MARILYN MONROE

Som tenåring var jeg veldig opptatt av kjendiser. Det er lenge siden nå. Men da hadde jeg flere favoritter, som jeg fulgte med på, og var en smule oppslukt av.

Men det er jo ganske lenge siden.

En favoritt har jeg fortsatt. Og det er Marilyn Monroe.

Hun var ikke en av mine største ungdomsfavoritter, men hun har så absolutt hengt ved meg godt oppi voksen alder, og hun gjør det enda. Hun ble født, og døde lenge før jeg selv ble født. Men det er noe ved henne som jeg assosierer meg selv med. Jeg aner ikke hva det egentlig er, men jeg synes hun var vakker, modig, sterk og kul. Alt jeg selv har lyst å være sånn egentlig. At hun også slet med sykdom og hadde personlige problemer, er jo heller ikke så ulikt mitt eget liv, selv om kontrasten derfra nok egentlig er ganske stor 😉

Ettersom årene har gått har jeg blitt mer og mer glad i henne, og familie og nærmeste venner kjenner til min fascinasjon for henne.

Ironisk nok har jeg knapt nok sett en eneste av filmene hennes. Jeg tror ikke det er hennes talent som skuespiller som har fenget meg akkurat 😉 Det er nok heller personligheten, sånn som den gjerne blir fremstilt. Og det finnes jo mang et sitat som kommer fra hennes munn opprinnelig.

I sommer var jeg på ferie i USA, og da også innom Hollywood. Og der i Hollywood hadde de en kjempediger souvenirbutikk proppfull av Hollywoodsaker. Deriblant en hel avdeling med Marilyn-effekter. Alt fra store postere til nøkkelringer og annet rart man aldri ville kommet på å trenge 😉 Da måtte jeg handle litt. Faktisk ble det mine første Marilyn souvenirer. Jeg måtte jo det, der hvor hun hadde sin storhetstid 🙂

Men aller først besøkte vi Walk of Fame og TCL Chinese Theatre.


Her foran TCL Chinese Theatre er store betongheller med mange kjente signaturer, hånd og fotavtrykk. Jeg fant til og med vår egen Sonia Hennie der. Men for meg er Marilyn Monroe større. Mye større 🙂 Og å finne hennes avtrykk var stort for meg ♥


Stjernen hennes på Walk of Fame var også stas å finne ♥ Blant mange andre kjente navn 🙂

Det høres sikkert litt sprøtt ut, men å være her, hvor også hun har vært, det føltes så nært plutselig. Som om hun levde i min tid, og ikke lenge før min tid.

Og så fant vi da denne Hollywood butikken, som ikke akkurat var liten. Vi brukte litt tid der inne, det var mye å se. Og når jeg snakker om vi, så mener jeg meg selv og ungene mine som da var 17 og 22. De har jo sine favoritter som de syntes var kjekt å finne effektene til 🙂

Jeg kjøpte med meg 2 Marilyn-souvenirer hjem. Det måtte jo være noe som ikke ruvet for mye, og som ikke var for tungt.


Det ene valget mitt var denne kortstokken.

Motivene inni kortstokken viser tegnede motiver fra forskjellige filmplakater og filmer.


Jeg kjøpte også denne koppen. De hadde forskjellige, men jeg syntes denne var en av de fineste. Jeg var redd den skulle knuse på veien hjem, men heldigvis overlevde den transporten i beste velgående ♥


Koppen har vært mye i bruk siden vi kom hjem fra ferien. Og en stund vurderte jeg om jeg skulle ha den til pynt, eller bruke den. Jeg valgte å bruke den, for da når den ikke å støve ned 😉 Og så er det jo noe med det som kan brukes, da er det jo til nytte.

Så ble det jul. Og det viste seg at også kjæresten min har fått med seg hvem som er mitt idol ♥
Han hadde nemlig kjøpt en julegave som jeg aldri kommer til å glemme, og som jeg er utrolig stolt av og takknemlig for ♥

Pål er nemlig frimerkesamler, men han samler ikke på amerikanske frimerker. Han hadde likevel kommet over denne samlingen med Marilyn Monroe frimerker. Og da tenkte han på meg, og valgte at dette ville være en fin gave til meg. Og der traff han jammen spikeren på hodet ♥ For jeg er ikke frimerkesamler, men denne samlingen her ville jeg ikke unnværet for noen pris. Jeg ante ikke at sånt fantes engang 😀 Den er litt sjelden denne samlingen, for det er ikke så ofte at frimerker kommer i hele ark som her fikk jeg vite.
Jeg elsker at den er innrammet, og jeg skal finne en fin plass på veggen til denne ♥

Hva annet som kan finne på å komme i hus med Marilyn Monroe på, er ikke godt å si. Men enn så lenge så er jeg veldig glad for de tingene jeg allerede har. Jeg lager ikke noe alter, eller noen monter, men å vite at jeg har disse tingene, gleder meg, fordi jeg vet jeg har dem 😀

I Haugesund finnes en statue av henne, og der har jeg også vært, så klart 🙂 Og bildet derfra har jeg presentert før i bloggen. En dag, på en annen årstid, skal jeg nok dit igjen, og da vil det nok bli nye bilder 🙂

 

Har du et idol, eller noe annet du samler på, som har stor verdi for deg?

 

#idol #marilynmonroe #samler #korstokk #frimerker #krus #kopp #walkoffame #tclchinesetheatre

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg