MINE UFOER


Her ser du mine ufoer. De fleste av dem i alle fall.
Jeg ble ganske sjokkert når jeg ryddet litt i garnskapet i dag. Der fant jeg strikkeprosjekter som var rundt 15 år gamle blant annet. Derav navnet ufo – uferdige objekter 😉

Det er et nyttårsforsett å gjøre ferdig sånt som har ligget alt for lenge. Problemet er at mønstrene ikke har blitt oppbevart sammen med strikkeprosjektene, så jeg må ha en leteaksjon i strikkemønstrene også.


Denne her for eksempel, den kan jeg huske hvordan så ut, sånn omtrent, selv om det nok er sånn omtrent 15 år siden jeg begynte på den. Men mønsteret, det ligger en annen plass. Uansett så er denne så lett at jeg kan improvisere litt. Så den har jeg begynt å strikke videre på nå. Det er en lun kosegenser med stor hals. Jeg har strikket såpass mye på frihånd at dette skal gå bra. Og med tykke pinner og tykt garn, så går det fort. Kan hende jeg legger inn et bilde i bloggen når den er ferdig 🙂


Jeg begriper ikke hvorfor jeg ikke har gjort denne ferdig? Ja, det er enkelte ting man bare ikke skal forstå. Det mangler jo så lite. Og den strikket jeg til veslejenta mi, når hun var sånn ca 4-6 år gammel. Synd og skam at den aldri ble ferdig. Nå blir hun nemlig 18 om en måned. Når jeg finner mønsteret, for det gjør jeg når jeg leter iherdig nok, skal denne bli ferdig, og så kan den spares til den dagen jeg evt. får barnebarn 🙂 Jeg fant også en halvferdig Mariusgenser i omtrent samme størrelsen. Jeg tror jeg må ha vært bra sliten på den tiden 😉


Dette prosjektet her begynte jeg på for ca. halvannet år siden. Det skulle bli en kjole, men jeg har bare strikket skjørtet ferdig. Og nå fant jeg ut at hvis jeg nå strikker en linning på skjørtet, så kan det bare være et skjørt. Et vårlig fint skjørt til lunere dager enn disse vi har nå 🙂

Ja, dette var noen av prosjektene som jeg har lyst å gjøre ferdig. I tillegg har jeg et prosjekt jeg begynte på for en måned siden. Det skal også bli ferdig, helst sånn omtrent samtidig med, eller rett etter kosegenseren.


For denne skal være til kjæresten min. Den er i god gang, men jeg må ta noen mål for å få helt riktig passform før jeg kan strikke videre 🙂 Så derfor er den på vent. De målene håper jeg å kunne ta til helgen 🙂 For nå er vi ferdig med jul og nyttår, og den vanlige strikkehverdagen kan begynne igjen 🙂

Har du noen ufoer liggende?

#ufoer #strikkeprosjekter #håndarbeid #oppsamling #garn

6 kommentarer
    1. Ingen ufoer her hos meg…men så er det mange år siden jeg starta noen strikkeprosjekter også…:) Ser ut som det er mye fint du har liggende..så se å få det ferdig ja . Om det ikke passer til den det var tenkt til..blir sikkert noen andre glad for det..pent arbeide ser jeg :)) Klem <3

      1. Tusen takk for det, ja, jeg har strikket i mange år, så det blir som regel nokså brukende 😀
        Best å få det ferdig dette også. Det tar jo plass, og er jo fine plagg 🙂 Et par av plaggene kan jeg nok selge eller noe etterpå, for de er nok for smale til meg nå. Jeg har gått litt ut det siste halve året 🙂

        Klem ♥

    2. UFO’er, hehe.. Artig navn på uferdighetene 😀
      Der har du mye fint å fullføre, og så mye forskjellig 🙂
      Jo, jeg har flere ufo’er selv – to gensere, og noen skriveprosjekter (historier). Har planer om å bli gammel, så jeg får nok gjort ferdig en del av dem, kanskje alle 😉
      Du, kanskje du har noen tips til meg om garn? Jeg tåler ikke ull, og har funnet ut av jeg ikke tåler alpakka – for hver gang jeg strikker med alpakkagarn får jeg rød og kløende hud. Har du tips til hva slags garn jeg bruke til gensere og luer, gjerne bomull, som ikke blir “slække”..?
      Uansett, ha en fin kveld <3 Klem

      1. Hehe, ja, jeg lurte meg grønn første gang jeg så en sånn overskrift, og fant ut at det var noe jeg hadde selv også 🙂
        Det er mye fint her som jeg gleder meg til blir ferdig. Blir også kjekt å krysse av på lista for hvert plagg som blir ferdigstilt 🙂

        Ja, jeg tror du kommer til å få gjort alle dine ufoer også…det er jo bare å ikke stresse 🙂

        Hmm….ja, bomullsgarn har lett for å ikke holde fasongen så lett, men jeg har selv god erfaring med de forskjellige mandaringarnene fra Sandnesgarn. Den genseren jeg strikker til kjæresten strikker jeg i Mandarin. Han liker ikke ull, og genseren skulle strikkes i alpakka. Jeg valgte da å bytte det ut med Mandarin i passende tykkelse. Jeg er jo spent på om det vil holde fasongen, for som du sier, de kan bli litt “slækk3”. Jeg tenker at det kanskje også handler litt om hvordan de behandles i vask. Erfaringen med topper og barnegensere er god, men voksen mannegenser har jeg ikke forsøkt før, så dette blir et prøveprosjekt 🙂
        Skal forsøke å gi en tilbakemelding når jeg vet mer 😉

        Fine kvelden til deg også 🙂 Klem ♥

    3. hjelpes meg,ja her har du en jobb å gjøre ,men fine ufoer er det det skal du ha :=)jeg har 3 strikkeprosjekter på gang,2 av dem er nye og således ikke ufoer,den 3 liker jeg ikke og la den bort for å rekke opp sånn sett har jeg jo egentlig ingen ufoer samtidig som jeg har 3 stk hi hi

      1. Hehe, ja, du har 3 prosjekter du veksler mellom da. Det er ikke jeg så flink til. Kan ha 2, men der går grensen. Resten blir ufoer 😉
        Er jo lurt da, å rekke opp det du ikke likte. Så kan det heller bli noe annet fint ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg