LESEGLEDE – ILDKORSET

Nå i disse virustider med karantener og mye hjemmetid er det jo en fin ting å rømme litt fra virkeligheten ved å fordype seg i en bok. Så hvis du har en bok liggende du ikke har lest, så kan jo det anbefales.

Jeg har mange bøker liggende som jeg ikke har lest. Og enda flere jeg har lest. Så jeg vil ikke slippe opp for lesestoff på en stund.

For en tid tilbake var jeg på loppemarked, og der gjorde jeg noen gode bokkjøp. Blant annet kjøpte jeg en komplett pocketbokserie. Du vet disse serieromanene som enkelte rakker ned på fordi det ikke er “ordentlige” bøker.

Det ER faktisk ordentlige bøker, selv om de er skrevet i serieformat.

Det fine med de serieromanene er at de er proppfulle av historie. Og jeg liker historie. Mye av historien får meg til å være glad for at jeg lever i dag. I dag hvor vi har medisiner for det meste, og hvor forskning og smarte mennesker har gitt oss muligheter til så mye, og ikke minst, hvor likestillingen har fått innpass.

Å fordype seg i serieromaner gir et innblikk i hvordan livet var før i tiden.

Akkurat nå for tiden er vi jo i en krisesituasjon, og det er egentlig nesten litt gjenkjennelig når jeg tenker på alle de seriene jeg har lest med handling fra ordentlig gamle dager.

Serien jeg kjøpte på loppemarked var litt ekstra kjekk synes jeg, for der ligger deler av handlingen på Jæren. Jeg bor jo selv på Nord-Jæren, men i boken bor de på Slettelandet på Jæren, altså litt lenger sør, hvor landskapet er helt flatt 🙂 Såvidt jeg vet, er stedsnavnet eller betegnelsen oppdiktet, men det gjør ikke noe, for jeg kjenner jo så utrolig mye igjen når jeg leser.

Serien heter Ildkorset, og er skrevet av Frid Ingulstad. Det er noen år siden den ble gitt ut, men det gjør ikke noe, for handlingen i boken er lagt til midten av 1600 tallet.

 

Jæren, 1647: Sytten år gamle Marine lever i angst for sin egen stefar, som kveld etter kveld smyger seg inn på jentekammerset og tvinger seg på henne. Marine frykter at hun er med barn, men har ingen å betro seg til. Skammen er stor, og loven er streng. Kan gamlepresten hjelpe henne med sine forbudte svartekunster – eller må Marine bekjenne sin synd og ta straffen?

Ildkorset er en serie preget av drama, lidenskap og en forfatter med et stort hjerte.

Serien er på totalt 12 bøker.

Forfatteren selv har aner fra dette området, og har basert historien på hendelser som skjedde på denne tiden. Og på denne tiden skjedde mye sånt. Dødsstraff for både det ene og det andre, og på de mest forferdelige måter. Og i bunn og grunn kunne man ikke stole på noen. For om noen hadde et horn i sida til deg, så kunne baksnakkingen få helt forferdelig konsekvenser, som kunne ende med døden.

Igjen, til tross for coronoavirus og krig og elendighet, så er jeg fortsatt glad for at jeg lever i nåtiden. Jeg hadde passet dårlig til å leve på 1600 tallet. Det er nå helt sikkert. Men så er vi jo veldig tilpasningsdyktige vi mennesker også da, så det hadde helt sikkert vært mulig likevel 🙂

Ved å lese denne serien på 12 bøker, får jeg et innblikk i historie, i talemåte, i skikk og bruk, i byggeskikk, og i forskjellen mellom fattig og rik, og ikke minst mellom mann og kvinne. Veldig interessant. Det å lese faktabøker kan være interessant nok, men enda mere interessant når det veves inn en handling i faktaene. Da får jeg en krok å henge alt på, og ting blir mer forståelig.

Konsekvensene for hovedpersonen, Marine, som er helt uskyldig i det som skjer, er forferdelige, og hun tvinges til å finne alternative måter å ha en tilværelse på.

Siden jeg hadde alle bøkene i serien, kunne jeg jo lese dem fortløpende, uten å måtte vente over en måned på neste bok. Og jeg leste, og leste, og storkoste meg. Så denne kan jeg absolutt anbefale om du skulle ha muligheten til å lese den.

Og om ikke, så finnes det så mye annet kjekt å lese også. Og nå har vi vel gjerne tid til litt lesing i disse dager 🙂

 

Jeg har også en lesegruppe på Facebook om du skulle ønske å ta en kikk innom og gjerne bli medlem 🙂
Leseglede!

6 kommentarer
    1. Jeg elsker serier av den typen jeg også. Har et par liggende her . Så jeg går heller ikke tom med det første 😊
      Den du leser nå har jeg ikke lest.

      Det er veldig godt å kunne grave seg ned i noe annet enn dagens hverdag noen ganger ❤
      Ha en fin dag😚

    2. Blir mest å bla litt i blader for meg..men varer denne krisa lenge skal jeg se om jeg begynner på ei bok også 🙂 Ikke lest serien du skriver om her.. men har lest Sagaen om Isfolket..den likte jeg godt 🙂 Klem <3

    3. Det jeg liker best med å lese bøker er nettopp det med å få et innblikk i og litt innsikt i andre menneskers tilværelse og liv. Når jeg har lest ei bok, må jeg gjerne “fordøye” den, og da kan det gå noen måneder til neste bok… 😀

      1. Ja, det er noe med det å se hvordan andre har det, og fordype seg litt i det. Jeg trenger ikke lange tiden på å fordøye, for det er rett over på neste bok. Men jeg bruker gjerne litt tid når jeg leser, sånn at jeg leser en stund i kveldinga for eksempel. Det kommer litt an på boken da 🙂
        Jeg kommer fra en veldig leseglad familie ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg