KRIG OG MILJØ PÅ OBRESTAD FYR / WAR AND CLIMATE AT OBRESTAD LIGHTHOUSE

I går kveld fikk jeg være med en venn på en liten tur. Jeg er glad for at noen kommer og henter meg med ut iblant, sånn at jeg kan få luftet meg, og sett noe annet enn hjemmets 4 lune vegger.

Målet var Obrestad fyr ute på Jæren.

Obrestad fyr ligger ved Hå Gamle Prestegard, og på prestegården er det kunstutstillinger som gjelder. Og en kunstner har da altså plassert en aldri så liten installasjon på Obrestad fyr, i miljøets navn.

Last evening a friend of mine came and took me out to a little event. I am very happy someone gets me out sometimes, so that I can get to see something else than my own 4 walls at home.

The goal was to visit Obrestad Lighthouse in Jæren area.

Obrestad lighthouse is placed near Hå Gamle Prestegard (Hå old rectory), and there is a well known art gallery. And an artist has in that occation placed a tiny little installation at Obrestad lighthouse, in the name of climate.

 

Kunstverket heter Waiting for climate change, og er laget av den spanske kunstneren Isaac Cordall.

The piece of art is named Waiting for climate change, and is made by the Spanish artist Isaac Cordall.

 

Og det er altså en knøttliten mann som står på en høy påle, og skuer utover havet.

It shows a tiny little man at the top of a pole, looking out over the sea.

 

Jeg var jo ganske heldig med tidspunktet. Store rosa skyer i solnedgangen 🙂

I was pretty lucky with the timing too, as it was sunset, and big pink clouds colored the sky 🙂

 

Her vises fotodama som knipser den lille mannen veldig ivrig.

Here showing the photolady who photographs eagerly that little man.

 

Og så ett bilde i retning fyret 🙂
Og her vises at jeg har fått den gamle mobilen min til å virke igjen. For den nye har ikke kommet enda. Det krevdes iherdig gjenoppliving, men jeg klarte det. Den er lunefull da, så mye som ikke virker lenger. Men kameraet virker i alle fall ♥ Så her i innlegget er det bilder både fra mobil, og fra mitt nye Canon kamera.

And then with the lighthouse in the background 🙂
And btw, I got my old phone to work again. Because the new one hasn’t arrived yet. It demanded lot of work to get it back to life, but I made it, even though not so much working. However, when the camera is working, I am happy ♥ So here I have photos from both phone-cam, and from my new Canon camera.

Men det var ikke bare spanske kunstnere som hadde fått sin egen lille utstilling på Obrestad fyr. Tyske soldater har også fått utfolde seg.

But it wasn’t just Spanish artists that had an exhibition at Obrestad lighthouse. German soldiers was allowed to have an exhibition too.

 

Jeg tenker nok at disse tyske soldatene fra 2. verdenskrig aldri hadde sett for seg at de skulle få sin egen lille utstilling 70-80 år inn i fremtiden. Men det fikk de jammen 🙂 Og utstillingen forteller jo litt om hvordan de hadde det, hvordan det så ut, og det forteller jo en viktig historie
Utstillingen er inne i en av de mange bunkersene som finnes i området.

I bet these German soldiers from 2nd World War never imagined they would have their own exhibition 70-80 years in the future. But that’s what they got 🙂 And the exhibition tells how their life was at Obrestad lighthouse during the war. How it looked like here, and it altså tells an important story, that we should never forget.
The exhibition is placed in one of the many bunkers the Germans built during the war. 

 

Ikke store rommet, men veldig fint laget til, og interessant å se disse bildene.

Not so big room, but nicely set up, and interesting to look around and learn from these photos.

Så da fikk kvelden i går et kulturelt og historisk innslag for meg. Og det var veldig kjekt.

Then last evening got both a cultural and historical content for me. And it was a good event.

Er du interessert i miljø, kunst og historie?

Are you interested in climate, art and history?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg