LYKKEN ER….Å BEGYNNE Å LEVE IGJEN

De siste månedene har vært en kamp. En ordentlig kamp. Kampen for tilværelsen, rett og slett. Ja, ikke sånn som i TV programmet Farmen. Men likevel, et slit har det vært.

Det hele begynte med at jeg fikk min 2. dose bremsemedisin for to måneder siden (medisinen er for å bremse utviklingen av MS).

Etter det gikk livet mitt helt i dørken.

Kort fortalt, så fikk jeg en reaksjon på bremsemedisinen. Og jeg ble veldig syk. Og samtidig som jeg forsøkte å leve, og i alle fall gjøre noe som dagliglivet mitt tilsa, så opplevde jeg stort sett bare motgang. Og motgangen besto seg i at jeg ikke tålte noe. Hver lille aktivitet ga store og vanskelige konsekvenser. En liten aktivitet jeg hadde hver dag var å smøre hele kroppen inn med en kortisonkrem, siden jeg sammen med alt dette hadde fått et stygt rødflammete utslett over hele kroppen. Dette var fryktelig slitsomt, og føltes som en flere timers trimøkt hver gang.

Sammen med alt dette, kom en annen konsekvens. Nemlig det store stygge depresjonsmonsteret som ville dra meg ned i en av sine bølgedaler.

Jeg følte meg så mislykket, så lei meg for å være for syk til alt. Jeg følte meg egentlig nesten døden nær på det verste. Jeg lurte på om jeg noen gang ville klare å komme tilbake der jeg var, eller sånn noenlunde i alle fall? Jeg lurte på hvordan jeg skulle komme meg gjennom høsten og vinteren? Jeg har grått mye og vært ganske fortvilet.

Det er faktisk to år siden sist jeg var i nærheten av en depresjon, så det å komme dit nå, føltes også som en giga nedtur.

Det verste midt oppi dette nå i disse to månedene, har vært at jeg har vært for syk til å gjøre det jeg vanligvis gjør når jeg kjenner at tungsinnet begynner å prege meg. Det er å gå tur, og å være sosial. Komme meg ut, se folk, kjenne på følelsen av å være en del av noe.

Det gikk jo ikke. Jeg var for dårlig. Bare det å gå over stuegulvet var en utfordring av de helt store. Og det å være sosial var heller ikke lett. Jeg hadde ikke ork og helse igjen til sånt. Og hadde ikke lyst at noen skulle se meg når jeg var så dårlig heller. Men heldigvis klarte jeg et par ganger litt sosial aktivitet. Det er nesten litt sånn som å spise, selv om man ikke har matlyst. Man spiser, fordi man vet man må. Det ble litt sånn med det sosiale for meg. Jeg visner helt hen hvis jeg ikke får se folk på en lang stund. Så da er det like viktig som å spise.

Etterhvert begynte feber og smerter å slippe litt taket, utslettet krympet, og jeg ble bestemt på å gripe tak i den lille depresjonen jeg hadde snublet inn i. Da var det gått over en måned siden bremsemedisinen ble satt. Så jeg begynte å gå noen turer. Små turer til å begynne med.
Det var faktisk helt grusomt. Jeg som elsker å gå tur, opplevde at formen var så redusert, at det rev i brystet og jeg fikk blodsmak i munnen bare av å gå noen få meter på flat mark. Da følte jeg meg nok en gang mislykket. Men innser jo at når man blir så syk, og ikke kan opprettholde sitt normale liv, så faller formen raskt. Ekstremt raskt! Og så tar det så lang tid å bygge den opp igjen. Og jeg hadde jo ikke akkurat noen superform i utgangspunktet.

Motivasjonen min var likevel at jeg ville tilbake til livet. Jeg vil være sammen med mine barn uten å føle meg grå og gusten. Jeg vil være sammen med annen familie og venner, uten å føle meg liten og ynkelig.

Så ble det noen småturer, som jeg økte til litt lengre turer. Og følelsen av mestring var en glede som sprengte i brystet. Helt fantastisk.

En helg fikk jeg være med min bror og hans kone på hytta. Det var en helg hvor jeg bestemte meg for at jeg skulle la meg oppvarte, uten å ha dårlig samvittighet for det. For der er jeg nemlig, jeg får dårlig samvittighet når noen står på for min skyld. Men nå tenkte jeg at jeg skulle slappe av, og lade batteriene, gå fine turer, og nyte samværet.

Og der fikk jeg også nyte fin høst. Fine farger, fint vær, alt lå til rette for rehabilitering.

Det ble en skikkelig fin langhelg. Fine turer, noen alene, noen med følge. De fleste turene med knall og fall. For jeg er enormt ubalansert for tiden. Så går jeg alene, bør det være en plass hvor det ferdes andre, i tilfelle jeg trenger hjelp.

Da jeg gikk tur her på stranda, sammen med min bror, ble det ingen knall og fall. Selv om akkurat her hadde det ikke gjort noe. Jeg ville ikke fått leie skrubbsår og store blåmerker av å falle i den myke sanden. Men her klarte jeg å holde balansen, samtidig som jeg nøt omgivelsene og det flotte været.

Fine opplevelser, god mat, hyggelig selskap og mye utendørsliv gjorde noe med meg. Jeg begynte for alvor å føle at jeg var på rett vei tilbake til livet. Og etter endt helg, kunne jeg konstatere at jeg har begynt å klatre opp fra den mørke bølgedalen. Livet så atter en gang ut til å kanskje ville smile til meg 🙂

Etter den helgen har det blitt et par turer. Den ene var ned til sentrum for å få det 3. stikket av covid vaksinen. Og dagen etter var det strake veien til sengs. Da ble jeg også veldig dårlig. Og sov hele dagen, helt utslått, med høy feber og full pakke. Men dagen etter der var jeg mye bedre, så det varte heldigvis ikke i månedsvis.

Nå de siste par dagene har jeg begynt å glede meg til jul. Og da er mye gjort. Det betyr at jeg har begynt å leve igjen, at det går rette veien, og at jeg skal klare å bygge meg sånn noenlunde opp igjen til dit jeg var før jeg fikk siste bremsemedisin. Det er litt igjen dit, men jeg er optimistisk ♥

Så er jeg også så heldig som har barn som fortsatt bor hjemme. Voksne og ansvarsfulle. De tar godt vare på sin mamma. Spesielt datteren min står på, holder hus og hjem i orden, og er en skikkelig god ressurs. Det er nok ikke så alt for lenge til de forlater redet, så jeg har begynt å tenke på selv å flytte, til noe litt mindre og mer lettstelt. Men tiden får vise. Enn så lenge, så koser jeg meg nå, på veien tilbake til lykken og livet ♥

 

40 kommentarer
    1. Leit at noe du må ta for å bremse sykdom gjør formen enda dårligere.. Hyggelig at du kunne slappe av og bli oppvarta i fine omgivelser.. (ikke lett å ta imot slik “hjelp”når en er av typen som liker å være den som bidrar..men det er viktig å lære seg å la andre “varte opp”også ).. Fint at det føles litt bedre nå, så håper det jeg det varer lengst mulig… Helt nyyyydelige bilder her… Klem og fin dag videre <3

      1. Ja, veldig leit å bli satt ut såpass lenge av en medisin jeg må ha. Og spesielt siden den skal tas hver 6. måned. Det betyr liksom at jeg mister 3-4 måneder i året hvis det skal være sånn reaksjon hver gang. Er spent på den neste.
        Og jeg er enig, det er ikke så lett å ta imot sånn “hjelp” når man er vant til å være selvstendig og klare alt selv. Der har tilværelsen min endret seg drastisk gitt. Men jeg lærer, og må jo bare bli enda flinkere til å bli litt mer ego, for det er vel eneste måten å komme seg gjennom dette på 🙂
        Heldigvis har jeg gleden i å ta bilder, selv om mye av høsten har gått forbi meg 😉 Satser på fine og gode dager både for deg og for meg 🙂 Klemmer godt ♥

      1. Tusen takk, det er hyggelig å høre ♥ Ja, man må ha noe som motiverer, noe å leve for, ellers blir jo alt bare trist og grått. Jeg har ikke gitt opp helt enda, men jeg har vært nære på. Nå satser jeg på gode dager fremover ja. Og jeg håper dine dager også er gode ♥♥

    2. Du altså ❤ Du er helt fantastisk flink til å finne igjen det positive og å holde på det😊
      Ønsker deg sååå masse godt fremover.
      Klem til ei fantastisk dame😚

      1. Tusen takk ♥♥ Så fine ord, det motiverer det også ♥ Jeg skal nok klore meg fast en stund til 😀
        Masse gode klemmer til deg også fine du ♥♥

    3. Dette er et veldig bra skrevet innlegg om hvordan du har det, et innlegg som faktisk gir forståelse om og rundt MS. Takk for at du deler, og beste ønsker for tiden fremover, det er noe med at livet er en berg- og dalbane, disse banene er forskjellig bygget, men etter nedovertur vil alltid en oppovertur komme 🥰

      1. Tusen takk for denne fine kommentaren ♥♥
        Ja, det er i motbakker det går oppover, og det er jo verdt å ta med seg 🙂 Og det er helt sant som du sier, etter en nedtur, vil det komme en opptur. Selv om jeg tvilte veldig på det denne gangen må jeg innrømme. Var lenger nede enn jeg har vært på mange år. Men heldigvis har jeg klart å finne styrke og motivasjon nok til å komme meg opp og ut nå 🙂
        Klem ♥

    4. Så trist du har slitt sånn. Nå håper jeg det går framover med deg og du kan komme deg litt mer ut. Det er ikke lett å ikke være i form nei. Men jeg synes du er så flink til å finne motivasjon og forsøke. Jeg heier på deg. Klem 🙂

      1. Tusen hjertelig takk for at du heier på meg, det motiverer ♥♥ Jeg har vel ikke så lett for å gi opp, men av og til er det nære på. Denne gangen har det vært tøffere enn tøffest, og jeg er så glad for at det verste er over.
        Ha en god dag videre ♥ Klemmer ♥

    5. Leit å høre hvordan du har hatt det Eva, men godt å lese at du nå begynner å leve litt igjen. Å ha MS er nok ingen dans på roser, det er ihvertfall sikkert. Å glede seg til jul er en god følelse, det gjør jeg også, virkelig. ❤

      Håper formen holder seg og at du får god tid fremover, det fortjener du🙏 Klem til deg fra meg

      1. Tusen hjertelig takk ♥ Ja, det har vært knalltøft denne gangen. Men så har jeg jammen klart å klore meg fast likevel 😀 Heldigvis. Om man danser på roser, så er MS en tornefull dans, det er nå helt sikkert. Jeg unner ingen dette her. Virkelig! Men man lærer seg å komme seg gjennom de tøffe stundene likevel, på magisk vis 🙂
        Denne julen gleder jeg meg ekstra til. Forrige julen satt jeg alene i karantene. Denne julen her blir ikke sånn 🙂 Så nå suger jeg til meg julestemning av hele mitt hjerte. Så da fortsetter vi med det, å glede oss til jul ♥
        Masse gode klemmer til deg også ♥♥

    6. Huff så trist å høre hvordan du har det kjære deg ❤❤❤ Likevel godt når man begynner å leve litt mer. MS er en vond sykdom som jeg hører medfører mye slapphet og smerter. Unner deg av hele mitt hjerte gode dager
      ❤❤❤

      Gleder meg også til jul 😊

      Kjempefine bilder du har tatt 😊

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen hjertelig takk gode du ♥♥♥ Ja, jeg foretrekker å leve, har absolutt stor livsglede til vanlig.
        MS er en vond sykdom ja. Og fatigue, eller slapphet som du sier, er det som preger mine dager mest. Men i perioder har jeg også mye smerter. Nå har jeg hatt en lang og smertefull periode, og enda er den ikke forbi. Det gjelder å gjøre det beste ut av alle situasjoner ♥
        Det blir så koselig med jul. Jeg ser frem til roen og stemningen, og forventningen ♥
        En fin tirsdag videre til deg og dine ♥ Klemmer godt ♥

    7. Så godt å lese et nytt blogginnlegg fra deg, Eva! Men så veldig trist å høre at du har hatt det så vondt. ♥ Jeg er glad for å høre at du føler livet smiler til deg igjen. Det fortjener du! ♥ Takk for at du deler. Det er så viktig at flere får et innblikk i hvordan det er å leve med kronisk sykdom, både om oppturer og nedturer. Ønsker deg mange oppturer fremover! ♥

      1. Tusen takk for det fine du ♥
        Jeg synes det er viktig å dele. Fortelle dem som ønsker å vite det, hvordan det faktisk er. Og så satser jeg på at både du og jeg og alle andre med kroniske sykdommer kan få leve så godt det lar seg gjøre, med folk som faktisk forstår 🙂
        Håper på oppturer både for meg og deg ♥

    8. Godt å lese at det går bedre med deg nå, ikke så godt å lese hvor ille du har hatt det. Håper virkelig du slipper dette igjen.
      Du er flink som klarer å klore deg fast,noe klatre oppover igjen! ❤
      God klem fra meg 🥰

      1. Tusen takk for det ♥ Man har jo ikke rare valget når man er glad i livet og dem rundt seg. Da klorer man seg fast, og holder seg oppegående så langt det lar seg gjøre. Men også viktig å gi seg selv ro både til høyst nødvendig hvile, og ikke minst å få lov til å være litt lei seg en liten stund 🙂
        Ellers så håper jeg at både du og jeg og andre med leie diagnoser får mange gode oppturer ♥
        God klem fra meg også ♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, jeg klorer meg fast, og har lyst å henge med lenge 😀
        Klem ♥
        PS: kommer snart et innlegg om den fine premien. Jeg må bare komme litt ovenpå først 😉

    9. Det er forferdelig trist at noe som skal være bra for deg, gjør deg så syk. Det er vondt å lese om hvordan du har hatt det, men jeg takker deg for at du deler sånn at jeg får en liten forståelse av hvordan denne sykdommen kan være ❤️ Godt at tinge har begynt å snu, og du begynner å glede deg over hverdagen og det som ligger fremover. Varme klemmer ❤️

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det er det jeg synes er så viktig, at dem som ikke lever mitt liv, i alle fall skal få en mulighet til å forstå hvordan det kan være om de ønsker et innblikk. Jeg synes sånt er viktig innen mange felt.
        Enig med deg at det er leit at noe som skal være så bra, skaper så mye trøbbel. Jeg får nok bare bli vant til det.
        Det er bra å ikke være helt uttafor lenger, så jeg koser meg gjennom dagene etter beste evne ♥
        Varme klemmer til deg også ♥♥

    10. Kjenner meg igjen, Eva…. dette med å ikke mestre… ikke klare de små turene en gang… alt er tungt…
      Men.. så er du/vi så sterke at vi kommer oss gjennom det vonde, de smertefulle skrittene og øker sakte men sikkert mengden – mestringsfølelsen er komplett!! Det er dette med å ikke gi seg <3
      Ønsker deg gode dager <3 klem

      1. Tusen takk ♥
        Ja, jeg vet at du også er der, der hvor nedturene kommer, og man må jobbe ekstra hardt for å komme seg ovenpå igjen. Og det er vel den “treningen” som gjør oss så sterke. Pluss en gnistrende livsvilje ♥
        Bare gode dager ønsker jeg deg også ♥ Klemmer ♥

      1. Tusen takk for det ♥ Skulle ønske jeg var kommet litt lenger. Men sakte og sikkert, så ordner det seg nok 🙂
        Klem ♥

    11. Klem til deg og lykke til i “trappa opp fra kjelleren”. Ønsker deg noen gode dager og at du ikke “ramler ned kjellertrappa” like brutalt ved neste runde! Jeg venter for tida på tilsvarende bremsemedisin. Vet ikke hva jeg får, hvilken jeg får, når og hvor ofte og kjenner at den usikkerheten er i meste laget🙈 Gruer meg til noe jeg ikke vet hva er og leser om dine opplevelser med interesse og en smule skrekk🙈 En dag av gangen og å gjøre det beste ut av de mulighetene jeg har, er det jeg øver meg på. Heia deg!

      1. Tusen hjertelig takk for gode ønsker. Det er en balansegang det hele, og når ikke kropp og hode vil det samme, så er det ikke så enkelt alltid 😉
        Jeg leste tidligere i dag et innlegg hos deg om det å være flink pike og flink pasient. Og jeg kjente meg så godt igjen i det. Og det du skriver her i kommentaren, er også noe som i grunnen bare gjør vondt. Det å ikke vite. Det å gå og vente på info, på når alt skal starte, og hva som faktisk skal starte, er en lei periode. Og kanskje er det litt forskjell på de forskjellige sykehusenes rutiner også. Og kanskje også på “alvorlighetsgraden”. Ja, jeg skal ikke uttale meg om akkurat det. Men da jeg fikk min diagnose i januar, gikk alt veldig fort. Jeg deltok på et mestringskurs på nett. Og jeg var en av de eldste på kurset. Og jeg husker da vi hadde en presentasjonsrunde, så var det ei som sa hun hadde fått sin diagnose i september, altså 4 måneder før meg, og hun ventet fortsatt på oppstart av bremsemedisiner. Og hun følte seg også usikker. Men jeg tror hun visse hva hun skulle få. Jeg satt der på kurset, og fikk telefon samme dagen, om oppstart av min medisin i februar allerede. Og jeg fikk også vite at jeg var prioritert pasient, en hastepasient. Da hadde jeg allerede fått vite hva jeg skulle få, hvordan, og hvor ofte. Så synes det er litt rart at du lever i uvisshet når du har fått diagnosen. Men vi kan jo bare håpe at det blir en fortgang i sakene, og at du ganske snart får vite mer.
        Og en annen ting er jo at vi er jo alle individualle personer. Vi kan få vidt forskjellige symptomer, og vi kan reagere vidt forskjellig på medisiner og dens bivirkninger. Så sånn sett håper jeg ikke at jeg skremmer deg helt av, for det er jo ikke meningen. Da jeg var innom sykehuset for at de skulle sjekke nærmere reaksjonen jeg hadde fått, fikk jeg vite at min reaksjon var atypisk. Med andre ord, jeg kan jo ikke være normal på noe område. Jeg bare MÅ gjøre ting på andre måter enn andre mennesker 😀 Hehehehe 😀
        Neida, fra spøk til alvor, vi er alle forskjellige, og reagerer forskjellig. Men jeg skal såvisst følge deg videre hvis du skriver mer om dine opplevelser. For det er lærdom i alt, og enten man har ting til felles eller ei, så er det utrolig godt med kunnskap om det man står midt oppe i 🙂
        Jeg heier på deg, små skritt, store resultater ♥♥♥ Gode klemmer fra meg til deg ♥♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg