LITT RUFSETE I KANTENE

God morgen, eller formiddag, alt ettersom. Det er jo litt forskjell på hva som er morgen for de enkelte. For meg er det morgen mellom 7 og sånn cirka10. Men nå for tiden har jo solen forlengst stått opp når jeg står opp, så de fine soloppgangene må jeg nok se langt etter, med mindre jeg ikke har en søvnløs natt.

Tulipanene mine som jeg kjøpte en stund før påske, har blitt rimelig rufsete i kantene nå. Og de illustrerer faktisk godt hvordan jeg føler meg hver eneste morgen når jeg står opp. For oftest føler jeg meg trøttere og mer sliten når jeg står opp, enn når jeg går og legger meg, selv om jeg var sykt trøtt da også.

Og sånn er det jo med mange av oss med ME. Og ja, du vil kanskje si at alle er jo trøtte med det samme de våkner. Og det er jo sant. Det tar kanskje litt tid å gni søvnen ut av øynene. Men etter en kopp kaffe, og litt frokost, og en tannpuss, så føles det nok ikke så ille lenger.

Batteriet til en frisk person er ladet opp til 85-100% i løpet av natten. For meg med ME er batteriet ladet opp til sånn ca. 25-30% vanligvis.

For meg med ME, og jeg vet mange som meg, så er det å stå opp en prosess som tar mange timer. Jeg våkner opp, og føler meg syk, helt inn til margen. Hver morgen. Det er sånn at jeg lurer på om jeg bare burde bli liggende? Men så er jeg jo så redd for å gå glipp av noe, så jeg kommer meg opp, og tenker at jeg kan jo legge meg nedpå litt senere. Og noen ganger må jeg jo det også. Men oftest holder det å ha et rolig tempo hvis dagen viser seg å fortsette like dårlig. Og det gjør den noen ganger. Mens andre ganger kvikner jeg til etter noen timer.

I det siste synes jeg morgenene har blitt verre. Jeg våkner hver eneste morgen med en skikkelig uggen følelse i kroppen, sår i halsen, og med hodepine. Det har vært sånn i flere måneder nå. Ikke bare den vanlige utmattelsen og stive muskler, men også hodepine og sykdomsfølelse. Og feber. Hver morgen.

Feber er noe jeg i perioder har hver dag uansett, så den reagerer jeg ikke på. Den kan svinge flere ganger i løpet av dagen, og det er helt normalt. Og for mange år siden, til og med før jeg begynte å bli syk, ordentlig syk altså, så våknet jeg alltid med feber om morgenen. Jeg husker jeg skulle opereres en gang, en planlagt operasjon, og var innlagt på sykehuset. Og hver morgen ble temperaturen målt. Og hver morgen sa de at operasjonen måtte utsettes, for jeg måtte være feberfri. Jeg forsøkte å forklare dem at feberen har jeg hver morgen, men jeg er ikke syk, den forsvinner når jeg har kommet meg i gang. De ville ikke høre på meg, men etter noen dager fant de ut at de skulle teste dette. Og de fant at jeg hadde rett. Og så ble jeg operert. Men det ble jo noen dager på sykehuset i forkant da, helt unødvendig.

I det siste har jeg tenkt at jeg kanskje allerede den gangen var begynt å bli syk? For det var jo litt rart med den feberen. Og feber er noe jeg har slitt med på varierende vis helt siden den gang. Nå om dagen skulle det nok vært vanskelig å utføre en operasjon på en feberfri Eva, da må man være kjapp i alle fall. For temperaturen svinger fra øyeblikk til øyeblikk.

Så her sitter jeg, og venter på å finne ut hvilken dagsform denne dagen vil gi? Solen skinner gjennom skitne vinduer, og formen er heldigvis litt stigende. Hodepinen begynner å letne, og det gjør den såre halsen også. Så om en times tid vet jeg det mer sikkert hvordan dagsformen denne dagen vil bli?

Jeg håper den blir sånn:

Men mest sannsynlig blir den sånn:

Sånn føles det i alle fall nå at det vil bli. Litt rufsete i kantene, rett og slett 🙂

Dagene er svært varierte. Og det vemmeligste er at hver dag starter med en mistanke om corona. Har jeg kanskje fått corona? Nei, jeg har jo hatt det sånn i mange måneder, faktisk siden lenge før corona kom til Europa. Men det er vemmelig, fordi nå er den jo kommet til Norge, og plutselig en dag kan det være min tur. Og så tror jeg bare at det er den vanlige dagsformen.

Uansett, jeg håper alle får en coronafri dag ♥ Og ME fri også. For dette er slett ikke noe stas å være belemret med 🙂

Ta godt vare på deg selv og dem rundt deg ♥

10 kommentarer
    1. Du er både go å fin selv om du er lit rufsete i kantene 🥰
      Håper du får en fine dag go klem til deg fineste kjæresten min ❤💑❤

    2. Å, akkurat sånn så tulipanene ut her også i dag, så jeg kastet dem. Høres ikke godt ut slik du har det hele tiden, men litt rart å lese også for jeg kjenner meg litt igen. Dette med å føle meg syk når jeg våkner og aldri føler med opplagt og våken. Ikke minst dette med feber og hodepine. Har slitt med dette en god stund men jeg har jo ikke ME, så vidt jeg vet ihvertfall. Håper dagen din blir god! Klem til deg 🙂 <3

      1. Ja, mine tulipaner skal også kastes, når jeg orker å faktisk gjøre det 🙂
        Huff, leit å høre at du også sliter med lignende ting. Kanskje du har ME du også, bare at du ikke har fått noen diagnose på det. Og så er det jo mange sykdommer som kan gi lignende symptomer. Så aldri godt å vite. Men jeg unner deg det ikke. Skulle ønske vi var friske og raske alle sammen ♥ God klem ♥

    3. Stilige bilder av di rusete tulipanene da..men ikke greit å være i dårlig form 🙂 Jeg skønner deg jo god.. for jeg er heller aldr i skikkelig god form..men noen perioder er ekstra ille.. Jeg har slitt mye i vinter med hodepine og uvellhet..men den siste uka har jeg hatt en liten opptur…bare å håpe den varer lenge… Gode ønsker og klem til deg <3

      1. Ja, det er nesten litt kunst i seg selv når tulipanene begynner å bli litt utgått på dato 🙂
        Så herlig at du har en liten opptur, det unner jeg deg veldig. Jeg har slitt selv, og sliter fortsatt, men satser på at sommer og sol vil hjelpe litt en stakket stund 🙂
        Gode klemmer til deg og ♥

    4. Sår hals av og på er ganske vanlig når man har ME, i tillegg til feber av og på, og mange andre symptomer… Håper vårsola gjør deg godt og lader batteriene dine raskere enn slik det har vært i det siste! Bamseklem ❤

    5. Der satte du ord på hvordan jeg også har det og tenkt de samme tankene. Ønsker deg en så god dag som du kan ha. 😊👍🌹

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg