KLARER JEG 200 TURER?

Det å gå tur er viktig for meg. Viktig å få røre seg litt, viktig å få litt frisk luft, og viktig med synsinntrykket.
Det er turene som hjelper meg til å holde tungsinn og depresjon borte. Og spesielt nå på vinterstid når jeg er ekstra sårbar for disse. Kroppen sliter med å lagre D-vitaminer, så da er tilskudd av det vesentlig, pluss å gå tur, og aller helst i solskinn.

Da jeg begynte året 2018, ble jeg med i en utfordring om å gå så og så mange turer i løpet av året. Målet var 100 turer. Men ganske fort var det noen som kritiserte at turer under 4 km ikke kunne kalles tur, så da meldte jeg meg ut.
For meg med ME er turer over 4 km en utfordring ganske ofte, og jeg er ikke ute etter å ødelegge meg totalt. Jeg er bare ute etter å klare å holde den mentale biten av meg selv friskest mulig 🙂 Og det klarer jeg som regel bra med mine turer som gjerne er 2 km. Da har jeg oppnådd mitt mål, bare med å gå ut en liten tur.

Da jeg meldte meg ut av gruppen, begynte jeg å telle turene selv inne på Facebook. Hver gang jeg går tur, noterer jeg det ned i Facebookprofilen min.

Og i dag gikk jeg tur nr. 190 i år 😀
Jeg må innrømme at jeg er veldig stolt 😀

Det har vært lange perioder hvor jeg ikke orket å gå tur, og hvor helsa har sagt stopp. Men så har jeg perioder hvor jeg klarer det, og nyter å kjenne at jeg lever 🙂

I dag gikk turen rundt Stokkelandsvannet. Tidlig om morgenen. Jeg startet mens det var mørkt. Og innen jeg var ferdig med turen, var det blitt lyst.
Jeg går ikke så himmla fort. Det er jo ikke noen maraton. Men turen er over 4 km lang, så da velger jeg å bruke ca. en time. Og det gikk mindre enn en time i dag.

Det var ca. 5 minusgrader da jeg gikk turen, så litt av vannet har fått en tynn isskorpe på seg. Og det var helt blikkstille. Rett og slett nydelig ♥

En morgenselfie måtte også til. Jeg måtte forkaste den første jeg tok, for da var det for mørkt.

Koselig å gå forbi bebyggelse også denne måneden, hvor det er juletrær og lyspyntede hus over alt 🙂

Endene håpet jeg hadde med frokost til dem, men dessverre, det kommer nok noen andre litt senere 🙂

Det er mange fine motiver rundt vannet, og her kan man se at himmelen har fått et litt rosa skjær.

Frosten taler sitt tydelige språk.

Bekken renner ut i vannet, eller omvendt 😉 Alt etter hvor mye regn det er 🙂

På vinterstid, den våte delen av vinteren, så kan man vasse ut til denne benken og sitte og plaske med bena i vannet 🙂 Nå derimot, er det tørt. Men det ser litt kaldt ut, så det fristet ikke å sette seg.

Vannet er så stille at det nesten ikke ser ut som himmelen som speiler seg med sin rosa nyanse.

Her ser man det bedre 🙂

På slutten av turen går jeg forbi dette treet, og der hadde også frosten lagt sitt kalde dekke. Kunstnerisk og vakkert ♥

Litt av det som gjør turene så gode for meg, er når jeg kan knipse bilder underveis. Det er litt meditasjon i det. Jeg har mange stopp på veien. Og nettopp derfor er det mulig å gå disse turene, noen ganger lange, men oftest nokså korte. Hovedsaken er at jeg kommer meg ut, og opplever litt av verden en stakket stund 🙂
Jeg hadde tørnet gal om jeg ikke kunne gått ut på tur av og til 🙂

Så dette var tur nr. 190 i år.
Tror du jeg klarer 10 turer til innen året er omme?

Jeg skal forsøke, men om jeg klarer det, er det bare helsa som vet 🙂

Så da avslutter jeg dagen med å si takk for følget. Det kommer nok flere turinnlegg, men det blir ikke bare det. Må variere litt 🙂

Ha en god natt, og en god torsdag når den begynner ♥

#turglede #turblogg #utpåturaldrisur #natur #kaldt #klarvær

12 kommentarer
    1. dette var en knippe utrolig vakre bilder :=) nei å melde seg på et opplegg der en ikke får bestemme hva en skal betegne som tur hadde ikke jeg heller giddet være med på .
      Synes du har vært kjempeflinke eg og det er som du sier,viktigst å bare komme seg ut ,det er ikke lengde som betyr noe :=) 10 turer til ? rekner du handleturer også så tror eg nok du greier det :=) du er flink uansett da

      1. Tusen takk for det ♥
        Det var en virkelig fin tid å gå tur i dag, stille og kaldt vær 🙂

        Bedre ja å bestemme turlengden selv. Jeg tenker å telle turene mine til neste år også 🙂 Det er jo litt greit å faktisk se hvor mye jeg klarer 🙂

        Blir spennende å se om jeg klarer 10 turer til…det er jo enda et par uker igjen av året 🙂

        Kjekt å gå turer, og så blir jeg inspirert av dine og andres turinnlegg også 🙂 Det hjelper godt på 🙂

    2. Så utrolig ange fine bilder. Og så flink du er som kommer deg ut på tur. Jeg tror du klarer målet ditt. Skal heie på deg jeg.

    3. For noen utrolig vakre bilder! Litt irriterende at de er så store at jeg ikke får se hele på pc-skjermen min. Det er noe av det jeg ikke kan fordra på denne bloggplattformen! Alt for store bilder, og for lange spalter med tekst. Synes du er flink du, og en tur er en tur, enten den er 2 eller 10 km. Det er jo mye bedre enn å bare bli sittende!

      1. Tusen takk 🙂

        Ja, du sier noe….det skal jeg bli bevisst på, at spesielt de stående bildene ikke behøver å være så store. Man bestemmer jo selv hvilke størrelse bildene skal ha, og jeg har faktisk ikke tenkt på akkurat det at det kanskje blir for stort for skjermen. Takk for tilbakemeldingen om akkurat det 🙂

        Ja, tur er tur samme hvor lang den er. Viktig å komme seg ut litt og i bevegelse, selv om det ikke er lange stunden 🙂

    4. Så flotte morgenbilder da 💖 Vet du jeg har sluttet å melde meg inn i diverse grupper på Facebook, for det blir så ofte for mye grums der som endte opp i usaklige diskusjoner om uvesentlige ting. Lengden på turen har da ingenting å si, det må formen og kroppen avgjøre hvor land den skal være. Dessuten er det mye mer viktig å fokusere på at man faktisk kommer seg ut av døra. Jeg syntes du har vært ordentlig flink jeg, og er sikker på at du klarer de siste 10 turene også. Skulle du mot formodning ikke klare det, ja så kan du være stolt allikevel av det du har klart. Lykke til 😊

      1. Tusen takk 🙂

        Ja, jeg har sluttet å melde meg inn i så mye jeg også. Det ender ofte med at jeg melder meg ut igjen etterhvert. Så nå er jeg bare medlem der hvor jeg kanskje kan få litt nytte av det som er 🙂

        Jeg er så enig, lengden på turen har ikke noe å si…tur er tur, enten den er lang eller kort. Bare man kommer seg ut litt, så er mye gjort 🙂
        Og jeg er stolt, stolt over å ha klart så mye til nå i år 🙂

    5. Tur er tur..uansett hvor lang vel…Jeg sluttet å se på km da jeg ble så opptatt av å klare mer og mer…og DET klarer ikke kroppen min..Så jeg koser meg ute i sakte tempo..aner ikke hvor mange km…Men kan være ute alt i fra 30 min til 3 timer…Alt ettersom hvordan kroppen er, og hvor jeg går…Det burde jo være individuelt hvor mange km en tur regnes som..for vi har alle vårt å slite med……Syns du er super flink! og det er meditasjon og gå å se på naturen..få inn litt pent og kanskje fargerikt…det trenger sinnet vårt….Jeg tror du klarer 10 turer til..bare du ikke tenker km..men det å komme seg ut…Det er DET som teller….Kos deg med det…Flotte bilder!!

      1. Ja, enig, tur er tur uansett hvor lang den er 🙂

        Jeg ser ikke på kilometer, men har hengt meg opp i å nå et visst skrittmål i løpet av dagen. Det målet når jeg slett ikke hver dag, selv om det kun er 6000 skritt.
        Men skrittene kan likesågodt nås hjemme, mens man suser rundt og gjør ting i huset 🙂

        Jeg går mer som deg, i mitt eget tempo, og så kikker jeg etter fotomotiver. Og rett som det er må jeg stoppe og knipse litt. Fine pauser det 😀
        Som du sier, sinnet vårt trenger å se noe pent 🙂

        Tusen takk, ja, jeg har som mål å klare 10 turer til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg