KLAR FOR KAMP

Livet har vært en kamp det siste året, på mange måter. Og nå har jeg startet kampen med å gå meg opp igjen. Altså å komme i turform igjen. Sånn at det ikke bare blir en tur hver 14. dag, men helst flere dager i uken.

Jeg fikk jo en ordentlig knekk i julen. Den hadde jo begynt mye tidligere den knekken, flere måneder tidligere. Men spesielt november og desember var kjempetunge å komme seg gjennom.
Og så endte det med sykehusinnleggelse midt i jula.

Jeg har jo skrevet om dette, så ikke så veldig nødvendig å gnage så mye på det. Men etter ny diagnose var i havn, og bremsemedisinen var satt i gang, så fikk jeg enda en knekk. For det tok på kroppen å bryte ned immunforsvaret. Det ble ikke særlig tur da. Da var en liten tur ut i postkassen en giga kamp. Da var jeg skjelven og svett når jeg kom inn i huset igjen.

Nå er det en måned siden jeg startet på bremsemedisiner, og jeg kan kjenne at formen er i ferd med å ta seg opp. Det er en helt utrolig herlig følelse å kjenne at jeg nå faktisk klarer å gå korte turer alene 2-3 ganger i uken ♥ Det har jeg klart denne uken 🙂 Jeg er veldig stolt over det. Det er mestring, rett og slett.
For det har jo vært sånn at jeg helst ikke har orket å gå alene, i frykt for at jeg kanskje trenger hjelp underveis. Og så er det jo noe med motivasjonen og drivet som en turvenn kan bidra med.

Men denne uken har jeg klart å gå flere turer alene. Og det er helt fantastisk. Den ene turen var på nesten 5 km. Og da jeg nærmet meg der hvor bilen var parkert, sånn cirka halvannen kilometer igjen, da begynte jeg å bli litt nervøs. For da var jeg sliten. Veldig sliten. Og det var ingen der. Og jeg kunne ikke ringe etter å få noen til å hente meg. For jeg var jo en plass hvor det ikke var ment for biler.

Men jeg tok meg en god pause, og så klarte jeg den siste halvannen kilometeren ved å stålsette meg kraftig.

 

Turen gikk i Hafrsfjord/Madla området. Og utgangspunktet var ved Sverd i fjell.

 

Jeg ankom sverdene om morgenen, hvor solen såvidt hadde tittet opp etter natten, så dette bildet er en form for avansert selfie, hvor skyggen min vises ned til høyre i bildet 😉
Vannet var stille, det var knapt et vindpust i luften. Utgangspunktet for en flott tur ♥

 

Er det ikke vakkert? ♥

 

Det er et fint område dette her, Møllebukta heter det. Med strand, gressplen, bord og benker, og det er også en kiosk her, som ikke vises på bildet. Fint for familier å være på fine sommerdager.

 

 

Jeg begynte å gå videre i retning Madla. Og det er mye flott å se langs sjøen.

 

Det er laget til fin vei å gå på langs sjøen. Sjø på ene siden av veien, og hus og eiendommer på andre siden.

 

Idyllisk i morgensola 🙂

 

 

Jeg hadde bestemt meg for å gå til endes av denne “brua” her, som er bygget på utsiden av bergveggen.

 

 

Det ser nesten ut som at jeg er ombord på et skip 🙂

 

 

Så var det å vende nesen tilbake igjen. Heldigvis hadde jeg det nydelige været å lene meg på når det begynte å butte imot. Så da gikk det jammen bra. Og jeg tar gjerne den turen flere ganger 🙂

 

Glad og fornøyd over å ha klart dette her altså. Skikkelig stolt ♥

Så nå kan det bare gå fremover. Og jeg satser på at jeg snart er tilbake i den normale ME formen jeg har hatt i flere år. Nå må jeg jo kalle det ME/MS formen, faktisk. Men uansett, går jeg tur, så er det ikke så mye annet jeg får gjort den dagen, på en sånn normaldag. Så her gjelder det å balansere aktivitetene riktig, for å slippe å havne til sengs for ofte.
Og det skal jeg klare ♥

24 kommentarer
    1. Herlighet, det er så vakkert der. Takk for at jeg fikk se. Godt å høre at du er bedre nå for det er veldig slitsomt og deprimerende når man blir så svak. Koselig å se turene dine og ditt fine smil. Du er jo en blid dame:)

      1. Tusen takk, kjekt at du ble med på min lille bloggtur ♥
        Jeg er glad jeg føler meg bedre nå ja, for det er slitsomt ja, når man ikke klarer noen ting.
        Og tusen takk, smilet er en viktig del av meg. Det gjør dagene mye bedre ♥

    2. en utrolig fin tur dette ,jeg har vært ved sverdene en gang men det er utrolig mange år siden så tusen takk for turen :=) ,veldig kjedelig med disse diagnosene men godt det finnes hjelp så en kan få en noenlunde hverdag ,bare pass på å ikke overdrive lenngden på turene når du er alene :=)

      1. Ja, det er fint der, og det er laget en veldig fin turvei langs sjøen i retning Madla. Så der anbefaler jeg dere å gå neste gang du er på disse trakter ♥
        Ja, jeg må være forsiktig. Sånn at jeg ikke går på en smell. Gikk langt i går, alene. Men hadde mange pauser underveis. Så da går det bra 🙂

      1. Tusen takk ♥ Ja, godt når det blir snøfritt. Her har vår snø forsvunnet for en god stund siden 🙂
        Fineste dagen til deg og dine ♥ Klem ♥

    3. Heier på deg som er så positiv og glad oppi alt du går igjennom❤
      Det er alltid moro å få bli med på turene dine i bilder😊
      Du finner så utrolig mange flotte steder å gå tur på .
      Klem ❤

      1. Tusen takk, så kjekt å høre ♥ Det er kjekt å gå tur, og mange fine områder her. Jeg blir av og til så lei av de samme turene, så forsøker å komme meg rundt litt. Flere steder jeg ikke har vært enda, så her er det bare å utforske 🙂 Jeg nyter alle livets små gleder. Da blir dagen god 🙂
        Klem ♥

    4. Den turen du gikk der er helt herlig 🙂 Liker meg veldig godt der ute selv, bare det å sitte ytterst på berget ved Sverdene er så skjønt! 🙂 Kjket å se deg på tur og såååå fine bilder!

      Ha en herlig dag 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

      1. Tusen takk ♥
        Ja, det er så fint der, og det er laget så bra til med god grusvei langs sjøen. Veldig idyllisk 🙂
        Fint å være der ved sverdene ja. Jeg liker det spesielt godt i solnedgangen 🙂 Men det har ikke blitt så mange solnedganger der for meg, så jeg satser på å få til noen nå denne sommeren 🙂
        Jeg ønsker deg også en herlig dag, det ser ut som at det kan bli litt sol mellom skyene 🙂
        Klem ♥

    5. Så utrolig flotte bilder! Det er skikkelig vakkert der du går på tur! Flott dame også! Jeg er veldig glad for å høre at du klarer å gå såpass lange turer. Glad på dine vegne. Bare pass på å ikke “overbalansere” (overdrive), slik at det blir ny nedtur. Men du har nok lang erfaring, og er vant til å kjenne etter på kroppen hvor mye du tåler. Jeg heier på deg! 🙂

      1. Tusen takk ♥ Ja, nå er jeg inne i en sånn type turmotiveringsrunde. Så da gjelder det å finne fine plasser å gå, som jeg ikke enda er lei av 😉 Jeg er også glad for at jeg igjen klarer det, å gå såpass lange turer. Det er jo min “jobb” det. En venninne av meg sier det. Å gå turer for å holde meg sånn noenlunde frisk ellers, er min jobb. Og nå må jeg jo. Hvis ikke forfaller jeg enda fortere. Kan fort bli for lang tur, så jeg må være flink å kjenne etter på dagsformen 🙂
        Klem ♥

    6. For en flott tur å gå! Selv om du må balansere litt mellom tur og seng, så tror jeg det gjør deg godt med ut å gå i fine omgivelser…

      1. Takk, ja det er en nydelig tur. Og jeg elsker turene mine. Og håper jeg klarer flere fine turer fremover 🙂 Det er god medisin med fine turer 🙂

    7. Mestring!!! <3

      Og så fine bilder fra turen din 🙂 Godt du kjenner det går fremover nå, Eva 🙂

      Lag deg gode dager 🙂

      klem

      1. Tusen takk ♥ Ja, dette er mestring. Så herlig å klare dette. Er skikkelig stolt nå 🙂
        Gleder meg over all fremgang, og at det går mot varmere tider.
        Herlige dagen til deg ♥ Klem ♥

    8. Vakkert og innholdsrikt, ble nesten litt misunnelig 😀 Spent på om våre tanker om tur i vest blir noe av.. det ser mørkt ut for i år i alle fall…. sukk… men da får vi lite på blogginnlegg som dine 😀 Tusen takk <3

      1. Ja, det er flott der 🙂
        Håper jo at det blir noe av turen dere tenker på. Selv om det akkurat nå ser litt mørkt ut. Jeg synes ting endrer seg så fort for tiden. Nye regler uke for uke. Litt vanskelig å henge med.
        Det skal nok komme flere blogginnlegg etterhvert, selv om dagene er litt opp og ned 🙂
        God Påske ♥

    9. Så glad det går bedre. Noen dager blir sikker vanskeligere enn andre, men du er flink til å posjonere ut og ta deg en hvil tenker jeg. Nydelige bilder ble det også. Nyt dagene. Diger klem fra meg 🙂

      1. Tusen takk ♥
        Ja, jeg synes jeg har blitt ganske flink til å balansere dagene, og hvile godt innimellom. Få til litt flere turer. Har ikke blitt mange turer denne uken. Men alle uker er ikke like.
        Ønsker deg en nydelig påske ♥ Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg