MIN OASE HAR FÅTT EN EKSOTISK PLANTE

Sakte men sikkert får jeg på plass litt koselige planter i terrassestuen min, min oase.

For noen år siden plantet jeg en drueranke i en stor krukke, og den gir fine, søte og knøttsmå druer. Jeg er veldig glad i den.

Siste tilskudd av eksotiske planter på terrassen er en vakker rosa Bougainvillea. Det er så vanskelig navn at jeg faktisk ikke klarer å si det 😉
Den kjøpte jeg 1. mai, og samtidig kjøpte jeg en passende krukke, og middelhavsjord.

Er den ikke flott?

Det er vel kanskje en smakssak da 🙂 Jeg har ofte sett denne når jeg har vært på Sydenturer. Flotte og store, og som klatrer oppover, og gjerne henger over portaler og sånt. Jeg har ønsket meg en sånn helt siden da. Sist jeg så en, var i Spania for noen år siden.

Drømmen er at denne skal vokse seg stor og frodig om sommeren. Jeg har plantet den i en isolerkrukke. Rett og slett en krukke laget av isopor. På den måten vil planten ha litt ekstra gode vilkår om vinteren. For hvis ikke, så måtte jeg kanskje overvintret den innendørs.
Og forsåvidt er den jo innendørs, da jeg har overbygget denne delen av terrassen, og også fått på foldedører. Så frost og snø og sånt, kommer ikke så lett til her. Ifølge dama i plantebutikken, skal denne ha veldig gode vilkår for å klare seg godt gjennom Vestlandsvinteren sånn som jeg har gjort det.

Jeg leste en plass at den ikke liker å bli flyttet, da vil den kaste blomstene. Men så vil det komme nye blomster senere, når den har tilpasset seg sin nye plass. Så da får jeg følge godt med her.

Og her er oasen min, som er veldig god å ha, spesielt når jeg er ekstra dårlig, og ikke orker å gå tur og sånt. Her kan jeg være ute inne 🙂 Helt perfekt for meg 🙂

Sofaen og bordet har jeg “snekret” og malt selv, av paller. Det fungerer veldig godt, men jeg ønsker meg etterhvert en ordentlig lounge salong. For pallene er tunge å flytte på når jeg skal gjøre noe bak der. Men enn så lenge, så fungerer dette veldig godt, og er billig og koselig. Litt sånn shabby chic stil på en måte. Jeg liker det, men er også glad i forandring 🙂

Litt maling rundt vinduene nå, og et nytt strøk beis på gulvet, så vil det bli helt tipp topp der 🙂 Jeg gleder meg over denne årstiden ♥

14 kommentarer
    1. For en hærlig oase du har, som sikkert er fin utover nå og sommeren. Den nye planten/busken, hvor kommer den egentlig fra? Den var bare så nydelig 🥰

      1. Ja, denne oasen kan egentlig brukes året rundt nå, så er veldig fornøyd med den.
        Den nye eksotiske planten stammer originalt fra Sør-Amerika, men er blitt veldig vanlig i Syden. Både Spania og Greske øyer har jeg sett store og flotte eksemplarer av denne planten ♥ Satser på at min blir stor og fin også, men er jo forberedt på at det kanskje ikke vil bli helt sånn 🙂 Veldig fin er den i alle fall 🙂

    2. Nydelig blomst! Jeg håper den vil trives hos deg og bli stor og fin som i Syden. Har sett disse blomstene der jeg også😃 Jeg visste ikke at det gikk an å få tak i sånne her 😃
      Oasen din ser skikkelig koselig ut😊 Så deilig å kose seg der å gitt😊

      1. Ja, jeg håper også den vil trives her hos meg. Jeg får jo til druene, uten å ha drivhus, så satser på at denne også vil kose seg.
        Jeg kjøpte min på Plantasjen, men tror også flere andre plantesentere har den.
        Ja, her er det bra å være, så blir mange gode stunder i året 🙂

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, veldig koselig her, liker meg med alt dette. Håper planten vil gro fint…gleder meg til å se 🙂
        Klemmer ♥

    3. Så koselig du har det, Eva! Jeg har også hagestue, men er ikke så flink til å ordne og stelle som deg. De rosa blomstene er helskjønne! Lurer på om de ville trivdes i Trøndelag også… Sikkert for kaldt her… 🤔🌞

      1. Tusen takk 🙂 Ja, trives godt i hagestuen. Jeg liker å lage det trivelig rundt meg, også når jeg er ute. Så jeg gjør det jeg orker, når jeg orker det 🙂
        Det spørs om det kanskje er for kaldt der nord. Det er sikkert ganske på grensen her. Men hvis du har anledning å ta planten inn om vinteren, så trives den sikkert godt ute om sommeren 🙂

    4. Å, så fin plante. Du kan si Båggenvilla!!!! Mamma fikk en sånn da min pappa døde for over tretti år siden, og hun har den enda. Hun snurrer kvistene rundt hverandre så den ligner en diger ball! Den står i et drivhus om sommeren, men er inne på et loftrom med ca.10-16 grader på vinteren. Da kaster den alle blader. Ute kan den lett få frost og det er ikke så greit for en sydenplante. Du har det kanskje frostfritt i utestuen din? Nyt fargen og herligheten. Klemsiklem:)

      1. Åhh….den høres vakker ut den som moren din fikk, og fortsatt har 🙂 Jeg vet den ikke tåler frost, men hun på plantesenteret mente at min skal klare seg sånn som forholdene er hos meg. Vi hadde jo en veldig mild vinter nå sist, kun ørlite nattefrost. Og der planten står er jo overbygget og innebygget, jeg kan lukke igjen. Ikke isolert. Men krukken er en isolerkrukke, så forholdene ligger godt til rette 🙂 Tiden vil vise 🙂
        Og jeg nyter….elsker den fargen der ♥
        Klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg