KJÆRE BENT HØIE & CO, HVORFOR STENGTE DERE IKKE SKOLENE?

Julen er tiden for omsorg og medmenneskelighet. Det er da vi tenker litt ekstra på dem vi er glad i, og har omsorg for hverandre. Giverglede vises på mange måter. Både overfor hverandre, men også overfor andre som kanskje ikke har det så alt for godt.

Å sitte alene i julen unnes ikke noen, og i alle fall ikke hvis det ikke er ens eget valg. Ensomheten stikker kanskje ekstra dypt i julen, hvor alle har juleglede og later til å ha noen å være med.

I dette året, Covid året, har ensomhet preget ganske mange, også dem som ikke vanligvis føler seg ensomme. For vi har alle lært å holde avstand. Vi har lært oss til å late som vi ikke bryr oss, fordi det har vært nødvendig. Det er den nye måten å bry seg på. Å holde avstand!

Tiden da landet stengte ned var tøff. Den var tøff for alle. Hjemmekontor, stengte skoler, og begrenset omgang med andre mennesker preget samfunnet. Og det var viktig, for å holde viruset på avstand. Viktig for at vi skulle kunne ha en viss bevegelsesfrihet da sommeren kom.

Så kom høsten, og alt startet opp igjen. Skolene var i full sving, og samfunnet var nesten som før. Selvsagt fortsatt med visse begrensninger, og mange nødvendige tiltak, men oppi det normale, så glemte mange kanskje litt viktigheten av å være overforsiktig. For det er utrolig viktig i disse tider. Heller litt for forsiktig, for å unngå at krisen rammer.

I forkant av julen ble enkelte tiltak satt i verk, for å forberede oss til den fine julehøytiden. Sånn at vi alle skulle kunne ha en så fin jul som mulig, med så mange av våre kjære som mulig etter forholdene. Enkelte tiltak ble satt som regler og påbud, mens andre tiltak var kun anbefalt. For i dette landet forventes vi alle å være fornuftige mennesker som kan tenke selv. Og de fleste av oss har vært fornuftige, selv om det finnes unntak, f.eks. når alkohol er med i bildet.

En anbefaling var f.eks. å ha hjemmekontor. Man gikk ikke så drastisk til verks som å forlange at folk skulle ha hjemmekontor. Det var kun en anbefaling.

Men en arbeidsplass som ikke kan ha hjemmekontor, uten at det blir påbudt, er skolene. Og skolene er jo en ekstremt sårbar plass når det gjelder smitte, for det er en plass hvor alle er mye tettere enn på andre arbeidsplasser. Ikke minst, fordi i en leken og utforskende hverdag, er det ikke så lett alltid, å tenke på smittevern og avstand. Selv om mye blir rutine, så går hverdagen fort, og man suser i vei i all sin iver og travelhet.

Og når en person da kommer på skolen som smittet, uten å være klar over det, og har undervisning, lek og morro med et ukjent antall andre mennesker (ganske mange), og dette kommer for dagen, da er det veldig mange mennesker som blir berørt og får sin hverdag hemmet i over en uke.

Da blir alle som har vært i nærheten/nærkontakt, oppringt av smittesporingsenheten, og blir utspurt og forhørt, og informert. Og i tillegg får man et informativt skriv som dette. Der står det hvordan man skal forholde seg, hvilke regler som gjelder, og hvor lenge man er satt i karantene. Nå vet ikke jeg om disse skrivene er likt utformet i alle kommuner, men i min kommune ser det sånn ut.

Og så må man bestille en test og stille seg i testkø. Og for dem som ikke har gjort dette før, men bare hørt skrekkhistoriene, så er denne køen ulidelig, spesielt hvis man gruer seg.

Er man heldig, så tester man negativt. Men fortsatt gjelder karantenen. Er man uheldig, så tester man positivt. Og innen alt dette har skjedd, så har man jo truffet langt flere mennesker enn bare dem på skolen. Da blir det ganske omfattende, og enda flere blir satt i karantene, og må teste seg. Det blir en domino effekt av det.

Så var det da dette med alle forsiktighetsreglene og anbefalingene før jul. For at vi alle sammen skulle få feire jul så tilnærmet bra som vi er vant til.

Kjære Bent Høie & Co, hvorfor i alle dager stengte dere ikke skolene i god tid før jul?
Så dere ikke konsekvensene?

Jeg har lest i nyhetene om skole etter skole hvor en eller to har testet positivt, og det får konsekvenser for så utrolig mange. Og når julen var i anmarsj, fortsatte det jo. Covid tar ikke juleferie, for å si det sånn.

Elever og lærere hadde tålt en måned med hjemmeundervisning før jul. For å få lov til å feire julen med sine nære og kjære, i frihet. Hjemmeundervisningen gikk jo over all forventning i vår, så hvorfor ville det ikke kunne ha fungert like bra nå før jul, sånn for sikkerhets skyld?

Men neida, det var ikke så viktig. Mye bedre å sende alle på skolen, sånn for å gjøre spenningen komplett. Det sosiale var jo også viktig.

Og konsekvensen? Hva med det sosiale i julen?

Veldig mange sitter i karantene nå i julen. Folk som kanskje ikke engang kjenner den som først bragte smitten med seg på skolen. Og alle, de smittede også, er uskyldige, og kunne kanskje ha sluppet unna om skolene hadde blitt stengt en måned før jul. Tenk så fin den statistikken ville vært?

Noen av dem som er bundet i karantenefangenskap er alene. Helt alene. Nå i julen. De hadde opprinnelig kjekke planer med familie og kjære, men istedet sitter de fanget i sitt eget hjem, i ensomhet.

Jeg er en av dem!

Og jeg kan love deg, at dette har vært den verste julen noen sinne!

Det har gått helt greit. Jeg har taklet dette bra, synes jeg selv. Spesielt utad. Jeg er jo vant til å være mye alene. Men jammen har det stukket godt å være alene i julen, og å vite at jeg ikke kunne stikke innom noen, eller invitere noen hit når jeg hadde lyst eller behov for det. Å vite at jeg var bedt bort både på julaften og 1. juledag, men så sitter vi faktisk alle i karantene, i hver våre hus, fordi Bent Høie & Co ikke hadde vett og forstand til å beordre hjemmeundervisning i desember!

Det kjennes sårt. Og jeg må helt ærlig si at det er Bent Høie & Co sin skyld at jeg (og mange andre) er alene i julen, avsondret fra resten av familien og samfunnet i sin helhet. For det var nemlig ikke det som var den opprinnelige planen. Det føles som å sone en straff jeg ikke har gjort meg fortjent til. Men jeg soner, fordi jeg er pliktoppfyllende, og fordi jeg er livende redd for selv å bli syk, og i frykt for å uforvarende føre smitte til andre uskyldige mennesker som heller ikke har fortjent det. (Kan nevne at jeg selv testet negativt ved 1. test, 2. test har jeg ikke fått svar på enda).

I tillegg, så er en person jeg er glad i, syk med korona, fordi skolen ikke ble stengt i god tid før jul. Dette pur-unge og søte mennesket sitter isolert, og har gjort det siden før jul. Tenk noe så forferdelig. Og hun er ikke alene…..
Det er Bent Høie & Co sin skyld, som ikke tenkte på at det kunne være lurt å starte med hjemmeundervisning siste måneden før jul.

Kanskje det ikke er så snilt av meg å fordele skyld? Men i dette tilfellet, så gjør jeg det. Fordi jeg føler det er på sin plass.

Men sånn generelt, så har styresmaktene i dette landet gjort en god jobb i Covid kaoset dette året. Jeg er stolt over å være norsk og å bo i dette landet. For vi blir tross alt tatt godt vare på. Og det er unikt ♥

Dette med at skolene ikke stengte, er etter min mening et feilgrep. Og alle kan gjøre feil. Men veldig leit nå i juletiden, som er så kort. Sommeren er lang i forhold (bare nevner det, siden alt var stengt før sommerferien).

La dette være en lærdom!

Ha en fortsatt god romjul ♥

 

8 kommentarer
    1. Vanskelig det greiene her..Så du hadde karantene i jula.. <3 Vi har ikke måttet ta noen tester ..håper ikke vi må heller.. Yngstesønn som har hatt et par jobber på platform har testa seg flere ganger..men testet negativt..
      Hadde vært lurt med ekstra strenge forholdsregler før jul..kan si meg enig i det.. Håper våren blir ei fin tid på alle måter.. Romjulsklem <3

    2. For mange var det nok dumt at skolene ikke stengte. Pga det ble smitte. Jeg tror de lot være å stenge, fordi det er så mange sårbare barn som vil få det veldig fælt om det må være hjemme med foreldrene sine i lange tider, uten å kunne komme ut litt. Disse som barnevernet må ha et øye med. Barn som har foreldre som drikker mye, eller annet. De trenger å få være borte fra hjemmet. Det blir vel for SYNLIG, om bare DE skal være på skolen, og ikke alle. Jeg tror det var noe av grunnen. Vi har hatt masse hjemmekontor, jeg kan skrive under på at det er skikkelig tungt også. Å være hjemme dag etter dag, i nærmest isolasjon, for å holde smitten nede. Og i tillegg skulle gjøre en god jobb. Jeg savner å jobbe ansikt til ansikt med folk. Men vi får det til, litt, hjemmefra også. Så vi har mange dager hjemme, og NOEN fysisk på jobb. Håper det er sånn at du kan se litt folk nå snart da 🙂 klemmer<3

    3. Hmmm…. for de som må bestemme alt dette kan det jo ikke være så enkelt heller. Enormt mange hensyn å ta! Mange barn og unge har sitt fristed utenfor hjemmet og trenger skolen , men det er klart det er ille når mange må sitte aleine i jula! Håper du klarer deg godt, at du får mange telefoner og omsorg på den måten. Tre dager igjen! Stor trøsteklem😘😘

    4. Det er flere som smitta på Irinas skole og vi og fikk beskjed æ teste oss, men vi dro til haugesund. Så nå sitter i karantene her. Jeg som jobber i ppt dro rundt på div skoler og fikk beskjed i etterkant at det var smitte der. Ikke hyggelig for meg i risikogruppe. Syns og de burde stenge. Ble bare kaos nå i jula.

      Apropo skrekkhistorier så er det bare tull testen er rask og smertefri. Ikke noe å grue seg til

    5. Å, så leit at det ble sånn for deg også. Du er en av mange, og jeg skjønner godt frustrasjonen. For å være tvunget til å være alene i jula er ikke koselig. Håper du slipper å oppleve mer at dette. Og jeg håper vaksinen kan få satt en stopper for korona etterhvert nå. God romjul! Klem <3

    6. Jeg forstår godt at du tenker dette når jula ble slik for deg og dine. 💜Jeg tenkte samme tanke sjøl i forkant av jula. Visst kan jeg forstå argumenter vedrørende barn som har det vanskelig hjemme, men jeg synes ikke de argumentene veier tungt nok når det ksnskje bare hadde vært snakk om et par uker med hjemmeskole.før jul. Skolen skal ikke måtte “ta over alt” rundt elevenes liv. Sjølsagt vil elevenes ve og vel være viktig i denne sammenhengen, men akkurat i denne situasjonen var det dette med smittesituasjonen og jula som burde ha veid tyngst. Ellers synes jeg som deg at regjeringen og andre i ledende posisjoner har tatt mye ansvar og gjort mange gode vurderinger. Det viser seg jo nå når vi ser på smittesituasjonen her sammenlignet med mange andre land.

    7. Jeg var også en av dem som mente at skolene burde “tatt ferie” tidligere eller gitt hjemmeskole en uke eller to før jul. Tror det kunne vært en bra investering.

      Ønsker deg bedre dager!!! ❤

    8. Godt nytt år Eva!

      Ønsker deg fortsatt god bedring <3 Sender varm klem inn i det nye året og håper det lager seg godt dette nye året, for deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg