dette, kan menn og kvinner være bare venner? Har du selv noen erfaringer rundt tematikken?
Det ville være interessant å høre, for jeg har bare lest artikler og studier, jeg har ikke fått vite hva den alminnelige mann og kvinne faktisk mener og tror.

26 kommentarer
    1. Jeg har noen mannlige gode venner, men må innrømme at jeg aldri har tenkt i de baner at det kan være en tiltrekningskraft fra “han” sin side. Selv har jeg ikke det, for de er bare en god venn. Et par av dem er et homofilt par, som er mer interessert av hverandre enn meg. Tror ikke jeg skal gå i dybden med de tankene, for det blir litt merkelig og ubehagelig…

      1. Hehe, ja, noen tanker lar vi rett og slett være i fred 😉 Det er sånn for meg også, de er bare gode venner. Og det er gull for meg ♥

    2. Venner kan man jo være uansett, menn er seksuelt interesserte uansett dem, den kommer du ikke unna, eneste vennskapsforhold som seksuelle tanker er hundre prosent utelukket er forskjellig kjønn med forskjellig legning, hehe..

      1. Ja, venner kan man være uansett, men som du sier, menn er seksuelt interessert. Sånn er de bygget 🙂
        Tror nok det skulle være trygt nok med venner med motsatt legning ja 😉

    3. Jeg har – og har alltid hatt – mannlige venner! De er bare venner, og det fungerer bra! Men har opplevd mange ganger at folk ikke syns det passer seg…..! Uansett- jeg gjør som jeg vil! Klemmer <3

      1. Som deg så har jeg også hatt, og har fortsatt mannlige venner. Men jeg kan ikke huske at noen har påpekt at det ikke passer seg? Da ville jeg nok fått hakeslepp om jeg hadde hørt noe sånt. Og jeg holder med deg, gjør som du vil ♥ Det er ditt liv, og du kjenner deg selv best. Og vi lever i 2022 🙂
        Varme klemmer til deg ♥

      1. Ja, der mener du som meg 🙂 Men ja, vi tenker kanskje litt ulikt, menn og kvinner 🙂
        Absolutt et interessant tema 🙂

    4. Jeg mener at menn og damer kan være bare venner, men det er interessant at menn og kvinner kanskje ser forskjellig på det. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det før.

      1. Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt enormt mye på det, ikke før nå i senere tid. Vi er jo forskjellige, kvinner og menn, og med forskjellige prioriteringer, så det er jo logisk egentlig. Men godt at vi likevel kan være venner selv om tankegangen kanskje er litt ulik 🙂

      1. Jeg har fått bevist at det ER mulig. Men at tankegangen vår er såpass forskjellig, at vi kanskje tenker litt ulikt om vennskapets innhold 🙂

    5. I hele mitt voksne liv har jeg hatt en solid overvekt av mannlige venner, så JA, det gåt aldeles utmerket! Hadde det ikke gjort det, ville jeg praktisk talt vært venneløs *haha* 😛 😀

      1. Huff da, å være venneløs er ikke et kjekt alternativ. Så jammen godt vi lever i 2022, for da er det å ha venner uansett kjønn, helt uproblematisk. Det var nok verre for sånn ca. 100 år siden.

    6. Klart menn og kvinner kan være bare venner! Men fra mannens side vil det alltid ligge en underliggende seksuell dragning/tiltrekning i vennskapet, enten de ønsker å være bare venner eller vil “noe mer”.

      1. Ja, det er sånn jeg tenker og har oppfattet det selv. Så det tror jeg på, hvor rart jeg enn synes det er sett fra mitt ståsted 😉

    7. Veit du, jeg måtte ta meg en solid tenkerunde etter å ha lest detta – derfor tok det litt tid med kommentering.
      I utgangspunktet har jeg tenkt at ja, det er mulig å være bare venner når man er av motsatt kjønn – eller som du sier her (for kvinner) å være venn med noen som liker samme kjønn.
      Jeg har bestandig hatt mest guttevenner, og må bare si at etter å ha gått disse vennskapene etter i sømmene, er jeg tilbøyelig til å være enig i at menn nok har en seksuell tanke i bakhodet som vi ikke har. Og dessverre har det vist seg at det også har gjeldt menn som har vært i forhold med andre. Når det kommer til lesbiske, har jeg ingen nære venner der – så det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.
      Så min konklusjon er at jeg har kun én mannlig kompis – bestekompisen – som jeg stoler 100% på i så måte – for han er homofil 😉

      1. Jeg har ingen homofile venner jeg omgås, men jeg kan absolutt tenke meg at det må være utrolig avslappende 🙂
        Men jeg sliter jo ikke med de vennene jeg har heller da. Men at det nok er litt forskjellig tankegang ute og går, med tanke på at menn er menn og jeg er kvinne, det tror jeg absolutt på. Og i noen tilfeller har jeg også fått det bekreftet.
        Litt interessant å tenke på dette temaet her. Jeg er veldig glad i alle mine venner, uansett kjønn, så jeg er glad for å leve i en tid hvor alle vennskap er sosialt tillatt ♥

    8. Interessant spørsmålsstilling, men jeg tror det er litt todelt her, er man singel eller i et forhold blir utgangspunktet ofte litt ulikt.
      Min erfaring er at en mann i heterofile forhold gjerne opplever sjalusi fra sin partner om han har damevenner, uansett om det er platonisk eller ei.
      Kan jo ha sammenheng med den underliggende “faren” for at det skal gå lengre? Jeg vet ikke, men her er det mange faktorer som kan spille inn.
      Selv har jeg en partner med mange venner av motsatt kjønn (hun har alltid hatt bedre kontakt med menn enn damer), så der føler jeg meg trygg på at det bare er vennskap.
      Kanskje dette var litt på siden av det du innledet med, men dog noe å gruble litt på 🙂

      ha en strålende fin dag

      PS! Kjekt å se at formen tydeligvis har bedret seg for deg!

      1. Ja, jeg synes dette er et interessant tema. Og jeg er jo singel. Men selv i forhold hadde jeg jo mange mannevenner. Og jeg husker godt at jeg måtte “berolige” den siste jeg var sammen med. Så det er nok ikke så enkelt når man er i forhold nei. Sjalusi kan fort ta over.
        Men som singel trenger jeg jo ikke å tenke på sånne ting 🙂
        Og takk for det. Ja, formen er generelt bedre, men fortsatt har jeg dager som er totalt uten energi og med mye smerter. Men det er helst når det har skjedd litt mye, eller jeg har vært litt for aktiv. Og jeg er jo i en oppbyggingsfase, så ikke så lurt å gjøre alt jeg har lyst til på en gang 🙂
        En fin helg til deg ♥

    9. Jeg synes det høres rart ut at menn skulle være seksuelt interessert i ALT som går på to bein med innovertiss og pupper? Hvis man er blitt vennen deres. Jeg tror ikke helt på det egentlig. 🤔🤪Akkurat som jeg ikke tror man et et potensielt sex-objekt for en lesbisk venninne heller.

      1. Jeg tenker nok at det ikke gjelder alle nei. Men jeg tror det gjelder mange.
        Men å tro, og å vite, er to helt forskjellige ting. Så hva vet vel jeg. Er usikker på hvor ærlige svar jeg ville fått. Fra noen, ja, men ikke fra alle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg