KREATIV MED GLASS

For en tid tilbake startet en kunstner her i Sandnes å lage noen flotte lysestaker i glass. De er ganske store og kostbare å kjøpe.  Og jeg har virkelig hatt lyst på sånne. Kunstneren heter Line, og du kan besøke Facebooksiden hennes HER om du vil se alt hun har å by på av glasskunst, malekunst og annen kunst 🙂

En dag kom jeg på at jeg kan jo faktisk lage sånne selv også. Hvis jeg bare har riktig lim, og finner noe fint å sette sammen. Så jeg har trålet bruktbutikker blant annet, for å finne ting jeg kan bruke. Jeg har også vært i butikker som selger alt mulig dill av vaser og lysestaker osv., for å supplere litt. Jeg har begynt i en litt mindre skala. Altså, mine lysestaker er ikke så store. Og kanskje ikke like elegante heller, men det kommer kanskje an på øyet som ser. Mine lysestaker blir ikke så dyre. Jeg har ikke brukt store og dyre glassvarer, og jeg har heller ikke slipt kanter og sånt. Men jeg er faktisk ganske fornøyd likevel 🙂

Denne blå lysestaken var den første jeg laget. Alt dette har jeg kjøpt brukt. Og jeg ble relativt fornøyd til å være første forsøk 🙂

Sånn som det er nå, så har jo dette blitt en artig hobby. Det er jo begrenset hva jeg kan bruke dette til, men jeg kan jo gi bort i gaver og sånt.
Og det passer jo veldig fint i denne tiden vi er inne i akkurat nå.

Men noe må jeg så klart beholde selv. Litt fordi det passer inn hos meg, og litt fordi enkelte av gjenstandene kanskje har en spesiell verdi for meg. Enten affeksjonsverdi, eller noe som har gått litt i stykker, sånn at det ikke vises i en lysestake, men det ville være umulig å bruke likevel.

Et eksempel på det er denne lysestaken under her, som jeg har plassert på en ny hylle i gangen min. Den passet fint inn i farger og stil.


En av gjenstandene jeg har brukt her er et vinglass av sorten Furu fra Hadeland. Dette er en serie jeg samlet på, og som var komplett. Men så fikk et av glassene et skår i drikkekanten, noe jeg oppdaget til min store sorg for noen uker siden.

Men jeg hadde jo ikke hjerte til å kaste det. Så det ble stående på en hylle i stua, i påvente av gode idéer 🙂

Og så kom jo denne lyse idéen da, via Line.

Jeg må jo legge til at jeg har spurt Line hva hun bruker til å lime sammen delene? Hun bruker Superlim. Og jeg gikk til innkjøp av Superlim for glass, bare for å være helt sikker 😉 Det kan til og med vaskes i oppvaskmaskin. Ikke at jeg kommer til å gjøre det, men greit å vite 🙂

Tilbake til denne lysestaken. Furuglasset brukte jeg da i denne lysestaken. Og siden det var blankt la jeg oppi et par pyntekuler, for å gi det litt struktur.

Det kan jo kanskje bli litt mye og rotete med alt for mange mønstrete deler sammen, men akkurat på denne staken synes jeg det gikk relativt bra 🙂 Og jeg ble veldig fornøyd. Den står i gangen, og alle som kommer inn kan se den 🙂

Jeg har flere lysestaker som kommer til å forbli hos meg, i alle fall en stund. 

Disse to lysestakene i dette vinduet har jeg adoptert selv.

De har farger som harmonerer både med meg og med interiøret i rommet. Og rommet er stua mi. De er ikke like, da jeg ikke hadde nok deler til det. Men samtidig synes jeg det er fint at ikke alt er synkront.

Nå er ikke jeg noen interiørkjenner, men jeg liker å ha det lunt og koselig. Jeg er ikke av den minimalistiske typen heller, for da ville jeg nok ikke laget sånne type lysestaker. Det skal ikke være alt for mye dill heller. Greit å finne en god balanse 🙂

Etter jeg satte disse to i vinduet, har jeg tent lys nesten hver kveld. Det gir sånt trivelig inntrykk, og jeg storkoser meg med den følelsen av lys, varme og kos.

Flere lysestaker har det jo også blitt, men skjebnen deres er ikke helt avgjort enda. Egentlig ble jeg ferdig med julegavene, før jeg begynte å lage disse. Men mulig jeg gjør noen endringer i julegaveplanene. Det har jeg i alle fall mulighet til nå. Hvis ikke blir jeg sittende inne med en ganske stor mengde lysestaker. Og flere kommer det til å bli. For dette var kjekt 🙂


Fine med lys i også. Akkurat disse to er til telys. Da synes jeg det er finest med telys i blank kopp. Andre lysestaker passer best med kubbelys. Men det er jo alt ettersom form og uttrykk.

Sånn ser verkstedet mitt ut 🙂 Altså arbeidsbordet. Og det er tydelig at jeg kan lage mange flere lysestaker. Og det skal jeg også…litt etter litt 🙂
En kjekk hobby har det blitt 😀

Og så er det bra med gjenbruk, om man velger brukte deler.

Så lurer jeg på, er du minimalistisk i din interiørsmak, eller er du av sorten som koser deg med masse dill og dall og lune former?

#interiør #lysestaker #lyspynt #gjenbruk

20 kommentarer
      1. Ja, er mange gjenkjennelige saker her 🙂
        Limen har jeg kjøpt på Clas Ohlson. Det er loctite superlim for glass. Men finnes jo en mer generell også. Så dette får man kjøpt mange steder 🙂

    1. Du gode min, du har jo blitt en skikkelig glassmester! Herlige alle sammen. Nei, her hos meg er det ikke minimalistisk. Jeg har vel alt for mye framme enkelte ganger. Nå er det jul og da er det liv i hver krok. Takk for tipset. Dette var lekkert! Klemsiklem 🙂

      1. Hihi…glassmester ja 😉 Tusen takk 🙂

        Ja, kan fort bli for mye også. Jeg har klart å finne en balanse etterhvert. Men det er ikke så lett alltid 😉

        Klemmmmm 🙂

    2. dette var mange flotte lysestaker :=) fikk lyst til å prøve jeg også :=) så du skal se det dukker opp en eller to her også ut på nyeåret :=) og nei minimalistisk er jeg nok ikke nei :=) må ha det lunt i heimen akkurat som du

      1. Ja, lunt i heimen er viktig. Det er jo et bruksrom, ikke et utstillingslokale. Man skal kose seg 🙂

        Blir spennende å se glasskunsten din når du kommer i gang. Kjekt å kunne tipse til sånne kjekke ting 😀

    3. Hei
      Denne er en gøy hobby, og i uken som gikk handlet jeg inn lim, vaser, skåler osv.
      Jeg synes det er vanskelig å lime delene sammen. Hvordan starter du? Limen har jo lett for å renne ned vasen eller skålen, som setter merker. Glasslimen jeg kjøpte er helt flytende. Limer du en del dag 1, og limer neste del dag 2, eller limer du alt samtidig?

      1. Hei 🙂
        Ja, det er litt presisjonsarbeid dette her. Og jeg må innrømme at et par av tingene har noen av delene skilt lag. Det som er viktig er at alt er rent før du påfører limen. Og den må påføres kjapt og stødig, ikke for mye, for den renner jo litt som du fant ut, og så må delene tas sammen i god tid før limen tørkner. Og det går fort egentlig. Jeg renser alle limflater med rødsprit først, før jeg påfører limen. Og jeg limer sammen, og venter litt før jeg starter med neste del. Jeg pruker superlim, og da den som er egnet for glass. Jeg tror det ville blitt litt kjedelig om jeg skulle limt bare noe om gangen. Jeg liker å lage det helt ferdig når jeg først har satt meg ned. Veldig kjekt er det i alle fall 🙂
        Lykke til videre, håper det går lettere etterhvert 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg