LETTLURT?

På det store nettet lurer mange farer. All slags type svindel, og andre lurendreierier.
I tillegg finnes også nett troll. De er kjent for mange bloggere og andre som våger å stikke seg frem litt. Jeg har så langt vært forskånet for dem, heldigvis, og bank i bordet!

Svindelforsøk er vel det de fleste av oss utsettes for rimelig ofte. Og det skjer enten man stikker seg frem eller ei. Det gjelder å være våken for dette, og ikke la seg lure. Men selv det mest oppegående menneske kan bli lurt. Det forekommer jo flere og flere metoder for å lure intentanende og godtroende mennesker.


Jeg føler meg ikke så lettlurt.

Det mest vanlige har vel vært å appellere til kjærligheten. Og akkurat det er det vel vi kvinner som er mest offer for. Velkjent er vel scenariet med amerikanske menn som gjerne er i forsvaret eller noe annet tøft. Og hvis man ikke er våken da, så skjønner man ikke at den amerikanske offiseren mest sannsynlig er en person av en helt annen opprinnelse, stasjonert i et helt annet land, som er ute etter å få deg på kroken, for deretter å lure masse, masse penger av deg.

Da dette var nokså nytt, bet jeg nesten på. Jeg var i en sårbar posisjon, og veldig sulten på oppmerksomhet og omsorg. Og jeg var i kontakt med folk fra hele verden. Det var mitt nettverk den gangen. Jeg kom meg ikke ut på noe, jeg var låst hjemme i min egen slitne verden, og da var nettet min arena for å ha kontakt med mennesker. Og når man er såpass utadvendt som jeg var da, så er det lett å bli forsøkt lurt av lurendreiere.

Mannen som den gang tok kontakt, var angivelig britisk, og stasjonert i en eller annen jobb i Afrika en plass. Samtalen var jo hyggelig, som den har vært med folk flest jeg har hatt kontakt med.
Plutselig en dag tok han kontakt, og fortalte at det hadde vært innbrudd på hotellrommet hans. PC, mobil, lommebok, alt var stjålet. Og så lurte han på om jeg kunne hjelpe ham til han hadde fått ordnet betaling fra firmaet? Om jeg kunne sende ham noen penger rett og slett….

Nei, det kunne jeg ikke. Og ikke ville jeg det heller. For min første tanke var at om jeg hadde vært på jobb, og noe sånt skjedde der jobben hadde plassert meg, så var det arbeidsgiver som skulle hjelpe med sånt. Sånn fungerer det jo tross alt nokså godt hos oss i vårt land. Så dette sa jeg til ham.
Og så kom en lang utredning om hvorfor arbeidsgiver ikke kunne bistå med øyeblikkshjelp.
Ganske fort var det en liten stemme i mitt indre som sa at dette måtte være forsøk på lureri.

Og på den tiden hadde jeg ikke hørt om dette før, så jeg visste ikke noe om at dette skulle bli en farsott av stor skala.

I ettertid da jeg ble oppmerksom på at det ble mer og mer av dette, så har jeg i alle fall funnet ut at jeg ikke er spesielt lettlurt.

Det siste nye er forespørsler om å bli sugar babes.

Jeg holdt på å le meg ihjel da første meldingen dukket opp på Instagram for en tid tilbake. Jeg, godt voksen, 53 år gammel, som sugar babe? Ja, du kan tro….. Jeg skulle få betalt 5000 dollar i måneden. Og jeg trengte ikke å sende nakenbilder eller andre ting med intimt innhold. Jeg skulle bare være en god venn og samtalepartner.

Jo, jeg skulle mer enn gjerne tjent 5000 dollar i måneden. Men det er noe som heter “easy come, easy go”. Og i dette tilfellet er nok det så absolutt tilfellet 🙂 Jeg tipper at pengene hadde forsvunnet fra min konto, istedet for å gå inn på min konto. Så best å holde seg på den sikre siden, og ikke gå på sånne ting som virker for godt til å være sant. For oftest er det akkurat sånn, for godt til å være sant!

Til dags dato har jeg enda ikke blitt lurt. Men alle meldingene jeg får på Instagram forteller meg at det er mange som gjerne vil forsøke å lure meg. Heldigvis kan man la være å åpne dem, og aller helst slette dem så fort som råd er.

Noen går dessverre i fella deres, og det er uhyre trist, for det betyr bare at det er marked for dem som holder på med sånt.
Menn får sikkert helt annen type henvendelser og forsøk på å bli lurt kan jeg tenke meg. Så det er en trist verden sånn sett.
Det gjelder å være våken og bruke sunn fornuft i dette nettverket av alt mellom himmel og jord.

Har du blitt lurt eller forsøkt lurt noen gang?

16 kommentarer
    1. godt du ikke har gått på limpinnen ,nei jeg har ikke blitt lurt,men jeg får nesten daglig venneforespørsel fra utenlandske menn ,kapteiner og ofiserer ,jeg bruker å slette alle som en uten å se på siden deres ,for jeg har uansett min mann jeg

      1. Ja, du har uansett din mann, så det er jo en god trygghet. Jeg får også det, venneforespørsel og kontaktforespørsler. Og jeg ignorerer det hele. Kan ikke holde på sånt. Det tar mye energi. Så de får nå bare styre på 🙂 Men leit at så mange lar seg lure. Det er derfor det er så mye sånt.

    2. Jeg har vært utsatt for både nettroll og svindel, men ikke latt meg lure. Har blitt hacket på konto og pengene mine forsvant, men det fikk jeg tilbake fra banken. Når det gjelder menn som lurer kvinner, jeg kjenner noen slike kvinner, i Tunisia er det nærmest industri å lure norske kvinner. Der står de klare på hotellene da de for beskjed fra hotellet om single damer. Et vanvittig syn. Gigoloer, som egentlig er horebukker (mannehorer).

      Nylig møtte min samboer ei dame som ikke ønsket leve mer fordi hun hadde så stor gjeld at hun aldri vil kun komme ovenpå på noen måte whatsoever. Hun har sendt millionbeløp til en slik mann hun hadde fått kontakt med. Personlig skjønner jeg det ikke, spesielt når det går over tid og en sender penger, og sender enda mer penger, og tar opp lån og sender og en burde skjønne hvor det ender.. men så er det mye jeg ikke skjønner i denne verden. Ha en fin dag 🌹

      1. Ja, det med nettroll er en skikkelig uting. Og svindel likeså. Men bra du ikke har latt deg lure du heller.
        Det å bli hacket, det hørtes ikke greit ut. Min store frykt det. Men godt det ble ordnet av banken, og at du slapp å tape noe.
        Jeg har hørt om de afrikanske landene ja, og de gigoloene der. Kunne aldri drømt om å reise dit med sånne tilstander. Men det er nok mange som lar seg lure litt der ja, ensomme kvinner som hungrer etter oppmerksomhet.
        Så utrolig leit å høre om hun som samboeren din møtte 🙁 Jeg kan heller ikke skjønne hvordan det går an, å liksom bare sende avgårde pengebeløp i det uendelige.
        Det der hadde jeg ikke gått med på selv. Men jeg kan ikke dømme noen for å la seg lure heller. Det er nok kanskje litt ensomme mennesker da. Jeg forstår det ikke likevel. Men, det er ikke alt jeg heller tror det er meningen jeg skal forstå 😉 Så da forstår jeg det jeg vil 😉
        Ha en herlig fin kveld ♥

    3. Huff ja! Disse svindlerne blir mer og mer frekke, og det gjelder å være oppmerksom. Foreløpig har det gått greit, men jeg er mistenksom av meg, og dobbeltsjekker alltid maildaressen når jeg får en mistenkelig mail.

      Hvis jeg får en mail f.eks. fra banken min som det står .com på er det svindel, fordi de bruker alltid .no på sin mailadresse.

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, man skal ha tunga bent i munnen for å unngå all svindelen. Men jeg tenker at de fleste av oss er oppegående mennesker, og det er viktig å ha en naturlig skepsis på lur, så klarer man å unngå det verste.
        Men likevel kan man bli lurt.
        Godt du er obs på det med mailadresser og sånt, veldig viktig poeng!
        Ha en herlig fin kveld ♥
        Klem ♥

    4. Jeg kjente noen som ble nesten lurt som deg. Heldigvis oppdaget hun det før det ble for sent. Det er mange i Instagram som prøver å få kontakt, men jeg bry meg ikke om dem.

      1. Ja, heldigvis mistenkte hun nok at det var noe rart med situasjonen 🙂
        Instagram ja, der er det hele tiden noe mas. Men jeg ignorerer maset selv også, så går det bra 🙂 Det er godt vi er oppegående mennesker 🙂

    5. Ja det er mange nok som blir lurt …. trist rett og slett…. og på instagram florerer det av meldinger. Jeg bare ignorerer det. Blir litt irritert over hvor påtrengende mange er, med kommentarer og slikt… for jeg liker meg på instagram og tenker fortsette være der 🙂 Så jeg prøver å slette unna forespørsler og lar kommentarer stå uanmerket 🙂

      1. Ja, det er veldig trist at mange blir lurt. Og instagram er tydeligvis et enkelt mål, for der får jeg også utallige forespørsler og meldinger hver eneste dag. Jeg ignorerer også, for det tar for mye energi å irritere seg over det. Men jeg sliter med å forstå at mange går på det der.
        Om jeg får kommentarer jeg ikke liker fra fremmede menn som….. Ja, da sletter jeg de kommentarene. Jeg er ikke deres venn. Så vi tenker nokså likt der du og jeg 🙂
        Vi får bare ignorere, og håpe at mange flere blir bevisste på dette 🙂

    6. Det mangler ikke på tilbud og venneforespørsler på insta nei. Men heldigvis er jeg ikke så lettlurt, og som flere sier, jeg har en mann allerede 😄
      Har sett program med høyst oppegående damer som har latt seg lure til å sende penger, så i sårbar situasjon og behov for at noen “ser” en så kan nok mange la seg lure dessverre. Greit at de tør å stå fram så kanskje andre ikke gjør det sammen ☺

      1. Ja, du er heldig som har en mann ♥ Men jeg tenker også at ikke du heller er så lett å lure.
        Jeg har også sett sånt i TV programmer. Og det er jo viktig at det kommer frem, både for å advare, men også for å vise at det faktisk skjer.

    7. Jeg er i grunnen ganske så skeptisk av meg..og det er bra i disse sosialemedier tider.. Får jo en del meldinger i innboks på IG av både “leger og offiserer”..hehe…men svarer aldri på slike meldinger.. Ikke så rart at noen kan la seg lure om di er i en sårbar livssituasjon.. men uansett må man være våken hele tiden.. for det finnes mange måter en kan bli svindla på..eller få spam o.l.. Klem og fin helg til deg <3

      1. Ja, det er en skummel verden sånn sett, for på alle kanter lurer svindelfarer. Til og med via telefonen.
        Jeg svarer heller aldri på sånne meldinger, samme hvor flotte titler de har de som skriver. Åpner dem ikke heller. Best å være våken ja, og oppmerksom på alt som foregår.
        Klem og god helg til deg også ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg