LESEGLEDE: ALLE BLOMSTENE I PARIS

Jeg fikk en bunke med bøker av Mariann – Lillasjel. Hun er jo en ivrig lesehest, og skriver og omtaler masse bøker. Jeg har aldri klart å holde tritt med hennes lesetempo.

Så da jeg fikk denne bunken med bøker, hele 14 stk., så falt valget mitt på å først lese “Alle blomstene i Paris” av Sarah Jio. Jeg har fra tidligere lest 3 av hennes bøker.

Og vet du, denne gangen tror jeg at jeg gikk lesetempoet til Lillasjel en høy gang, for jeg begynte på boken på søndag ( forigår), og ble ferdig mandag ( i går). Så altså 2 dager med leseglede 🙂

Jeg satt med nesen i boken nesten hvert våkne øyeblikk 😀 Og jeg syntes denne historien var rørende og fin. Den fineste av de bøkene jeg nå har lest av denne forfatteren.

Jeg liker veldig godt historie. Og i denne boken er det jo blant annet gjenkjennelig historikk fra 2. verdenskrig. Og selv om fortellingen er oppdiktet, får man likevel føle frykten og fortvilelsen som var den gangen.

I boken får vi følge Caroline, fra nåtiden, og Céline fra krigsårene. De har hver sine historier, som likevel veves inn i hverandre. Jeg synes overgangene fra begges historier er laget veldig fint til. Enkelte ganger når jeg leser historier om 2 personer samtidig, kan det føles litt rotete, men her i boken føltes det ryddig og naturlig.

 

Jeg tror at man må være i riktig sinnstemning for den boken man velger å lese. F.eks. for meg selv, hvis jeg er nedfor og smådeppa, så er det ikke bra for meg å lese en tung og noir (mørk) bok. For da blir jeg ordentlig deprimert. Det har jeg erfart.

Jeg tror denne gangen var bokvalget mitt helt riktig for sinnstemningen. Jeg er nysingel, og har jobbet meg gjennom flere måneder med kjærlighetssorg. Og det å lese denne boken, som inneholdt både historikk, menneskeskjebner og kjærlighet, det passet helt utmerket akkurat nå. Som om jeg endelig klarer å se at jeg nå står foran en ny begynnelse selv. Alt håp er ikke over.

Og det å lese noe romantisk, det gjorde litt godt. Jeg trengte å drømme meg litt inn i en annen verden nå, en verden som er litt mørk, men som ender lyst til slutt 🙂

 

 

Historien til disse to kvinnene er høyst forskjellige, men de foregår i samme by i to forskjellige århundrer, og med vidt forskjellige utfordringer. Absolutt verdt å lese om du liker denne typen bøker 🙂

10 kommentarer
    1. Så koselig ut med bok og strikketøy 🙂 Lurt å velge lesestoff etter hvordan man har det og føler seg..noen ganger er det deilig å bli litt oppmuntra..andre ganger kan det være godt å kjenne på vonde/tunge følelser… Klem og fin dag videre <3

      1. Ja, det er helt sant det 🙂 Og jeg koser meg med disse tingene, og nå for tiden har jeg nok bruk for litt romantikk 🙂
        Har begynt på en ny bok fra bunken nå, antakelig uten særlig mye romantikk. Og det er bra det også 🙂
        Fine dagen videre til deg og, og god klem ♥

      1. Du leser jo veldig mye vet du, så du har et bredere utvalg å være litt kritisk til. Og det er en bra ting synes jeg. Og så har kanskje ikke du behov for den kjærlighetsbiten som jeg har behov for akkurat nå. Det var faktisk akkurat passe mengde kjærlighet i boken, ikke for mye, og ikke for lite 🙂 Tusen takk for boken ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg