LESEGLEDE: SJASMINSØSTRENE

Når Melanie’s forlovede havner i koma etter en alvorlig bilulykke, drar Melanie på besøk til bestemoren og oldemoren, som driver klesmuseum i et gammelt slott. Der henter hun seg inn igjen, og får samtidig innblikk i oldemorens fortid fra barndommen og frem til dags dato.

Sjasminsøstrene” av Corina Bomann er en bok i sjangeren hvor nåtid møter fortid. Da jeg begynte å lese var jeg bittelitt forutinntatt. For jeg har lest så mange sånne bøker etterhvert, og jeg tenkte at dette etterhvert begynte å bli litt kjedelig.
Men så er det litt sånn, at hver historie har sin egen lille vri, og denne boken ble ganske fort spennende og engasjerende.
Av og til når jeg leser sånne bøker, blir jeg litt forvirret over hoppingen fra de forskjellige tidsepokene. Men i denne boken gikk det helt smertefritt. Det var oversiktlig og lett å lese.

Denne historien blir fortalt til Melanie av oldemoren, Hanna. Hanna har ikke fortalt historien til noen, fordi den er opprivende, og et tilbakelagt kapittel. Men Melanie sliter med sine ting etter forlovedens ulykke, og historien bergtar henne, og gir henne etterhvert et nytt syn på sine egne tanker og problemer.

Fortidens reise starter i Saigon, fortsetter til Hamburg, så til Berlin, deretter til Paris, og så tilbake til Berlin igjen.

Det er dramatikk, fortvilelse, fattigdom, nød, sterke personligheter, livsvilje, kjærlighet, suksess, sorg, vennskap og familie. Alt man kan begjære.

For meg ble dette en bok jeg gledet meg til å lese i hver gang jeg hadde anledning til det. Det er ikke alle bøker som gir en sånn følelse. Men man får jo både historikk, dramatikk og høyaktuelle tema i denne romanen. Og sånt liker jeg. Da blir jeg engasjert.

Referat fra Cappelen Damm:
“Melanies kjæreste har vært utsatt for en bilulykke og ligger i koma. Utslitt og nedbrutt bestemmer Melanie seg for å hvile ut hos bestemoren og oldemoren som bor på et gammelt slott ikke langt fra Berlin. Oldemoren bestemmer seg for å fortelle sin egen dramatiske historie.

Hannah, som var datter av en vietnamesisk diplomat i tjeneste hos franskmennene, flyktet etter farens død fra Saigon sammen med stesøsteren Thanh, da moren og stefaren ville gifte henne bort. Skipet blir kapret på vei mot Europa; Thanh forsvinner, og Hannah ender som prostituert i Hamburg. Hun klarer å flykte og kommer til Berlin, og senere til Paris der hun blir hattemaker.

En rød tråd gjennom hele historien er Hannahs sorg over å ha mistet bestevenninnen og stesøsteren Thanh, og hennes stadig like levende håp om å oppspore henne og gjenforenes med sjasminsøsteren sin.”

En bok jeg gjerne anbefaler videre ♥

 

#sjasminsøstrene #bokomtale #leseglede #bokglede

10 kommentarer
      1. Ja, når man leser mange nok av sånn type bøker, så blir det liksom ikke så nytt lenger. Men storyen her var ganske interessant, og litt annerledes 🙂

    1. alltid greit med en annbefaling om boken er god :=) godt du koste deg med boken.Nå har jeg hatt en særdeles lang lesetørke ,men har en bok liggande til bobilsesongen er i gang :=)en krim som jeg fikk i julegave,krim er ikke min greie,men har lovet min sønn å lese og gi boken en kjangs,jeg kan jo bli overasket :=)

      1. Ja, når boken er god, så sier jeg det. Men det betyr jo ikke at andre mener det samme da 🙂
        Lesetørke kan jeg også ha, men da blir det litt sånn at jeg leser en del mindre enn normalt. Har uansett alltid en bok på gang 🙂
        Jeg elsker selv krim, men det er jo forskjell på de historiene også. Liker best krim av sorten med litt spenning, hvor man kan gruble litt, og ikke så mye blod. Lurer på hvilken bok det er du fikk av sønnen din?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg