MINNER FRA EN FIN OG VARM 17. MAI

Jeg er litt sent ute med mine 17. mai minner, men bedre sent enn aldri.

Jeg kan knapt huske at vi har hatt sånn en varm 17. mai før, men vi har nok det. Det er bare at det er så utrolig sjelden.

Fine blomster kjøpte jeg inn i de rette fargene 🙂

Jeg iførte meg som vanlig min Jærbunad som jeg er veldig stolt av ♥ Det har vel vært et par år jeg ikke har brukt den, da den ikke har passet. Men i år passet den godt 🙂

Dagen begynte jeg på Nærbø hvor Pål og ungene hans bor. Her er jeg sammen med Pål og datteren Pia. Allerede da om morgenen kjente jeg at dagen kunne bli veldig varm med så mye ull på meg 🙂 Nærbø er til info et sted på Jæren. Og det passer jo bra med min bunad, som har fått navnet sitt fra nettopp Jæren 🙂

Vi så på barnetoget på Nærbø. Det er en 1. gang for meg, selv om jeg også har familie der på Nærbø 🙂 Jeg traff ikke noen av dem.
Men denne fine bilen gikk vi forbi etter barnetoget, den var pyntet etter alle 17. mai kunster.

Etterpå dro vi litt ut mot Jærhavet. Måtte benytte anledningen til en photoshoot i ekte Jærstil med ekte Jærbunad 🙂 Det fine med bunaden er at broderiene har blomster og planter fra den jærske faunaen. Akkurat på bildene mine synes det ikke så godt, men en fugl er også brodert på stakken, den kan såvidt skimtes til venstre, eller altså min høyre side. Det er en Vipe. Når Vipen blir sett, da er det vår. Bunaden min fikk jeg til konfirmasjonen min i 1983, det vil aldri glemmes, da årstallet er brodert på vesken 🙂

Her sees faktisk Vipa (Vibå) litt bedre 🙂 Den samme fuglen er også med i sølja, som kanskje sees bedre på enkelte av de andre bildene 🙂 Vi står utenfor Obrestad fyr, som ikke synes på bildene.

Deretter forflyttet vi oss til Hå Gamle Prestegård. Her er det fine hus og flott landskap. Her holdes kunstutstillinger og det er en kafé her også, men den var ikke åpen akkurat på denne tiden 🙂

Jeg synes det er så flott med alle insektene på veggen, og enda flottere mann jeg fikk plassert i forgrunnen ♥

Jeg fant ut at den gamle låvebrua passet fint til bunaden. Da ser jeg vel riktig ut som ei budeie 😉

Vinden tok litt tak, men det var bare behagelig i varmen 🙂 Bunaden er jo tross alt ren tykk ull, varm og god 🙂

Vi måtte jo så klart ha en selfie med Jærhavet (Nordsjøen) i bakgrunnen 🙂

Her er et gammelt Jærhus på prestegården. Passer fint som bakgrunn 🙂

Etter Photoshoot dro vi til Sandnes hvor vi gikk til barneskolen i min bydel for å kjøpe litt kake og sånt i kaféen der. Og når vi da kom hjem til meg etterpå, så var jeg ganske så gåen. Da var en hvil i godstolen helt nødvendig. Jeg hadde heldigvis en god dag denne dagen. Litt skyldes været, for kroppen min har det aller best i varmt solvær. Men pauser må til uansett. Og da er jeg nærmest litt utilnærmelig. Her settes telefonen på lading, og bena løftes opp på krakken 🙂

Dagen før hadde jeg fått pyntet litt utenfor inngangsdøren. Sånn i hui og hast 🙂 Men det ble fint og koselig synes jeg.

Etter en god hvil dro vi ned til Sandnes sentrum for å se på folketoget og finne et sted å spise middag. Og allerede da vi kom ned til Vågen var det ting og tang som skjedde. Her skulle luftbårne 17. mai deltakere lande.

Folketoget synes jeg er kjekt å se. Men noe mangler nå. For hvert år, med unntak av i fjor, har min datter vært selvskreven driller sammen med skolekorpset. Men nå har hun sluttet, og korpset er uten drill. Flaggborgen er uansett kjekk og se, og hjertet mitt svulmer litt når den kommer gående, alle de norske flaggene…det er magisk ♥

Ordføreren er også selvskreven i Folketoget. Og her går han side om side med Varaordføreren. Jeg har hilst på begge ved et par andre sammenhenger. Ordføreren er Stanley Wirak fra AP og Pål Morten Borgli fra FrP. Jeg er spent på hvem som har disse rollene ved neste 17. mai?

Bakerst i folketoget er det russen som regjerer, og de var det mange av i år. Jeg gleder meg til neste år, da er min datter russ, og da lurer jeg på om jeg vil få øye på henne i denne viltre mengden 🙂

I mange år har jeg pleid å ta med noe å sitte på når jeg ser Folketoget. Det gjorde jeg i år også. En god klappstol var med i år, og da fikk jeg tilstrekkelig hvile mens jeg så på alle de kjekke innslagene i toget. Det er helt nødvendig, for jeg klarer ikke å stå særlig lenge.

Blide og fornøyde er vi begge 2 ♥

Etter Folketoget sto middag på programmet. Mat må man ha på en sånn dag. Og vi fikk bord på Gamlaværket. Her var det flott buffet med mye godt og spennende 🙂 Jeg unnet meg også en spesialkomponert 17. mai drikk, som var en blanding av Prosecco og Rosévin. Veldig god ♥ Vi var her og spiste i fjor også, men maten var mye bedre i år. Kanskje de har byttet ut kokken?

Maten var god, omgivelsene var fine, og bordet var pent dekket. Riktig koselig var det.

Vel hjemme igjen var det av med finstasen og på med noe lettere, og så satte vi oss ut på terrassen og skålte i litt rød drikke som Pål hadde fått i gave 🙂

En fin avrunding av en flott dag ♥

Eneste skår i gleden var at jeg ikke fikk sett noen av barna mine. De var hos faren og var travelt opptatt med sine ting. Det er jo sånt jeg nå må venne meg til, da de begge er voksne og ute på egne ben 🙂 Men en og annen 17. mai vil jeg jo få se dem, så klart 🙂

Sånn, da var mine minner fra 17. mai 2019 avlevert og dokumentert 🙂 Det var en flott dag med været som prikken over i’en. 23 grader i skyggen på det meste 🙂

 

#17mai #nasjonaldag #bunad #jærbunad

 

 

12 kommentarer
    1. Så ut som en koselig feiring. Og du passet flott i de landlige omgivelsene 🙂 Men skjønner det ble litt varmt ja, for en VARM og fin dag 🙂

      1. Ja, det ble ganske varmt, men jeg lot etterhvert sjalet bli liggende hjemme, da ble det bedre 🙂 Det var en veldig fin feiring 🙂

    2. Så artig å se fra din 17. mai feiring. Syns dere rakk masse. Ser ut som dere koser dere skikkelig i lag, du og din kjære. Og så er det en nydelig bunad du har, virkelig nydelig. Ja, været var vakkert over store deler av landet. Jeg så heller ingen av barna, de var samlet på middag med faren, eller hadde de unge en aktiv dag med mange tilstelninger gjennom dagen. Jeg tok med meg foreldrene mine til grendahuset, der vi spiste.
      Bra du hadde en god dag. Takk for titten <3.

      1. Tusen takk ♥ Ja, vi hadde en nydelig dag. Jeg har ofte sett min datter, da hun gikk både i barnetog og folketog i mange mange år, men nå er begge deler slutt 🙂 Neste år blir det nok folketoget 🙂 Og jeg pleide å ta moren min med for å se folketoget. Men det er jo også historie. Så det merkes at tidene er endret.
        KOselig at du tok med deg foreldrene dine ut. Det er verdifull tid sammen det ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg