MEDITASJON MED MALEPENSELEN

I mine unge dager gikk jeg på Rogaland Fylkeshusflidsskole 🙂 Der studerte jeg Tegning, form. og farge 🙂 Planen var å bli fotograf. Og dette var liksom forstadiet 😉

Men sånn gikk det ikke.

I årene som fulgte har jeg alltid hatt hobbyer og håndarbeid. Jeg elsker foto, men helsa begrenser mye.

En gang i blant, men veldig sjelden, hender det at jeg finner frem malepenselen igjen. Og så setter jeg meg til på youtube og google, og forsøker å lære noe, før jeg setter i gang med å føre penselen mot lerretet. Jeg har nemlig glemt mye siden jeg gikk på videregående og studerte bl.a. tegning og maling 🙂

Motivene finner jeg som regel på nett, hvor jeg lar meg inspirere til lignende.
Jeg har også tenkt tanken at når jeg synes jeg har blitt god nok, skal jeg forsøke å male noen av mine fotografier. Det gleder jeg meg til.

Men jeg maler nok for sjelden. For det er litt mye styr med å finne frem alt, og så rydde alt bort igjen etter endt økt.

Det finnes uendelig mange som er MYE flinkere enn meg til å male. Men for meg, når jeg setter meg ned, så er det meditasjon. Da glemmer jeg det rundt meg, jeg glemmer alt jeg ellers går og funderer på, og bekymringer blir lagt til sides. Alt jeg tenker på, er neste penselstrøk 🙂

Nå før jul satte jeg meg til å male litt.

Da ble dette det ferdige resultatet. Det skal jeg henge i stua, det passer inn med paletten 🙂

Men jeg ble litt bitt av basillen, og fant ut at jeg hadde lyst å male litt til.
Og det skulle da bli en liten gave til kjæresten min, besluttet jeg. For motivet skulle være litt romantisk. Jeg fant flere ting på nettet som kunne passe, og jeg blandet og mikset til jeg fant hvordan jeg ville ha mitt maleri ferdig 🙂


Og da ble det sånn. Det regnfulle Vestlandet var inspirasjonen, og romantikk kan man jo ha likevel 🙂

Jeg tror jeg skal lage meg en liten plass i kjelleren, hvor jeg enkelt kan ha ting litt fremme, og male når jeg føler behovet for det. Kanskje jeg da vil få utvikle teknikker og sånt litt bedre? Jeg håper i alle fall det. Kos å male når man klarer å drømme seg totalt bort 😀

Hva er meditasjon for deg?

#maling #kunst #kreativitet

11 kommentarer
    1. Veldig fint å sitte å male og tegne og sånt. Jeg synes det er deilig å tegne på Paint, og det er på en måte meditasjon det også 🙂 Kjempefine begge bildene dine 🙂 Få dem opp på veggen <3

      1. Ja, du er superflink på paint. Der har ikke jeg fått det ordentlig til, så velger litt andre ting å gjøre med dataen 🙂 Må nok få bildene opp på veggen ja. Kjekt å lage noe selv 😀

    2. Så flink du er. Ja, det blir ganske mye lettere om det ikke må ryddes frem og vekk igjen hver gang en skal utfolde seg kunstnerisk. Meditasjon for meg har vært å fotografere. Men det er ikke så mye av det lengre, mesteparten er bare tatt med mobilen, for orker ikke drasse på kameraet. Men meditasjon er også å blogge. Utrolig nok. Det er litt av følelsen jeg hadde da jeg jobba på desken i avisen. Jeg koser meg og slapper av ved tastaturet. Jeg hadde en perfekt jobb …

      1. Takk for det 🙂
        Ja, litt stress når man hele tiden må rydde etter hver gang, men godt å få gjort litt likevel.

        Foto er fantastisk. Elsker det, så skjønner deg veldig godt der. Og bloggingen er en av mine store hobbyer også 🙂 Du trives foran tastaturet, og det er jo ikke feil 🙂

      1. Tusen takk 🙂
        Ja, det er godt å sette seg ned og la tankene vandre til helt andre steder enn de daglige 🙂

        Har malt litt før ja, men regner meg som amatørenes amatør 🙂 Koser meg veldig 🙂

    3. Vakre bilder! Og jeg tipper din kjære blei glad for gaven! Jeg tror det er lurt å ha en slik ting som kan brukes som meditasjon…. jeg går tur – alene – stille – det er meditasjon for meg! 🙂

      1. Tusen takk ♥

        Ja, jeg skjønner godt hva du mener med din meditasjon. Det er utrolig godt å være alene av og til, på tur 😀 Jeg er oftest alene på tur 🙂

    4. Vet du, jeg syntes du skal slutte med å sammenligne deg med andre. Du er god til å male, og begge arbeidene dine er flotte. Jeg må innrømme at det nederste kunne jeg godt ha tenkt meg på min vegg også ❤️

      1. Tusen takk for det 🙂
        Vi er jo flinke til å sammenligne oss med andre. Og spesielt når det er noe vi har lyst å være veldig gode i 🙂

        Det nederste hadde jeg veldig lyst på selv, så jeg vurderer å male en variant til, eller lignende av akkurat det bildet ♥ Så kan jeg ha det selv 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg