KARAMELLPUDDING

Nå er de store høytidene over for denne gang, og her i huset er hjemmelaget karamellpudding fast følge til minst en middag i julehøytiden.

Denne julen ble karamellpuddingen servert til Nyttårsaften.

Dessverre ble det ikke tatt så lekre bilder av herligheten, men godt smakte det uansett ♥


Siden dette er en av mine favorittdesserter, fikk jeg lyst å dele oppskriften jeg bruker her i bloggen.

 

KARAMELLPUDDING

ca 100-125 gram sukker til karamell i formen
6 egg
6 ss sukker
6 ts vaniljesukker
3 bokser Vikingmelk

Denne porsjonen fordeler jeg i to brødformer eller en randform.
Brun sukker til lys kastanjebrun karamell direkte i formen. Jeg setter formen i ovnen ved 200 grader og følger med til sukkeret har smeltet. Da tar jeg formen ut og dreier den til karamellen har fordelt seg oppover kantene. Husk å vend formen fra deg. Sukkermassen er glohet.
Avkjøl.

Bland egg og sukker lett sammen.
Tilsett vikingmelken og vaniljesukker.
Sil blandingen direkte i formen.

Sett formen i en langpanne nederst i stekeovnen. Fyll på varmt vann i langpannen, sånn at det går godt oppover kantene på utsiden av formen. Vannet må ikke koke.

Stek ved 130 grader i 2 timer til puddingen er fast tvers gjennom. Trykk på overflaten til puddingen med baksiden av en skje for å kjenne om den er fast og elastisk.

Når puddingen er avkjølt hvelves den over på passende fat. Det er greit med kanter på fatet, da det også følger med god karamellsaus fra kantene i formen.

Pynt hvis du vil, etter anledning og humør 🙂


Vår nyttårsaften var enkelt pyntet, og fint når lysene speilet seg i overflaten til karamellpuddingen ♥

 

#dessert #karamellpudding #søttoggodt

 

9 kommentarer
    1. hjemmelaget karamellpudding er godt ja,men jeg har aldrig laget det selv,denne julen lagde jeg noe så enkelt som gele,det kan min mann like,så tryllet elsdte sønn opp en panacotta til oss som liker det litt mer mektige hi hi ,nå er det hverdag og da blir det lite av slike ting her i heimen iallefall

      1. Det er veldig godt, og veldig enkelt å lage. Men gele er godt også, og pannacotta – mmmmm. Det har jeg aldri forsøkt å lage. Har lyst å prøve 🙂

        Det er jo mektig da, og hører ikke til i hverdagskosten her heller 🙂

    2. Karamellpudding er KJEMPEGODT 🙂 Spesielt hjemmelaget. Men jeg lager jo ikke, så blir sjelden…Bare hvis jeg får på besøk et sted 🙂

    3. Det er noe med hjemmelaget karamellpudding, så himmelsk godt 😋 Jeg har ikke forsøkt meg på deg selv enda, men har litt lyst til å gjøre det.

    4. Gubbens favoritt, men lager med vanlig fløte i stede for vikingmelk. Lagde 2 store former til nyttårsaften og var jaggu ikke mye igjen på tross av at det var mye annet godt på bordet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg