MASKINISTENS LUNGER

I dag er det søndag. Og det kjenner jeg. Jeg kjenner litt sånn “dagen derpå” tendenser. Og jeg har ikke vært på fest engang!
Dagens form er konsekvensen av en innholdsrik uke.
Jeg klager ikke altså, for det har absolutt vært verdt det ♥ Så her sitter jeg, det lakker og lir mot kveld, og jeg kjenner at jeg gleder meg til jeg skal legge meg. Og det er ikke så lenge til kan jeg love. Klokken er 17.25 i skrivende øyeblikk. Så hvis jeg plutselig blir borte og du ikke får svar, så er det fordi jeg har lagt meg mest sannsynlig.

Selv om formen i dag er litt ugrei, valgte jeg likevel å gå en tur. Det har blitt litt lite tur dette året. Kun 90 turer så langt. Til sammenligning hadde jeg 176 turer på dette tidspunktet i 2019. Så skal jeg klare å ta igjen det, så må jeg henge i. Men det er ikke målet mitt. Målet mitt er å gå de turene jeg klarer, selv om jeg må presse meg til noen av dem. Og dem jeg presser meg til er oftest dem jeg går alene. Og i dag var en sånn tur.

Turen i dag la jeg til Stokkelandsvannet. Det er lenge siden jeg har gått her. Ikke siden i vinter når vi hadde 15 minusgrader. Dette skiltet kan jeg ikke si at jeg har lagt merke til før. Så det måtte jeg jo selvsagt avbilde 🙂

Fuglefredingsområdet gjelder nok måkene også. Denne satt her så fredfullt, og brydde seg ikke om meg som herjet både med mobil og kamera. Og her kan man tydelig se at nå er det høst.

Det er så vakkert her ved vannet, en plass for å gjenvinne balansen i den travle hverdagen.

Det var mye spennende å se på runden rundt vannet i dag.

Noen har lagt sin kreative sjel i hagedekor.

Nyt øyeblikket, og det er jo akkurat min filosofi. Men de to bak der da, hva holder de på med?

Denne her figuren husker jeg, men jeg kommer ikke på navnet. Er det noen som vet? Het den Muldvarpen, eller noe sånt?

Noen har en liten jolle liggende klar.

Enda flere fugler. Det er et yrende fugleliv i dette området, og mange fugler jeg ikke engang vet navnet på. Men jeg er ikke så observant at det gjør noe, så oftest legger jeg ikke så godt merke til dem, de små som ikke trakter etter brødsmuler og annet.

Denne steinen så litt lei seg ut. Kan det være fordi sommeren er over? Jeg er i alle fall litt lei meg for det. Jeg føler meg ikke helt ferdig med sommeren enda. Men høsten er jo vakker den også, så jeg skal nok passe på å nyte den og alle dens vakre farger ♥


Siden dette er et populært turområde, og det er viktig å ta godt vare på lungene sine, er det kanskje derfor denne skulpturen er plassert her? Sånn bare for å bli oppmerksom på helsegevinsten på en måte 😉
Denne skulpturen heter Maskinistens lunger.
På Kulturavdelingen i Sandnes Kommunes Facebookside står følgende om disse lungene:

I går var det endelig avduking av skulpturen «Maskinistens lunger» av kunstneren Markus Bråten.
Bråten har tatt utgangspunkt i historier fortalt om Ådne Skjæveland (1899-1985) som hadde en hytte på odden hvor verket er plassert, like ved Stokkelandsvatnet. Den knytter seg dessuten opp mot Stokkelandsvannets historie og bruksområde, naturen og fuglelivet.
Natasja Askelund har vært kunstkonsulent for prosjektet.

Dette var altså 28. august 2020.

Så har jeg jammen fått med meg både natur og kultur på denne turen. Det er jammen ikke verst.


Litt dyreliv fikk jeg også med meg på tampen av turen. Så da ble det jammen mange inntrykk i dag. Turen var på 5,1 kilometer, så jeg er stolt over at jeg klarte å gå denne turen i dag når formen ikke er på topp. Gøy var det uansett, og godt å få frisk luft 🙂


Vel hjemme igjen ble det mye kos med ett av mine egne dyr, lille Leia. Og nå er det øyeblikk kvelden for hele gjengen her i huset. For nå føler jeg meg ferdig med denne søndagen. Det er på tide å lade opp batteriene til en ny og relativt småtravel uke, med litt ting jeg ikke har lyst til, men som jeg må, for min egen helses skyld.
Det går nok helt fint, og uken blir garentert flott.
Ha en herlig søndagskveld, og en god uke når den starter ♥

 

20 kommentarer
    1. Veldig flott tur i et veldig flott og fargerike sted.
      Så flink du er.
      Jeg har bare 1000 skritt i dag. Har chattet med venner og familie og fikk besøk av svigers:)
      I morgen må jeg prøve å jobbe igjen.

      1. Tusen takk ♥
        Det er kjekt å gå turer…og godt for kropp og sjel. Skritt har jeg sluttet å telle. Det var demotiverende da jeg sjelden nådde skrittmålet.
        Det høres ut som du hadde en fin dag. Herlig med familie og venner ♥

    2. Ikke noe er bedre enn å gå en tur til et vann, vann er terapi og som du sier et sted å gjenvinne balansen. Vakre bilder, artige kreative hager. Håper du hadde en fin tur og at du har hatt en fin søndagskveld. Klem til deg og god ny uke ❤

      1. Tusen takk for det ♥ Det er absolutt terapi ja, stille vann, vakker utsikt. Helt fantastisk.
        Turen og søndagen var fin selv om formen ikke var på topp. Kvelden ble tidlig til sengs. Men godt det også. Da fikk jeg roet ordentlig ned 🙂
        Håper du også hadde en fin søndagskveld ♥ Klem og fineste uken til deg ♥

    3. Herlige bilder fra turen du fikk i går 🙂 Godt å komme seg ut litt uansett.

      Ja jeg tror den het Muldvarpen….. fransk? Morsom iallefall 😀

      Lag deg en fin mandag 🙂 klem

      1. Tusen takk, ja det ble kjekke bilder. Og enig med deg, godt å komme seg ut litt uansett. Jeg har vært mye i hagestuen min i det siste, og det er jo ute det også, men enda bedre å få gå litt.
        Ja, jo mer jeg har tenkt på den figuren, så tror jeg nok det var Muldvarpen. Kanskje den var fransk ja. Veldig søt ♥
        Mandagen har vært flott 🙂 Fineste mandagskvelden til deg. Klem ♥

    4. Syns du er flink som kommer deg ut. En halv mil er og et stykke vei. Og så mange fine og artige detaljer du fanget. Ønsker deg en god uke, med nye turer <3.

      1. Tusen takk ♥ Ja, jeg er stolt selv jeg, som faktisk kommer meg ut på tur når kroppen ikke er helt i turmodus. Så dette var gøy. Ekstra inspirerende når det var så mye å se.
        En god uke til deg også ♥♥

    5. Så ut som du hadde en fredelig og fin tur!
      Artig skilt med “turmuligheter” 😀
      Mange flotte bilder, som vanlig, Eva! 🙂 🙂 🙂
      Jeg er i bakrus, enda det er mandag (og valgdag), men jeg HAR vært på fest. 😉

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, turen var fredelig og god. Mye kjekt å se.
        Hihi….du er i ekte bakrus du 😀 Festen var nok gøy ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg