KENSINGTON PALACE OG SUNKEN GARDEN

På tide med litt mer London her i bloggen. Storbyen London inneholder det meste av hva hjertet begjærer. Og fasjonable hus og flotte hager og parker er en del av fortryllelsen.

Her skal jeg vise fra vårt besøk for å se Kensington Palace, som lå en 20 minutters spasertur fra hotellet vi bodde på.

Kensington Palace har vært brukt av den kongelige familien siden 1600 tallet. Og de fleste fikk vel med seg at dette var Prinsesse Dianas residens etter skilsmissen fra Prins Charles. Slottet er brukt av flere kongelige, både før og nå.

Prinsesse Diana var min store heltinne fra den dagen jeg først hørte om henne. Og enda mer da hun fødte sin førstefødte, Prins William, på min 14 årsdag 🙂 Jeg kunne ikke ha blitt lykkeligere enn den dagen 😀 ♥

Jeg hadde veldig lyst å kikke inne i slottet også, men som du ser på bildet av slottet øverst, det er litt kø, og vi hadde bestemt oss for at denne Londonturen skulle være kø-fri 🙂 Hadde vi planlagt litt bedre, kunne vi kjøpt inngangsbillett på nett og gått forbi hele køen. Dette bør gjøres et døgn før. Inne i slottet vet jeg at det blant annet var en utstilling av Prinsesse Dianas garderobe. Eller litt av den i alle fall.
Neste gang jeg er i London, skal besøk inne i slottet stå på programmet, godt planlagt 🙂

Jeg klarte aldri helt å skjønne hva disse 200 årene feiret da vi sto der. Men etter litt googling fant jeg ut at dronning Victoria som statuen viser, ble født i 1819. Så det forklarer saken 🙂 Et pent arrangement rundt statuten her 🙂

Inngangen til slottet er også pent dekorert med et overbygg i snirklete mønster og litt gull.

Det er store og fine grøntarealer rundt slottet, og mange benker å sitte på. Her satt vi en god stund. Jeg trengte å hvile, været var fint, og mye pent å se på av beplantning og grønt.

Vi ruslet litt rundt og fikk kikket på slottet på avstand også. Og jeg tror det må ha vært fint å bo her ja 🙂 Selv om det er en del folk rundt omkring.

En del av slottets eiendom er en nydelig hage vakkert laget til. Den kalles The Sunken Garden. Det er en stor hekk rundt hagen, og i hekken er det laget til “vinduer” hvor man kan stå og beundre hagen. Denne hagen var en av Prinsesse Dianas favoritter, og den holdes feminint laget for å minnes Prinsessen, selv om den ble skapt lenge før hun ble født.

Er det ikke vakkert? Jeg kunne stått her lenge og beundret, og rett og slett fått fred i sinnet. Jeg skulle ikke hatt noe imot å ha en sånn hage ♥ Men jeg måtte hatt gartnere også da 🙂

En liten selfie, bare for å dokumentere at jeg faktisk har vært her 🙂

I hver ende av hagen var det laget til “tunneller”, skyggefulle steder med benker. Her måtte vi så klart også ta oss en hvil 🙂 Og det gjorde veldig godt ♥

Vi passet på at vi fikk bilde av oss selv med denne vakre bakgrunnen.

Her har Amalie vært kreativ og laget et portrett av meg, med dus bakgrunn ♥

Et ordentlig drømmested ♥

Jeg drar gjerne tilbake hit ♥

 

#london #reise #kensingtonpalace #thesunkengarden #park

 

2 kommentarer
    1. Så mange fine bilder! Ja, her må du nok tilbake, og det er jo greit å ikke ha sett alt med en gang 😉 Kunne godt tenkt meg en tur igjen jeg også. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg