MINNEBOK FRA 1912

I gamledager, altså for over 100 år siden, var skolesystemet en god del anderledes enn i dag. Den gang gikk barna på folkeskole. Både i by og bygd. Og når de var ferdig med folkeskolen fikk noen gå på amtsskole (fylkesskole). Amtsskolen ble opprettet for barn av bønder, og var en slags ungdomsskole eller mer lignende en folkehøyskole, da barna bodde på internat. Amtsskolen var gratis, og gjerne ambulerende i den tidligste perioden. Dvs. omreisende. Skoletiden var til sammen 30 uker, fordelt over 1 eller 2 år. Fagene var gjerne de samme de hadde lært i folkeskolen, men selvsagt en utvidelse av folkeskolelærdommen. Kristendom sto ikke på undervisningsplanen, men det hendte de hadde opplesning fra bibelen.

Dette har jeg lest meg frem til på bl.a. wikipedia. Du kan lese mer HER om du liker litt historie.

Det var vanlig å ha minnebok fra sitt år på amtsskolen. Det som kanskje nærmest vil ligne på en årbok, men uten bilder. Istedet har hver medelev skrevet et minne i boken før avslutning.

Etter min mamma døde, etterlot hun og pappa oss et rikholdig bibliotek. Og jeg og broren min forsynte oss av det vi ønsket. Noe som i dag gjør at mitt eget bibliotek er sprengt 😉 
Men i samlingen, tok jeg også med meg noen gamle bøker og bibler. For jeg har jo interesse av å bevare noe av det gamle fra min egen slektshistorie.

Og først nå om dagen har jeg kommet meg til å se på denne gamle minneboken som jeg fant i samlingen.

Boken er fra Dalheim amtsskule, 1911-1912, og jeg tar på den med andakt og beundring. Boken er preget med gullbokstaver med skolenavn, år og elevnavn. Den har nok blitt bladd i og lest noen ganger, for det bærer den preg av, så jeg skal i alle fall være ytterst forsiktig når jeg kikker i den.

I 1912 ble min mormor født, så da kan jeg berette at Ragna, som denne boken tilhørte, er min farmor. Hun ble født i 1896. Det er 123 år siden. Og så avsluttet hun amtsskolen i 1912, som er 107 år siden. Hvis min regning er riktig da 😉

Når jeg blar i boken, så er det fine minner. Noen er litt vanskelige å lese, både for skriften kan være litt vanskelig å lese, og så er det uvant å lese naar i stedet for når, og gammeldags formulering. Så det kompliserer det litt. Men likevel veldig fascinerende ♥

Inne på minnet fra ei som het Marta, lå det et par pressede lyngkvister. Jeg regner med de er like gamle. Og det var rett og slett en god følelse å finne. Det ligger omtanke bak både minnet og lyngen.

Er det ikke vakkert vel?

 

Vi hadde jo minnebøker vi også i fra skoletiden. Men det var ikke så forseggjort som her. Eller jo, forseggjort var det, men vi som skrev i minnebøkene våre var litt yngre og mer barnlige. Og det er fortsatt veldig koselig å kikke tilbake på 🙂
Men her handler det altså om min farmors minnebok, som jeg er veldig glad for å ha i mitt eie ♥

 

Har du gamle minner liggende etter forfedre?

 

#memorylane #minner #gamledager #minnebok #amtsskole #skole

 

 

6 kommentarer
      1. Det er fint med sånne smykker ja. Det er skatter vi må ta vare på. Fra en tid som er forbi 🙂
        Fint at du har noe etter moren din ♥ Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg