MAN MÅ IKKE VÆRE “PÅ” HELE TIDEN

Det er noen som tilsynelatende alltid strutter av energi, alltid har ett eller annet på gang, eller aller helst flere ting på gang samtidig. Jeg er av og til der selv. Det er så mye jeg har lyst til, hele tiden. Og så klarer jeg ikke å tøyle meg, og så går jeg på en smell. Det har skjedd ofte. Jeg har ikke alltid vært så flink til å tøyle meg selv, til å lytte til kroppen.

Men jeg er i stadig læring, og etterhvert synes jeg at jeg klarer meg relativt godt, noen ganger.

Av og til leser jeg hos andre at de har hatt en god dag hvor mye har blitt gjort, og de føler seg levende og glade. Men så kommer det gjerne en smell etter en stund, og så blir det enten stille, eller så sier de fra at de blir litt borte, tar en liten pause. 

Og det er jo lov. Det er faktisk mer enn lov, det er veldig viktig. Vi må ha lov til å være litt egoistiske av og til. Det er viktig for vår egen helse blant annet.

Å være konstant egoistisk fører ikke noe godt med seg, men det er forskjell på å være egoistisk i det at det kanskje går negativt ut over andre, og egoistisk for sin egen sjelefred og helse. Og iblant er det faktisk veldig nødvendig. Men må ikke være “på” hele tiden. Da blir man utslitt.

Dem som er glad i oss, er like glade i oss selv om vi ikke har den beste dagen. De er like glade i oss selv om vi må trekke oss tilbake og ta vare på kun oss selv. De er like glade i oss uansett, for det er jo det indre som spiller en rolle. Hvordan man er som person, i tanker, følelser og i hjertet. Og selv om vi har en dag hvor vi er “av”, er vi like hele i tankene, følelsene og hjertet fordet. Vi trenger bare en pause!

 

I dag har jeg en god dag. Jeg har vært ute på shopping med min datter. Jeg har forsøkt å ikke gjøre for mye utav shoppingturen, dvs. det er datteren min som har prøvd klær og som trengte nye ting. Jeg har bare vært med som koselig følge og økonomisk bistand. Vi har slappet av og kost oss, og vi spiste god middag når vi først var ute. 

I morgen skal jeg slappe av, det tror jeg nok vil komme av seg selv. Og på den måten er jeg jo nå klar over at det jeg gjør i dag, får konsekvenser for morgendagen. Men så lenge jeg er klar over dette, så har jeg funnet en balanse. Jeg vet at i morgen må jeg hvile. Kanskje få gå en tur hvis jeg klarer det. Om kvelden skal jeg være sosial. Men det er sammen med familien, og da er det ikke så galt. Så lenge jeg ikke bryter disse planene, og klarer å holde meg til “skjema”, så tror jeg det skal gå bra for videre ut i uka også. Jeg er hele tiden i en læreprosess, prøving og feiling, og mestring. Det er spennende også 🙂 Jeg forsøker å være litt bevisst, forsøker å ikke “ta helt av” fordi om jeg har en god dag innimellom. Men det er jammen ikke lett. Man må jo ikke være “på” hele tiden, forsøker jeg å si til meg selv. Og det tror jeg det er enormt mye sant i ja. 

Nå ønsker jeg alle sammen en fin kveld, husk å hvile og lade batteriene, og tenk litt på deg selv. Vær litt egoist, det er lov iblant, det er lov i kveld ♥

 

 

#balanse #egoist #helse

5 kommentarer
    1. det er sant,alle trenger friminutt,jeg har hatt en god dag også,skulle egentlig ut og være mer aktiv ute enn jeg ble,fikk venninner på besøk og da ble det hyggeligere å sitte inne og ta en kaffe sammen kjekkere :=) i morgen er det fysioterapaut og styrketrening,da må jeg ut om jeg vil eller ikke :håper du får en fin dag ilag med familie i kveld da

    2. Ja, man kan ikke være på hele tiden. Jeg har ikke sjans til å være i nærheten av det for tida hvertfall, og ikveld må jeg ta det rolig enten jeg vil eller ikke. Alle må hente seg inn iblant. Viktig det. Ønsker deg en fin kveld. <3 Hørtes koselig ut med shoppingen med dattera forresten:-):-)

    3. Nesten som å lese om meg det der…. prøver å lære meg å ta det med ro… så kjører jeg på, og lander med et brak! Har jo lissom ikke tid til ikke å være på topp! Men – vi er jo litt gode da, både du og jeg! Klemmer <3

    4. Dette var et deilig innlegg, Eva 😊
      Jeg er nok som deg, dvs kan ha mye energi og gjøre masse og være veldig aktiv noen ganger,
      for så å gå på en smell og må trekke meg tilbake.
      Liker det du skriver om å finne en balanse mellom aktivitet og hvile.
      Å bruke seg opp på andre, for å leve opp til krav og forventninger, hjelper ingen på sikt. Det er ikke egoistisk å tenke på seg selv også. Vi har ingenting å gi hvis vi blir brukt opp. Finne balansen der også. Det er viktig med en vekselvirkning.
      Godt du har hatt en god dag, og jeg håper kvelden blir like fin ♥️ Klem

    5. Jeg har vært utbrent et par ganger her i livet. Så har lært meg å nyte livet og ikke stresse. Jobbe jevnt og trutt er min greie. Det å være sosial er jo det jeg har litt problemer med. Blir sliten av folk og stemmer og inntrykk på engang. Men jeg prøver å være med, men ikke på alt. Takker mye nei 🙂 Og jeg er overhodet ikke asosial, bare jeg hører ikke hva folk sier <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg