MELIS – LAG DEN SELV

På 17. mai skulle jeg pynte en kake, og så oppdaget jeg at jeg manglet melis. Jeg har jo alltid melis i hus, og det stemte jo, men jeg hadde ikke nok.

Å gå i butikken denne dagen var jo ikke så aktuelt, selv om dagen uansett ville bli helt ulik alle andre 17. mai’er. Så da var det å lete seg frem på nett, for å se om jeg kunne erstatte melisen med noe annet?

Nei, til den glasuren var det ikke andre ting å erstatte melisen med. Men jeg fant at det gikk å lage egen melis. Og så satte jeg i gang. Og det har jeg ikke angret på, det var superlett og morsomt 🙂

Her skal jeg vise deg hvordan jeg gikk frem.

 

 

MELIS

 

Melis er jo egentlig bare pulverisert sukker, men for å få den melete fine konsistensen kan man også bruke litt maizena til å jevne med.

I denne melisen som jeg har laget her, brukte jeg:

ca. 4 dl sukker
1 ss maizena

Redskapet var en blender. Men man kan sikkert bruke en foodprosessor eller stavmikser også. Det har jeg ikke prøvd.

 

Legg sukkeret og maizenaen i blenderen og kjør på full hastighet i et par minutter.

Det er bare det som er i midten som blir knust, så man må stoppe flere omganger, for å røre litt i blandingen.

Her er blandingen etter de første to minuttene. Man kan tydelig se forskjellen på melis og sukker.

Rør rundt med et redskap, og pass på å få med det som ligger nede blant knivbladene også.

Gjenta dette i flere runder, til du føler du har fått den melisen du ønsker. Gjør man det for lite vil det være spor av sukkerkorn i melisen (man kjenner det knaser bittelitt), men det er jo ikke sikkert at det gjør noe. Det kommer jo an på hva man skal bruke det til.

Her er min melis klar, fluffy og fin, søt og god 🙂

Jeg har en egen boks jeg alltid har melis i, også den melisen jeg kjøper i butikken. Boksen er lufttett, og lett å stable.

Og vips, så har jeg ferdig melis klar til bruk neste gang jeg trenger det. Helt ukomplisert 🙂

Fra jeg startet å måle opp sukker og alt sammen, inkl. stopping av blender for å røre, til ferdig melis i boks, så brukte jeg ca. 20-25 minutter.

Prøv selv da vel ♥

 

19 kommentarer

Siste innlegg